Eerste probeersel met mijn eigen gemaakte lichtbox

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
dulfer
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2007 11:31
WoonplaatsCOLON Katwijk

Ter illustratie een aanvulling:
Een beetje crappy constructie, maar geeft prima aan hoe je eenvoudig een lightbox kunt maken en gebruiken.

Tips From The Top Floor - Tequila Baby
[size=75]Canon EOS 40(0)D[/size]
Gebruikers-avatar
sieme
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2006 18:03
WoonplaatsCOLON Hoogwoud

mischien lees is er volkomen overheen, maar wat voor soort stof wordt er gebruikt voor over de lichttent heen? iets van katoen ofzo?

bedankt alvast.

Niels
40D+Grip kitlens, 50mm 1.8, canon 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color], Speedlite 430 II, slingshot 300aw, manfrotto 055xprob+804rc
Gebruikers-avatar
sieme
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2006 18:03
WoonplaatsCOLON Hoogwoud

niemand?
40D+Grip kitlens, 50mm 1.8, canon 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color], Speedlite 430 II, slingshot 300aw, manfrotto 055xprob+804rc
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Sorry, dat ik zolaat reageer. Mijn pc was even van slag dus die moest een herinstallatie krijgen.

Het is eigenlijk gewoon papier wat als achtergrond wordt gebruikt. Als doek voor over de constructie heb ik gewoon doek gebruikt wat bij iedere stoffenhandel te koop is. Probeer wel een stof te krijgen die niet 100% lichtafdichtend is. Dus iets wat licht doorlaat is beter dan stof dat licht slecht doorlaat.

Veel succes en plezier ermee.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
soulfly
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 08:24
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Zijn er nog verschillen in kwaliteit grijskaarten? en zo ja welke heeft volgens jullie de voorkeur?

alvast bedankt.
Wat heb ik nog veel te leren....
================
[size=75]Canon EOS350D Kitlens EFS 18-55, Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro ø 62mm, Canon EF 50 mm 1:1.8 II, METZ 48 AF-1 digital[/size]

http://pve.familieverhey.nl
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Ik weet niet of er veel verschil in merken is maar ik gebruik een dynatech grijskaart. Moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben en ik de prijs ook nog vind meevallen.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Zolang het grijs maar neutraal grijs is, denk ik niet dat het veel uitmaakt welke grijskaart je gebruikt.... Het voordel van een kunststof kaart is, is dat je deze kan schoonmaken... Ook kan er iets fout gaan met vloeistoffen....
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Er zijn veel verschillende merken grijskaarten. Zo maar een greep: de aloude Kodak grijskaartenset, MacBeth, Whibal en de eerder hier genoemde Dynatech. Sommige zijn van karton, andere van kunststof. De kartonnen kaarten hebben meestal nog iets van een structuurtje die volgens de makers meer ruimte laat voor hoek-reflectie; volgens mij is dat marketing-prietpraat, maar daar weet ik niet echt voldoende van.

Zelf gebruik ik de Kodak set. Dat is een set bestaande uit 2 grote en 1 kleine kaart (of was het nou net andersom?). Voor de kleine kaart wordt een apart plastic hoesje meegeleverd om hem te beschermen tegen vocht. De Kodak set is wat groenig naar mijn idee, waardoor callibratie op deze kaart wat warmere kleuren oplevert. Met de andere merken heb ik niet voldoende ervaring om iets zinnigs te zeggen over de exacte kleur.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
A3-D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 483
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2007 20:19
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Canon Jack schreefCOLONOp dit moment gebruik ik 2 lamphouders van de ikea en 2 100watt gloeilampen.
Kun je misschien aangeven welke lamphouders dat zijn? Ik heb gezocht bij de Ikea maar kan daar geen lamphouders vinden die 100 Watt gloeilampen aankunnen...ook op de site van de Ikea kom ik ze niet tegen :roll:
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

is ook geen lamphouder die 100 watt aankan. Is de houder voor max 60 watt. Maar geeft geen problemen.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
dvde
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2006 14:30
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

in je eerste post vraag je om tips voor een reflecterende ondergrond. mijn tip: een (gepolijste) granieten tegel. bij de hornbach voor een paar euro te krijgen en die glimmen flink!
350D
Gebruikers-avatar
Ron_EOS300D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 13:52
WoonplaatsCOLON Simpelveld
CONTACTCOLON

Wat ik me nog steeds afvraag, Hoe maak je die productfoto's?

Ik bedoel:
Wat voor lens, afstand camera - onderwerp, diafragma, sluitertijd. Gebruik je een flitser, of mischien 2 (van beide zijkanten een?) of verlichting van buiten je lichtbox? Verlichting / flits van zijkant, bovenkant, voorkant of alles tegelijk? TL of halogeen licht, of daglicht (directe zon of bewolkt)?

Samengevat zoek ik dus gewoon het geheim van de smid.
EOS 300D body
EF 28-80 f/3.5-5.6 USM II en EF 90-300 f/4.5-5.6 USM
Wishlist: Speedlite 430EX flitser
en een Canon EF-S 18-55 kitlens met een defect diafragma, zie mijn AVATAR!
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Daarvoor moet je niet hier zijn. Hardware, software en documentatie is een afdeling waar je zeker antwoord op je vraag kunt vinden.
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
Mika
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 01:50
WoonplaatsCOLON Limburg

Ron_EOS300D schreefCOLONWat ik me nog steeds afvraag, Hoe maak je die productfoto's?

Ik bedoel:
Wat voor lens, afstand camera - onderwerp, diafragma, sluitertijd. Gebruik je een flitser, of mischien 2 (van beide zijkanten een?) of verlichting van buiten je lichtbox? Verlichting / flits van zijkant, bovenkant, voorkant of alles tegelijk? TL of halogeen licht, of daglicht (directe zon of bewolkt)?

Samengevat zoek ik dus gewoon het geheim van de smid.
Ook ik ben recent aan de slag gegaan met een lichttent,zal v/d week mijn opstelling eens op de gevoelige plaat vastleggen en,mits toegestaan door Canon Jack aangezien dit zijn topic is,hier plaatsen als voorbeeld :wink: .Leuk om voor anderen te zien en tevens leuk voor mij om te horen of ik wel of niet het juiste pad ben ingeslagen wat dat betreft !Wil wel even opmerken dat de 'standaard' achtergrondjes die worden meegeleverd bij een lichttent,naar mijn bescheiden mening ZWAAR waardeloos te noemen zijn.
Die zijn van hetzelfde spul gemaakt als de lichttent zelf en zeer gevoelig voor kreukels,naar mijn weten kan je die niet onder een handdoek leggen en strijken dus hou je die rimpels erin.Zelf heb ik deze achter/ondergrondjes inmiddels vervangen door kartonnen platen,werkt veel gemakkelijker,sneller en scheelt me een berg tijd in de nabewerking.
Soulfly schreefCOLONZijn er nog verschillen in kwaliteit grijskaarten? en zo ja welke heeft volgens jullie de voorkeur?
De meningen verschillen daar duidelijk over maar ik heb me door een vakfotograaf de kartonnen Kodak grijskaart laten adviseren,naar zijn zeggen heeft deze minder last van spiegelingen tov een kunsstof kaart en zou deze een beter resultaat opleveren.Tot op heden ben ik erg tevreden met deze kaart,kan hem zowel bij shoots in de tent gebruiken door hem in de lichttent te plaatsen om later deze later te gebruiken voor de witbalans maar je kan hem ook in het tentje leggen,schieten,en de waardes vast zetten in je camera,wat ik zelf lekker vind werken... :D :wink:

Groet,

Mika.
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Mika,

Bij deze mijn toestemming om jouw plaatjes in dit topic te zetten.

Ben wel eens benieuwd naar je resultaat. Plaats je ook een foto van jouw opstelling?

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Ik ben ook zeeeer nieuwschierig :D
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Als overkapping van de tent kun je ook een wit douchegordijn gebruiken.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar