Welke lens voor grotere hoek dan mijn 28-135 op 30D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

Hai,

Meestal doe ik modelfotografie maar zo nu en dan vind ik het ook leuk om architectuur enzo te schieten. Met mijn 28-135 is usm kom ik elke keer een grotere hoek te kort. Had helaas een tijdje geleden wegens financiele omstandigheden mijn 10-20 moeten verkopen.

Nu wilt iemand mijn vorige 20D overkopen maar dan met die 28-135 lens erbij. Dit is voor mij een goede kans om een lens te kopen die een grotere hoek heeft maar met dezelfde kwaliteiten.

Heb diverse topics en reviews gelezen maar moet eerlijk zeggen dat ik nu nog niet kan zeggen, JA DIE WORDT HET!

Mijn oom heeft de Tamron 17-70 maar die vind ik er een beetje kwetsbaar uitzien. Mijn 28-135 is lekker robuust. Wie kan mij goed aviseren door middel van eigen ervaringen welke ik het beste kan aanschaffen.

groetjes
Jaimie
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Misschien handig om aan te geven wat je budget ongeveer is?
2e hands 24-105 die nu op het forum te koop staat is een pracht, maar als dat buiten je budget valt, schiet je niets op met dat advies.

groeten Sarpa
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONMisschien handig om aan te geven wat je budget ongeveer is?
2e hands 24-105 die nu op het forum te koop staat is een pracht, maar als dat buiten je budget valt, schiet je niets op met dat advies.

groeten Sarpa
ik denk aan 600 euro ongeveer
maar die 24 is niet veel anders dan de 28.. misschien zeg ik het verkeerd maar ik wil een lens met meer 'groothoek'.. dus vanaf 10 of 17mm zeg maar..
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

17-40L misschien een optie, hoewel minder tele? met cashback rond de 600,= en stevig gebouwd.
Ik opper deze lenzen omdat ik daar zelf de meeste ervaring mee heb en je specifiek om een stevige bouw vroeg.

Groetjes Sarpa
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON17-40L misschien een optie, hoewel minder tele? met cashback rond de 600,= en stevig gebouwd.
Ik opper deze lenzen omdat ik daar zelf de meeste ervaring mee heb en je specifiek om een stevige bouw vroeg.

Groetjes Sarpa
ik ga zo naar FOKA en zal daar eens naar deze en de 17-85 is usm canon kijken.
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

ik heb de 17-40L gekocht!
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

nu heb ik die 17-40 L lens + uv filter erop (ben zuinig op mijn spullen en wil die lens in top conditie houden) maar nu past mijn stofkappie er niet meer op! :/
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

jaimiegrafie schreefCOLONnu heb ik die 17-40 L lens + uv filter erop (ben zuinig op mijn spullen en wil die lens in top conditie houden) maar nu past mijn stofkappie er niet meer op! :/
Stofkap??? Bedoel je de lenskap? Wat voor filter heb je gekocht dan? Een slimfilter was niet nodig geweest in ieder geval.

Groeten Sarpa
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
jaimiegrafie schreefCOLONnu heb ik die 17-40 L lens + uv filter erop (ben zuinig op mijn spullen en wil die lens in top conditie houden) maar nu past mijn stofkappie er niet meer op! :/
Stofkap??? Bedoel je de lenskap? Wat voor filter heb je gekocht dan? Een slimfilter was niet nodig geweest in ieder geval.

Groeten Sarpa
ja een slimfilter.. bij Foka adviseerde ze het me :(
was het niet nodig? ook niet tegen beschadiging van de lens?
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
BugBoy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 17:52

Ik denk dat hier de beschermkap bedoeld wordt. Als je een B+W slim filter gebruikt dan krijg je daar een B+W kap bij, maar die is nogal onhandig. Op crop heb je voor een 17-40 trouwens geen slimline filter nodig. Voor een full-frame is het wellicht wel nodig, omdat je anders de rand van je filter kunt zien (vignettering).

Mocht je toch een slimline filter nodig hebben (bijv. EF-S 10-22) dan kun je beter een Hoya S-HMC filter kopen. Die zijn dunner, maar de originele kap past prima.

Oh ja. Een UV filter is een goed idee om bij een (wat duurder) objectief het frontelement te beschermen. Koop dan wel een goed ding (B+W, Hoya) en niet zo'n goedkoop prul (Tiffen, Hama, ...). Er zit heel veel verschil in deze filters, dus orienteer je even goed. Ik koop ze trouwens in Hong Kong. Scheelt flink geld.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Zoals al gezegd een slimfilter is niet nodig. Nee, een 17-40 heeft op een FF ook geen slimfilter nodig. Kortom, FOKA heeft je niet helemaal goed ingelicht. Zoals ook al gezegd, kies wel een goed filter. Zelf ben ik tevreden over een B+W MRC UV filter, die heb ik op al mijn lenzen (ook op de 17-40). Snel terug naar FOKA en omruilen, want ik neem aan dat je wel je lenskap er weer op wilt.

Groeten Sarpa
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONZoals al gezegd een slimfilter is niet nodig. Nee, een 17-40 heeft op een FF ook geen slimfilter nodig. Kortom, FOKA heeft je niet helemaal goed ingelicht. Zoals ook al gezegd, kies wel een goed filter. Zelf ben ik tevreden over een B+W MRC UV filter, die heb ik op al mijn lenzen (ook op de 17-40). Snel terug naar FOKA en omruilen, want ik neem aan dat je wel je lenskap er weer op wilt.

Groeten Sarpa

ik raak een beetje in de war. Foka heeft mij verkocht :

UV-Haze Filter
Slim
B+W
a 75,00 eurootjes

Ik had de bijbehorende kap effe niet gezien (sorry) dus die past er nu wel op. Adviseren jullie nu wel of niet deze filter en om welke reden. Anders ga ik morgen terug....

vriendelijk bedankt voor de moeite van het reageren/adviseren!
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Gebruikers-avatar
slayne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 301
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 17:59
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Even een andere vraag. Hoe is de lens. Zit ook te denken om in de toekomst die lens te kopen, hoor en lees er hier goede dingen over.
Gr. slayne
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

slayne schreefCOLONEven een andere vraag. Hoe is de lens. Zit ook te denken om in de toekomst die lens te kopen, hoor en lees er hier goede dingen over.
Gr. slayne
heb helaas nog niet echt fotos kunnen maken door tijdgebrek, morgen gaat ie door de test heen ;)
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

slayne schreefCOLONEven een andere vraag. Hoe is de lens. Zit ook te denken om in de toekomst die lens te kopen, hoor en lees er hier goede dingen over.
Gr. slayne
Het is een uitstekende lens, maar gebruik de zoekfunctie ff, dat geeft je heel wat meer info dan iemand die m sinds een paar uur heeft.

J eprobleem met de lenskap is dus opgelost, want je hebt er een. Ander punt is nu de kwaliteit. Het is een goed filter, dat is geen probleem, maar een normaal filter van diezelfde kwaliteit kost 47,- en de slimline 75 (71, zegt de website overigens) Dus je betaalt 24,= voor de dunne uitvoering die je niet nodig hebt. Een beter filter is wat mij betreft de MRC versie (betere, sterkere coating) en die kost 84,=, waarvan ik dan zeg, die extra 9,= op wat je nu al betaald hebt, is het waard, maar dat moet je natuurlijk zelf bedenken. Daar past dan overigens wel weer je gewone Canon kap op.
Ik heb het dus over DIT FILTER

Geniet ook lekker van de lens, je hebt wat moois in handen!
succes, groeten Sarpa
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
slayne schreefCOLONEven een andere vraag. Hoe is de lens. Zit ook te denken om in de toekomst die lens te kopen, hoor en lees er hier goede dingen over.
Gr. slayne
Het is een uitstekende lens, maar gebruik de zoekfunctie ff, dat geeft je heel wat meer info dan iemand die m sinds een paar uur heeft.

J eprobleem met de lenskap is dus opgelost, want je hebt er een. Ander punt is nu de kwaliteit. Het is een goed filter, dat is geen probleem, maar een normaal filter van diezelfde kwaliteit kost 47,- en de slimline 75 (71, zegt de website overigens) Dus je betaalt 24,= voor de dunne uitvoering die je niet nodig hebt. Een beter filter is wat mij betreft de MRC versie (betere, sterkere coating) en die kost 84,=, waarvan ik dan zeg, die extra 9,= op wat je nu al betaald hebt, is het waard, maar dat moet je natuurlijk zelf bedenken. Daar past dan overigens wel weer je gewone Canon kap op.
Ik heb het dus over DIT FILTER

Geniet ook lekker van de lens, je hebt wat moois in handen!
succes, groeten Sarpa
super bedankt !!! vind het altijd geweldig als mensen even de moeite nemen om echt te adviseren!
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Graag gedaan!
groeten Sarpa
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar