Eten fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Halo,

Ik weet niet of dit het juiste onderdeel van het forum is. Zo niet excuseer mijn lompheid dan en dit mag dan naar de juiste hoek verplaatst worden.

Goed nu mijn vraag:

Ik wil graag foto's maken van cakes, taarten, koffie en keukengerei. Nu is mijn vraag, waar moet ik op letten als ik hier foto's van maak. Ik wil eigenlijk geen of zo weinig mogelijk gebruik maken van trucages. Wat bedoel ik hiermee, ik las ooit ergens dat ipv koffie dat je sojasaus moet gebruiken. Nu ben ik echter op zoek naar tips hoe ik een echte taart of cake zo goed mogelijk op de foto krijg. Als iemand tips of trucs heeft dan hoor ik dit natuurlijk graag.

Alvast bedankt voor alle info.

Groetjes,
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Bij de meeste supermarkten heb je vaak van die boekjes met allemaal erg lekker eten:D Hoe je een bepaald gerecht maakt etc.
vaak blader ik die door zowel voor het lekkere eten maar ook om de foto's te bekijken.

Misschien dat je daar wat aan hebt?
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Die truuks past men niet zomaar toe. Om de boel goed uit te lichten worden lampen gebruikt en die zijn warm. De warmte laat bepaalde dingen verkleuren/stollen/oplossen/smelten/verdampen. Vandaar al die truuks. Ik heb zelf één keer gerechten voor een Thais restaurant gekiekt. Het was voor mij de eerste keer en iemand had studiolampen geregeld. Alles ging goed, en we hebben geen truuks hoeven toe te passen. De kok stond er naast om toezicht te houden (het is tenslotte zijn eten) en soms moest er een vers schepje saus overheen om het verkleuren tegen te gaan.

Belangrijk is: goede belichting. Pak een paar goede lampen, liefst echte studiolampen want die hebben een vaste kleurtemperatuur. En aangezien kleur super-belangrijk is bij voedsel, heb ik een grijskaart gebruikt om de boel qua witbalans helemaal goed te krijgen. Dat was een goed plan, want ik heb géén kleurcorrectie hoeven toepassen.
Ik heb bovendien mijn laptop meegenomen en 'teathered' geschoten, dus vanaf de laptop de camera bedienen. Voornamelijk omdat ik dan meteen de foto kan zien op de laptop en de scherpte en compositie goed kan beoordelen. En een goed statief is ook belangrijk.

Neem de tijd. Wij zijn ruim een middag bezig geweest voor 6 gerechten (zo uit het hoofd). Je kunt natuurlijk thuis een beetje oefenen met kleuren en belichting door gewoon een bordje op te maken met verschillende dingen. Het hoeft niet ergens over te gaan, het gaat er gewoon om dat je leert/uitprobeert foto's te maken en de glans, kleur en structuur van je onderwerp zo goed mogelijk in beeld brengt. En ongewenste reflecties kunt voorkomen enzo. Dus desnoods een boterham met een kwak mayonaise en een beetje ketchup en wat takjes van een of ander kruid en een blaadje sla zijn al goed oefenmateriaal.

Succes!
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
fireblade

Hallo Jack,

Ik heb totaal geen ervaring met het fotograferen van eten. Maar ik denk wel dat het product wat je fotografeert wel supervers en fris moet zijn. De aardbeien die je hebt gefotografeerd waren niet vers. Althans ze waren een beetje donkerrood van kleur en de groene blaadjes waren donker groen. Voor de rest van alle kanten goed belichten en zorg dat het eten is aangekleed met bv. wat kruiden of andere dingetjes.

Gr. Chris :wink:
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Snelheid is belangrijk om versheid uit te kunnen stralen.
Een gerecht dat net uit de keuken/bakkerij komt ziet er goed uit.
Als het 3 minuten staat krijg je de eerste stollings/smeltings verschijnselen en dus verlies aan glans en kleur.
Zorg dus dat je geoefend bent (en hebt).
Maak thuis een proefopstelling met zelfde kleuren borden/schalen en achtergrondkleur. Je kunt de borden vullen met koude dingen als fruit, uien, e.d.
Met deze opstelling kun je al vast oefenen zodat je weet wat er met je licht gebeurt, waar het vandaan moet komen en wat je camera instellingen ongeveer moeten zijn.
Je hoeft dan alleen van gerecht tot gerecht nog kleine aanpassingen te doen.

Laat in de praktijk een gerecht opdienen zonder sausen, slagroom etc.
Plaats het bord of schaaltje en bepaal de compositie en kleine lichtaanpassingen.
Laat dan pas de sausen, slagroom en garneringen aanbrengen en maak zo snel mogelijk je opnames.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

tegenwoordig is eten wat op de foto staat toch niet meer te eten. ;)

http://www.media-awareness.ca/english/r ... ForPrint=1

Maar als je geen gebruik wilt maken van dit soort middelen is het denk ik wel lastig, koffie zal nog wel gaan maar veel andere dingen zoals fruit en dergelijke worden lelijk door de warmte.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar