Sfeerfoto's in donker cafe

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
iemanduitnederland
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 19:31
WoonplaatsCOLON Bovensmilde
CONTACTCOLON

Hey mensen,

Zaterdag ga ik stappen en daar komen wat leuke bandjes.
Nu wil ik met mijn 350D + kitlens en stock flitser wat leuke sfeerfoto's maken...ik zou van jullie graag wat tips willen hoe ik in een zo laag mogelijke ISO toch mooie scherpe platen kan maken

Alvast bedankt
Gr Rick
Canon EOS 350D + 18-55 Kitlens + Canon EF 28-105
DeviantArt Gallery: http://iemanduitnederland.deviantart.com/
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi,

Daar is op dit forum heel veel over te vinden in verschillende topics en het loont dus zeker er eens een zoekopdrachtje aan te wagen. Ik kan je nu alvast verklappen dat het lastig wordt, maar daarom niet minder leuk!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Keez
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2005 10:32

Het is niet moeilijk.
Iso omhoog, en gebruik een statief.
Zo maak je foto's met behoud van sfeer.

Succes
Zwart/Wit fotografie is ECHTE fotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laat de flits in de tas zitten, hiermee blaas je waarschijnlijk veel sfeer weg.
Flitsen is een kunst op zich en als je daar niet in bedreven bent, dan zou ik er niet zo 123 gebruik van maken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Maar om nou te gaan stappen met een statief... ;)

Ik ga overigens ook morgenavond uit om m'n nicht (die in een band speelt) te fotograferen. Ik ga wel m'n flits gebruiken, dus als jij nou zonder doet, kunnen we daarna resultaten vergelijken :D
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Hier een stukje wat ik eens heb geschreven over mijn ervaringen met concert fotografie.

http://webdisk.planet.nl/suijk091/publi ... aferen.pdf
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
dulfer
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2007 11:31
WoonplaatsCOLON Katwijk

@sugarman: handig document! Die link ga ik bewaren.
[size=75]Canon EOS 40(0)D[/size]
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONLaat de flits in de tas zitten, hiermee blaas je waarschijnlijk veel sfeer weg.
Flitsen is een kunst op zich en als je daar niet in bedreven bent, dan zou ik er niet zo 123 gebruik van maken
Nou...

Laag iso, flits op 2de gordijn en lange sluiter van ongeveer 1 sec en je hebt mooi sfeer!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Bij weinig of moeilijk licht rekening houden met nabewerken.
Schiet je plaatjes in RAW, dat geeft meer mogelijkheden om zonder kwaliteitsverlies witbalans en belichting te corrigeren.
Als een band in spotlichtjes staat kun je rustig een stop onderbelichten, hun gezichten zijn lichter dan de achtergrond.
Als je gaat flitsen, Tv en 1/40 of 1/30, je pakt dan wat omgevingslicht mee. Flitsen in een ruimte waar wordt gerookt is helemaal lastig.

Zoals al is opgemerkt, met je kitlens wordt het moeilijk omdat je lichtsterkte mist.
Bedenk dat bij groothoek je kitlens anderhalve stop lichtsterkter is dan bij tele, dus als het erg donker is helpt een beetje uitzoemen.
Je krijgt dan gratis ook minder last van bewegen van je camera.

Succes.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
JePeVePe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2007 10:16
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Aestiva schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLONLaat de flits in de tas zitten, hiermee blaas je waarschijnlijk veel sfeer weg.
Flitsen is een kunst op zich en als je daar niet in bedreven bent, dan zou ik er niet zo 123 gebruik van maken
Nou...

Laag iso, flits op 2de gordijn en lange sluiter van ongeveer 1 sec en je hebt mooi sfeer!
2de gordijn? Waarom? Maakt voor beweging van band niet uit of je op 1de of 2de gordijn flitst omdat beweging niet specifiek 'vooruit' hoeft te zijn.
Grootste nadeel van 2de gordijn flitsen is, is dat je onderwerp in die ene seconde verplaatst kan zijn, m.a.g. dat je focus niet meer klopt en kan zelfs zijn dat je onderwerp al uit beeld is.... Als ik beweging 'vooruit' wil creeeren dan doe'k dat zelf. Laat flitser op 1st gordijn flitsen (is m'n compositie goed, focus ook), en beweeg de camera dan in de de richting waarin de persoon gaat lopen. Vergelijkbaar trucje is in/uitzoomen in die ene seconde. Krijg je een 'tunnel' effect van licht, meestal (als je het goed doet) met jou 'onderwerp' als middelpunt.

2de gordijn flitsen werkt niet lekker IMO, je drukt af, je hoort 'klik' - geen flits,... seconde zwart beeld, .... klak-flits! je moet al heel gedisciplineerd wezen om de camera dan echt 'stil' te houden. En het is veelal een complete loterij waar jou 'onderwerp' zich op dat moment bevindt.....

O ja, bij moeilijke omstandigheden altijd in RAW schieten. Bij concerten/in kroegen is het licht veelal te 'gekleurd'. Bij veel concerten loopt je sensor vrij snel 'vol' met rood of geel. Vooral rood is een probleem. Met whitebalance kun je dan achteraf nog wel een en ander corrigeren (niet altijd, maar goed). Vooral zwaar gele omstandigheden van bijv. normale 'bulb lampjes' is prima weg te halen als je dat zou willen. Rood is lastiger...
Canon 5D | Canon 24-70 F2.8 L | Canon 70-200 F2.8 L IS | Canon EF 300 F4.0L IS | Speedlite 580EX II | Kenko 1.5x teleplus MC | Vosonic 6230i
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Aestiva schreefCOLONLaag iso, flits op 2de gordijn en lange sluiter van ongeveer 1 sec en je hebt mooi sfeer!
Als 'mooie sfeer' synoniem is voor 'volledig wazige foto's' wel... :D

Ik flits vaak bij concerten, altijd 2e gordijn, maar m'n sluitertijden probeer ik toch echt wel onder 1/20 van een seconde te houden.
Bij een enkele plaat kan zo'n lange sluitertijd wel eens mooi zijn (drummer bijv), maar om dit nou als 'basisinstelling' te hanteren...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar