Gescande naegatieven opslaan als TIFF of BMP?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Tsja,

Ik heb v-e-e-l "rolletjes" te gaan. Maar het moet er toch maar eens van komen. Scanner staat al een jaartje geduldig te wachten :?

K'heb verschillende instellingen geprobeerd, het verschil tussen JPEG en TIFF is aanzienlijk. Zowel in scherpte als ook grootte van het bestand.
Verschil tussen TIFF en BMP is voor mij niet te zien.

Wat is de beste methode voor opslaan: Als TIFF of BMP?
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Kan je de compressie/kwaliteit verhouding van de JPG ook aanpassen?
Op maximale kwaliteit zou je weinig verschil moeten zien tussen JPG en TIFF.
Tiff neemt wel erg veel ruimte in. BMP zou ik zowiezo nooit gebruiken.
Hoge JPG kwaliteit lijkt mij de beste keus, scheelt ook erg veel in de benodigde opslagruimte.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Missmaud
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2006 11:36

Ik heb een geheel andere mening dan MarkGrob.

Eens ben ik met het antwoord om geen BMP te gebruiken
Verder zou ik kiezen voor het opslaan als TIFF bestand met LZW compressie. Met LZW compressie gaan er geen gegevens verloren.

Opslaan als JPG heeft als nadeel; Dit is een compressie, waar gecromprimeerd wordt door kleurinfo te verwijderen uit het bestand. Bij het openen vervolgens van de jpg wordt de verwijderde info erbij bedacht door de computer. dit is geen correctie info meer. Als je het nu 1 malig opslaat als jpg zul je er weinig van merken en van zien. Sla je het vaker op (bv nabewerkingen of iets dergelijks) zul je verschijnselen zien als kraalrandjes.

Dus mijn aanrader zal zijn opslaan als TIF met LZW compressie. Deze bestanden kunnen behoorlijk klein zijn. JPG blijft natuurlijk kleiner, maar dan heb je het nadeel zoals beschreven.
Aan jouw de keus. Veel succes met de scanjob!
Laatst gewijzigd door 1 op Missmaud, in totaal 23 keer gewijzigd.
[size=75]EOS 400D, 18-55mm kitlens, 55-200 mm kitlens.
[color=red]Niemand is volmaakt, ik ben daar een perfect voorbeeld van![/color][/size]
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Tsja!

TIFF = giga-grote-bestanden.
Ik scan (met de epson 4490) in 24-bit en op 4800 dpi. K'heb veel "donkere" negatieven. Scannen met minder dpi's betekent direct een korrelig plaatje.

Uiteraard zitten in dit forum de echte deskundigen. Hopelijk ook met Epson-ervaring. Wie heeft the holy grail mbt instellingen?
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Scannen in TIFF.
Daarna de niet echt waardevolle (waar je van denkt dat je die nooit meer zou willen bewerken) omzetten in JPEG en de TIFF weggooien.

Echt archiveren doe je in TIFF.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Missmaud
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2006 11:36

Geelduikbootje schreefCOLONTsja!

TIFF = giga-grote-bestanden.
Ik scan (met de epson 4490) in 24-bit en op 4800 dpi. K'heb veel "donkere" negatieven. Scannen met minder dpi's betekent direct een korrelig plaatje.

Uiteraard zitten in dit forum de echte deskundigen. Hopelijk ook met Epson-ervaring. Wie heeft the holy grail mbt instellingen?
Ik ben persoonlijk voorstander van deze hoge instellingen, om vandaaruit in Photoshop het plaatje qua resolutie terug te brengen naar hoe ik ze wil opslaan. Hiermee kun je ruis op een nette manier tegengaan...zonder filters
[size=75]EOS 400D, 18-55mm kitlens, 55-200 mm kitlens.
[color=red]Niemand is volmaakt, ik ben daar een perfect voorbeeld van![/color][/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Denk dat ik toch echt met de meeste mensen moet meegaan en toch voor TIFF zou gaan...

Kost je wel meer ruimte, maar hebt wel de meeste informatie nog behouden!
Plus wat kost nou tegenwoordig nog een grote HDD / externe HDD?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

BasZ schreefCOLON...Plus wat kost nou tegenwoordig nog een grote HDD / externe HDD?
HDD's! Je hebt het dubbele nodig ivm backuppen.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Met een 500GB externe HDD kom je denk ik al ver hoor...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONMet een 500GB externe HDD kom je denk ik al ver hoor...
Maal 2 voor de eerder benoemde back-up !
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

5000 negatieven (denk zelfs meer) maal 80 MB = 400.000 MB = 400 Gig.
Ouch. K'moet nog eens ff goed nadenken :?:
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Ik heb hetzelfde. Alleen scan ik mijn 12.000 dia's in met een minolta dia scanner ;) Hiervoor sla ik alles op in TIFF. Juist omdat er nog niets weg wordt gegooid tijdens de compressie. Ok het is groter. Maar een 500GB harddisk extern heb je tegenwoordig al voor 99 euro ;) Op deze manier kan je de foto's voor meerdere doeleinden gebruiken. Als ik ze op het web wil zetten converteer ik ze gewoon naar jpg.... maar het orgineel met zo veel mogelijk info blijft in ieder geval bewaard.

René
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

TIFF it will be!

Nog ff wat geknutseld met de instellingen. Per bestand uitgekomen op ongeveer 20/25 MB. Bestandgrootte is daarmee aanvaardbaar. Kwaliteit is prima tot en met A3. En da's ruim voldoende.

Nu het scannen nog....... Inclusief het gebruik van Digital Ice heel veel kwartieren per rolletje. T'is gelukkig éénmalig.

Dank voor alle goede raad. Fantastisch behulpzame leden op dit forum.
Daarom lees ik het ook dagelijks :D
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Ik snap dat je met TIFF het maximale uit de scan haalt...
Maar ik vraag me af of TS ook in RAW foto's maakt/bewerkt en dus het maximale aan detail uit een foto wilt halen. Hoe bewerkt TS zijn foto's? Ook met behoud van de maximale detail in de foto?

Ik zou voor zoveel foto's de maximale jpg kwaliteit nemen.
Dat maakt het werken met de foto's een stuk prettiger, sneller en je hebt ook niet zo veel opslag/backup ruimte nodig.

Ohja, een 2e harddisk is natuurlijk nooit een echt backup systeem... Maar wel beter dan helemaal geen 2e harddisk.. :lol:
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

12000 dia's (wat een werk) veel plezier.

pp
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

MarkGrob schreefCOLONIk snap dat je met TIFF het maximale uit de scan haalt...
Maar ik vraag me af of TS ook in RAW foto's maakt/bewerkt en dus het maximale aan detail uit een foto wilt halen. Hoe bewerkt TS zijn foto's? Ook met behoud van de maximale detail in de foto?

Ik zou voor zoveel foto's de maximale jpg kwaliteit nemen.
Dat maakt het werken met de foto's een stuk prettiger, sneller en je hebt ook niet zo veel opslag/backup ruimte nodig.
Mark weet ook niet wat de TS doet nadat hij het heeft ingescanned. Wat mij opvalt met het inscannen van mijn dia's is dat ik altijd aan de foto's moet sleutelen. Kleuren goed zetten, waasjes weg halen etc... en dat doe ik toch liever met TIFF ;)
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Nadat de negatieven zijn ingescand (met ondersteuning van DigitalIce - altijd weer met een verbluffend resultaat) print ik er hoopjes af. Want de orginele foto's in albums zijn niet meer van een beste kwaliteit. Bewerk ze eventueel met PaintsShop om de kleuren wat op te halen. Albums vinden wij nog altijd het prettigst kijken.

En ja, tegenwoordig fotografeer ik alleen in RAW. Da's naar mijn mening de beste optie. En die RAW's worden bewerkt met DXO of PaintShop.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar