Nu fotografeer ik al weer een paar keer openingen van exposities. En op zich zijn dit harstikke leuke projecten om te doen, is ook vrijwillig maar ik vind het moeilijk!
En kwam even in dipje terechtvan hopeloosheid..van dit leer ik nooit! Maar ik zit volgens, grondig zelfonderzoek, net dat treetje niet durven nemen waar ik doorheen moet.
Eerst zocht ik mijn onzekerheid in gebrek aan materiaal. ( tuurlijk hoe beter, hoe meer mogelijkheden) maar in principe moet ik het hiermee ook redelijk tot goed werk kunnen afleren.
En aangezien, ik meen dat velen misschien tegen hetzelfde oplopen maar al weer een stuk verder zijn dan ik kunnen mij die wat op weg helpen.
Oke de volgende problemen.
- ik heb net niet genoeg lef om te vragen of mensen even willen poseren, hoe pakken jullie dit aan?
- repotage: een goed overzicht weten te houden, een kop en een staart. Is het handig om van te voren al te bepalen wat je fotograferen?
- snelheid.
- en wie heeft er nog tips om te oefenen? waar zou ik aan kunnen denken?
Alvast bedankt!
repotage......help..
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Chow
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3480
- GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
- WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
- CONTACTCOLON
Het beste kun je naast je vragen wat voorbeelden laten zien.. Vertel er bij waarom je de foto goed of minder goed vind. Wellicht kunnen we dan wat gerichter advies geven..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
[/size]
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 7378
- GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON De Bilt
- CONTACTCOLON
Je noemt "beter materiaal, maar met wat ik heb moet het ook kunnen" zonder te melden wat je nu hebt Maar omdat je dit op een EOS forum post, neem ik maar aan, dat je een EOS DSLR hebt, en dat moet inderdaad voldoende zijn, ongeacht welke je hebt.
Wat lef betreft: gewoon doen. Je bent daar om die opening vast te leggen, en een portretje van de exposant bij één van zijn/haar werken hóórt gewoon bij de reportage. Stap op die persoon af, met de camera om je nek, en zeg "Ik maar een reportage van de opening, zou ik een foto van u mogen maken?" Wedden dat ze in 99% van de gevallen accoord gaan?
Wat lef betreft: gewoon doen. Je bent daar om die opening vast te leggen, en een portretje van de exposant bij één van zijn/haar werken hóórt gewoon bij de reportage. Stap op die persoon af, met de camera om je nek, en zeg "Ik maar een reportage van de opening, zou ik een foto van u mogen maken?" Wedden dat ze in 99% van de gevallen accoord gaan?
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
- Evert Veldhuis
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 137
- GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
- WoonplaatsCOLON Zwolle
- CONTACTCOLON
Je zou kort kunnen uitleggen wat het doel van de foto is, waar deze gepubliceerd wordt, en je kunt een visitekaartje geven met contact gegevens.Nathalie schreefCOLON - ik heb net niet genoeg lef om te vragen of mensen even willen poseren, hoe pakken jullie dit aan?
Wat ik vaak doe, is (ruim) voor de gebeurtenis contact opnemen met de organisatie, ik vertel wie ik ben en wat ik kom doen. Ik leg uit waar de publicatie komt en na het evenement stuur ik een mail met daarin de locatie (URL) van de publikatie. Ik vertel ook van te voren dat ik dat ga doen, zodat ze weten dat als ze tijd en moeite in mij investeren, dat ik ook bereid ben dat te waarderen met tijd en moeite naar hun toe.Nathalie schreefCOLON - repotage: een goed overzicht weten te houden, een kop en een staart. Is het handig om van te voren al te bepalen wat je fotograferen?
Op het moment van het evenement zelf, vraag ik altijd aan de organisatie wat het draaiboek is, waar de sprekers gaan staan (zodat ik de juiste lens kan pakken, een plek kan uitzoeken waar ik ga staan/lopen), ik probeer zo de ruimte, het terrein, te verkennen. Bij binnenlocaties maak ik altijd een paar proeffoto's om de instellingen van iso en sluitertijd en flits e.d. te proberen (inschieten noem ik dat).
Daarna is het wachten tot het evenement van start gaat.
Deze werkwijze neemt bij mij een hoop onrust weg; ik hoef me niet af te vragen wat er gaat gebeuren, en waar, alleen nog maar wanneer.
Voor deze laatste twee vragen verwijs ik naar het stukje tekst hierboven.Nathalie schreefCOLON - snelheid.
- en wie heeft er nog tips om te oefenen? waar zou ik aan kunnen denken?
Alvast bedankt!
Mijn website: http://www.EvertVeldhuis.nl
Openingen fotograferen is lastig. Iedereen staat altijd in de weg...
Als je erg onzeker ben, overleg dan met de galeriehouder. Vaak zijn de exposanten er al wat eerder, vraag of je wat eerder mag komen. Kun je kennis maken en in alle rust al vast wat foto's maken.
Maak tijdens de opening wat foto's van de openaar/sprekert of wat er dan ook speelt, en daarna wat overzichtsfoto's.
Dit kan allemaal met een simpele dslr, zonder toeters en bellen.
De meeste galleries hebben wel erg witte wanden, en zijn meestal ook niet zo ruim. Dat geeft met de interne flitser erg harde schaduwen. Een externe flitser, zodat je indirect kunt flitsen is wel erg prettig. Heb je die niet, zet dan een opengesneden filmkokertje, een zogenaamde 'poor man's omnibounce' op je interne flitser als je moet flitsen.
En zorg dat je je materiaal kent, daar wordt je zelf ook wat zekerder van.
veel succes, en laat eens wat zien!
Als je erg onzeker ben, overleg dan met de galeriehouder. Vaak zijn de exposanten er al wat eerder, vraag of je wat eerder mag komen. Kun je kennis maken en in alle rust al vast wat foto's maken.
Maak tijdens de opening wat foto's van de openaar/sprekert of wat er dan ook speelt, en daarna wat overzichtsfoto's.
Dit kan allemaal met een simpele dslr, zonder toeters en bellen.
De meeste galleries hebben wel erg witte wanden, en zijn meestal ook niet zo ruim. Dat geeft met de interne flitser erg harde schaduwen. Een externe flitser, zodat je indirect kunt flitsen is wel erg prettig. Heb je die niet, zet dan een opengesneden filmkokertje, een zogenaamde 'poor man's omnibounce' op je interne flitser als je moet flitsen.
En zorg dat je je materiaal kent, daar wordt je zelf ook wat zekerder van.
veel succes, en laat eens wat zien!
Kijk vooral ook naar foto's die anderen hebben gemaakt op dergelijke evenementen.
Probeer van die foto's te achterhalen hoe ze zijn gemaakt en wat jij er goed aan vind.
Probeer dat in eerste instantie te kopieëren. Al doende krijg je meer ervaring en zul je ook je eigen weg gaan vinden.
Probeer van die foto's te achterhalen hoe ze zijn gemaakt en wat jij er goed aan vind.
Probeer dat in eerste instantie te kopieëren. Al doende krijg je meer ervaring en zul je ook je eigen weg gaan vinden.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
CanongLas
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
als je onzeker bent om mensen aan te spreken is het mischien een tip om behoorlijk opvallend naar mensen toe te lopen met je camera, 9 van de 10 mensen gaan als het ware al poseren als je een camera onder hun neus duwt.
Fotograferen is kijken niet klikken.