Gecropte foto's laten afdrukken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sissie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 09:17

Sinds ik mijn EOS heb, crop ik sommige van mijn foto's in Photoshop. Nu liet ik laatst mijn foto's afdrukken bij www.pixum.be, en ik kreeg verschillende maten van foto's. Dus waarschijnlijk had ik mijn foto's allemaal op hetzelfde formaat moeten zetten.

Wat is nu de geschikte grootte (width - height) voor bijvoorbeeld een afdruk van 10x15? En voor 20x30?

Waar laten jullie je foto's afdrukken? Ik was wel tevreden over de kwaliteit bij Pixum, maar extra aanraders kunnen nooit kwaad natuurlijk ;)
Ik heb geen inspiratie voor mijn onderschrift!
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Je kan in photoshop de pixels ook omzetten in cm..
Zorg er alleen wel voor dat je de kortste kant kleiner maakt, anders kom je ruimte te kort op je afdruk.

Ik open vaak een nieuw venster met de juiste afmeting...
en dan sleep ik de verkleinde versie erin, dan kan je nog een beetje schuiven.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Binnenkort wil ik ook van een fotoservice gebruik maken. Je kunt denk ik ook het canvas vergroten? :roll: Als dat zo is wil ik er een action van maken en vervolgens van die action een droplet die ik ergens op de harde schijf opsla. Vervolgens kun je daarmee een hele map foto's naar die droplet slepen en dit in een batch verwerken :D
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

voor zover ik weet kun je ook vergroten op canvas inderdaad.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Bij bepaalde grootte van canvasheb je wel een minimale grootte van de foto nodig, het valt op zich wel mee maar dat zou ik wel even nakijken.

http://www.herinneringenoplinnen.nl/home/ hier hoor ik hele leuke dingen over, ik ben zelf nog op zoek naar DE foto voor canvas.
Maar hier kan je in ieder geval info vinden over de grootte van de foto.
Gebruikers-avatar
Sissie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 09:17

Ik wil ze wel op gewoon fotopapier laten afdrukken ;)
Ik heb geen inspiratie voor mijn onderschrift!
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Je kunt ook croppen met een vooraf ingesteld formaat. Het vakje voor het croppen blijft dan "gelocked" op de verhouding die je wilt hebben.

Als je de crop tool selecteerd staan er bovenin een aantal vakjes waar je dimensies en pixels/cm kunt kiezen.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Chrit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 726
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2005 12:55
WoonplaatsCOLON Herten
CONTACTCOLON

www.chrit.nl

Canon 5D MK3 + BG-E11 | 17-40 f4 L | 24-105 f4 L IS | 70-200 f2.8 L IS | 50mm 1.4 | Speedlite 430 EX | Canon 600ex-rt | Media Storage M30
Gebruikers-avatar
Sissie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 09:17

Heel erg bedankt! Gelockt croppen is nu te laat, tenzij ik ze allemaal opnieuw ga bewerken *dilemma* Ik weet het in elk geval voor de volgende keer he!
Ik heb geen inspiratie voor mijn onderschrift!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Wat ik altijd doe is eerste de hele foto selecteren met de crop tools.
Daarna verplaats ik een van de hoekpunten terwijl ik de shift toets ingedrukt houd.
Het indrukken van de shift toets zorgt ervoor dat de verhoudingen gelocked worden.

Hans.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Sissie schreefCOLONHeel erg bedankt! Gelockt croppen is nu te laat, tenzij ik ze allemaal opnieuw ga bewerken *dilemma* Ik weet het in elk geval voor de volgende keer he!
Daarom doe ik alles in Adobe Lightroom omdat dat niet destructieve bewerkingen zijn.
Als ik later toch twijffel dan kan ik alle bewerkingen invidueel resetten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Er zit wel wat meer achter zomaar croppen voor het beste resultaat.

Allereerst moet je weten dat de fotoformaten die we gebruiken, afgeleid zijn van formaten in inches. 10x15cm is eigenlijk 4x6inch. Een inch is 2,54cm. Reken... reken... reken... 4x6inch is 10,2x15,2cm. Andere formaten in cm zul je dus eerst moeten herleiden naar de dichtsbijzijnde maat in inches en ze daarna precies moeten uitrekenen in cm.

Verder moet je weten dat de meeste afdrukcentrales afdrukken op 300dpi. En dan kun je aan het werk.

Selecteer de croptool. In de balk die dan verschijnt in het scherm (zoals jspr die al toonde) kun je dan de juiste waarden instellen die je wilt hebben.

Afbeelding

In het vakje width voor je de waarde in cm in die je wilt hebben en dat doe je ook in height. Je kunt er overigens ook gewoon inches van maken. Dan moet je dat achter de waarde die je wilt hebben neerzetten. Wil je 4inch hebben, dan typ je "4 inch". Bij resolution zet je de waarde die je in dpi wilt hebben neer. In mijn geval is dat 300, want dat is in ieder geval de waarde die ze bij mijn centrale gebruiken. En let erop dat je dan dus de waarde in inches (dpi) neerzet. Toevallig hoorde ik gisteren dat een fotograaf alles in dpcm had neergezet. Daar waren ze niet blij mee, omdat de centrale daar niet goed mee omging. Het is maar een tip.

Als je alles goed ingesteld hebt, kun je gaan croppen. Let op dat je eventueel na het croppen nog wat USM toepast. Zeker als je verkleind vanaf het origineel.

Nog een tip: sommige formaten zijn al voorgedefinieerd in Photoshop. Klik op het pijltje rechts naast de croptool in de werkbalk croppen en er komt een lijst met diverse mogelijkheden naar voren. Daar staat al 4x6inch @ 300dpi bij. Met het pijltje tussen Width en heigth kun je eventueel de waarden die daar staan omkeren.

En nog een tip: het formaat 13x18 is officieel 5x7inch. Maar dat is dus geen verhouding 2:3. Wil je dat nou wel, dan bieden sommige centrales het formaat 13x19 aan. Aangezien 13cm eigenlijk 5inch is, is het dus eigenlijk maar 12,7cm. Als je dat in de verhouding 2:3 zet, dan is de lange kant 19cm. Zo behoud je op iets groter formaat toch de juiste verhouding. Wordt alleen lastig als je er een lijstje voor zoekt dat precies pas is...

Succes met croppen.

Ohwjah: gecropte afbeeldingen sla ik op in een mapje Afdrukken. Het origineel staat natuurlijk altijd apart. We werken met een kopie. Deze opmerking naar aanleiding van de opmerking van jspr over destructieve bewerkingen.
Gebruikers-avatar
Sissie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 09:17

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Hier heb ik wat aan :D
Ik heb geen inspiratie voor mijn onderschrift!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar