bloemen, scherpte en compositie

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hallo,

Met m'n nieuwe canon EF 50mm wat plaatjes van bloemen in de tuin. Het zijn er twee met verschillende compositie want ik zou graag feedback over twee zaken: scherpte en compositie.
Ik heb voor mijn gevoel veel scherpte met het USM filter toegevoegd (zowel voor als na verkleinen) daar ik vaak het commentaar krijg dat m'n foto's niet helemaal scherp overkomen. Ben ik op de goede weg of is het nu juist te veel?
Bij compositie krijg ik vaak het commentaar dat m'n foto's te druk zijn Ik post nu met opzet een foto met (1) en zonder knoppen (2). Juist door de onscherpte voor krijgt de foto wel extra diepte, of leidt het juist af?

Alvast dank voor eventueel commentaar,
Marc

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Dat er te veel usm is toegepast kan ik niet zeggen...althans het valt mij niet op.
Qua compositie geef ik de voorkeur aan foto 2, deze komt rustiger over.
Foto 1 oogt inderdaad wat drukker en de wazige knoppen op de voorgrond vind ik te groot waardoor ze teveel afleiden.
Bij kleinere knoppen of minder drukke compo's is een wazige voorgrond evt. wel mogelijk. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
hfdhfd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2007 23:03
WoonplaatsCOLON Oost Groningen

Hoi,

Ik ben nog maar een beginner met de fotografie, maar persoonlijk zie ik foto 2 veel liever, rustiger beeld.

groetjes
Canon EOS 350D | Kitlens EFS 18-55mm | Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM | Canon 24-105mm f/4 L IS USM |
Hennie Jansen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 13:40
WoonplaatsCOLON Utrecht

foto 1 vind ik wat rommelig
foto 2 is compositie prima. Ik zou de bloem iets meer schuin hebben genomen waardoor je wellicht iets meer gebruik kunt maken van de schaduw wat een groter contrast geeft.

Over de scherpte kan ik je niet adviseren volgens mij is dit prima.

gr. Hennie
[size=67] Canon EOS 400D - grip BG-E3 - EF 17-40 f/4.0 [color=red]L[/color] - EF 70-200 f/4.0 [color=red]L[/color] - Tamron 90mm f/2.8 1:1 - B+W UV-filters - Speedlite 580 EX + Omni - Gitzo monopod 3550[/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij de eerste vind ik het jammer dat er knoppen voor de bloem zitten. Hadden ze er achter gestaan was het al minder storend geweest. Ook die witte vlekken in de achtergrond storen mij, scherpte is wel goed.

Bij de tweede is de compositie gewoon goed, en een rustige achtergrond. Echter valt me hier de ruis in de achtergrond op. Zit dat ook in het origineel? Dat kan namelijk ook komen door bewerken. Mocht het van het bewerken komen, kun je ook de bloem uitsnijden, kopiëren op een nieuwe laag, die laag bewerken en aan de achtergrond niets doen. Ik weet het, het is wat werk, maar het kan lonend zijn.
Gebruikers-avatar
petra66
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2005 12:46
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

V.w.b. de usm, vind ik dat deze foto's niet te veel verscherpt zijn.
V.w.b. de compositie, dan ga ik voor foto 2. Foto 1 vind ik wat druk en de voorste onscherpe bloem vind ik storend.
Het licht wat op de bloemen valt vind ik erg mooi vastgelegd.
Volgens mij zit er alleen op foto 2 erg veel ruis.

Gr. petra
[size=75][color=bleu]Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voor je valt.[/color][/size]
http://foto.petraderuiter.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Verdraaid,

De ruis was me totaal niet opgevallen. Weer een puntje om me druk over te gaan maken. Zoals je in de exif kunt zien is deze geschoten op ISO 400, beetje stom achteraf. Maar, dat zou geen probleem moeten opleveren, toch? In het orgineel zit ook wat ruis, maar veel minder extreem. Iemand een idee waar dat nu weer vandaan komt?
Ik zal me eens gaan vermaken met de tip van Geert H.

Verder dank ik jullie allen voor het commentaar, daar kan ik zeker wat mee!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
petra66
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2005 12:46
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Verscherpen geeft ook altijd wat meer ruis.

Gr. petra
[size=75][color=bleu]Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voor je valt.[/color][/size]
http://foto.petraderuiter.nl
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

2 OT vragen van een beginneling:
wordt er met USM filter het unsharp mask filter bedoeld?
Hoe herken ik de ruis? Ik zie hem namelijk niet.

Overigens ga ik ook voor de rust van foto 2.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

@Mispel: met USM wordt inderdaad unsharp mask bedoeld en bij ruis zie in de foto een soort van puntjes/stipjes/korrels of net hoe je het wil noemen.
Bij foto 2 zie je dat een beetje terug in het groene gedeelte onderin de foto.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
zimple
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 809
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2005 21:17
WoonplaatsCOLON Drenthe

mmk schreefCOLON De ruis was me totaal niet opgevallen. Weer een puntje om me druk over te gaan maken. Zoals je in de exif kunt zien is deze geschoten op ISO 400, beetje stom achteraf.
Probeer eens een combinatie te vinden van USM en een ruisfilter. Ik geloof dat Photoshop een redelijk ruisfilter heeft, maar programma's als Neatimage kunnen ook vaak "wonderen" verrichten bij dit soort foto's.

Ik ben even zo vrij geweest om je foto, op een heel snelle manier door neatimage te halen. Maar met een beetje meer moeite is er veel meer uit te halen zie:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=85292[/img]
[size=75]EOS 40D | Canon 50mm 1.8 | Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC[/size]

[url=http://getfirefox.com/Reloaded/][img]http://www.mozilla.org/products/firefox/buttons/firefox_80x15.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@zimple

Dank voor je tips. Ik was zelf ook al een beetje gaan klooien in photoshop, maar kreeg geen resultaat waar ik dol enthausiast van werd (althans niet zonder een masker te gebruiken). Als het binnenkort weer eens pijpenstelen regent zal ik er dieper in duiken.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

@BartJ.

Bedankt voor de uitleg.
De puntjes in de eerste versie zie ik helaas niet, maar ik weet nu wel waarop ik moet letten en ik kan met mijn scherm met moeite het verschil tussen de twee versies van foto 2. Het is een 15'' bak die er tijdelijk staat omdat de oude het begeven heeft. We zijn er niet uit wat de opvolger wordt: een wintel of een mac dus zolang is het behelpen.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
rsvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 12:01

Doe mij maar foto 2.
dakota
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2007 21:45
WoonplaatsCOLON belgie
CONTACTCOLON

foto 1 met de bloem op de voorgrond en de linkse knoppen op de achtergrond en dan de rechtse knoppen weglaten ,
ik denk dat dat wat wordt dan.

de tweede vind ik persoonlijk te leeg :oops:
de eerste storen de knoppen die rechts in beeld staan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar