Poging tot cross-processing

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Als beginneling wil je graag alles uitproberen. Onlangs kwam ik een artikeltje tegen over cross-processing en dit uitgeprobeerd op een foto die ik onlangs heb gemaakt in een dorpje in de Ardennen.
Ik vind het zelf wel wat hebben, maar is het 'doorgeschoten' of juist nog te weinig?

het origineel:
1 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78759[/img]

na bewerking:
2 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78760[/img]

ben benieuwd naar jullie opmerkingen.
Groet, Ties
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
fritsw
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 17:47

Wel mooi..

Maar je moet het leuk vinden geloof ik!

Is dat niet in La roche?
AstroErwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2007 15:17
WoonplaatsCOLON ijmuiden
CONTACTCOLON

uhm, ik zie wel wat onscherpte in de foto , maar het ging om het processen ervan volgens mij, ik moet zeggen dat de bewerkte, er beter uit ziet, vind de kleuren meer realistish
[color=green]1DMK!! - 40D - bg - remotes - 550EX - 2000mm F10 - 800mm F4 - 760mm F5,6 - 17-40 - 70-200 2.8 is - extras[/color]
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

bij de bewerkte vind ik de huizen zo beter overkomen alleen de lucht is zo wel heel erg fel.
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Het idee is wel goed, maar ik vind het wel iets te ver doorgeschoten, sorry.
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Sorry, maar ik vind het ook ietsje doorgeschoten.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Doorgeschoten ? Hm... dit terwijl ik het idee kreeg dat de schutter net precies op tijd "op de rem heeft getrapt"... smaken verschillen.. maar zo zijn mijn eigen portretfoto's ook veel te ver doorgeschoten in "hardheid".. dus, ik weet wie het zegt... :lol:
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Tot zover bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad het plaatsje La Roche.
Omdat ik, na de reacties, de indruk krijg dat het iets doorgeschoten lijkt door de lucht en de bomen, heb ik een kleine aanpassing gedaan.
Zo beter?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78824[/img]
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind op zich niet dat je te ver bent doorgeschoten.

2 dingen die me wel een beetje storen zijn de grens tussen bomen en lucht, je ziet te duidelijk dat er bewerkt is.
En zo ook bij de ramen in de gebouwen aan de linkerzijde. Deze worden wel heel onnatuurlijk blauw.

Vertel je ons ook even wat je allemaal hebt gedaan?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Kunnen dat blauwe gordijnen zijn ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk eerder aan vitrage wat door de bewerking blauw uitpakt (Zie ook het dak bijvoorbeeld, maar daar stoort het me niet)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Met deze bewerking worden alle delen waar een blauwtint in voorkomt extra geaccentueerd. Dit is ook goed te zien op de weerschijn van de lucht op het water. Vandaar ook de ramen/gordijnen links: wat weerschijn en een lichtblauwe tint worden harder blauw.
De bewerking had ik ergens op internet gevonden, maar weet niet meer waar :(
Bij de update heb ik het origineel over de x-processed heen gelegd en de huizen en het water 'weggepoetst'.

De x-processed heb ik als volgt gedaan:

-Open een foto en dupliceer deze twee keer. De reden hiervoor is dat het contrast effect en kleur effect in een andere mode (Lab en CYMK) worden gedaan.
-Convert één van de kopieën naar Lab Color. Dit wordt het kleur effect.
-Selecteer het 'a-kanaal' onder Channels, open de Levels en schuif de linker schuif naar rechts totdat je foto donkergrijs is. (In de navigator window zou je nu een flink Cyaan kleurzweem moeten zien)
-Selecteer het 'b-kanaal' onder Channels, open de Levels en schuif de linker schuif naar rechts totdat je foto donkergrijs is. Schuif vervolgens de middelste schuif wat naar links om ergens uit te komen tussen donkergrijs en het originele b-kanaal.
-Je hebt nu de kleur effect versie klaar
-Convert de andere kopie naar CMYK. Dit wordt het contrast effect.
-Selecteer het Magenta kanaal, open de Levels en schuif de rechter schuif ongeveer naar het midden
-Neem nu de donkere output schuif en schuif deze op ongeveer 1/3 van het spectrum.
-Selecteer het Yellow kanaal, open de Levels en schuif de rechter schuif ongeveer naar het midden
-Neem nu de donkere output schuif en schuif deze op ongeveer 1/3 van het spectrum.
-Je hebt nu de contrast / blow-out effect versie klaar.
-Selecteer de kleuren effect versie en plak die in het origineel (zorg dat het Lab kanaal geselecteerd is).
-Zet de nieuwe layer op 'Overlay'.
-Selecteer de contrast effect versie en plak die in het origineel (zorg dat het CMYK kanaal geselecteerd is).
-Zet de nieuwe layer op 'Hard-Light'.
-Pas de opacity van beide effect layers aan totdat het je bevalt
-Voeg een nieuwe Hue/Saturation Adjustment layer toe en speel wat met de saturatie (met name Cyaan) en hue totdat je tevreden bent.
Om een consistent effect te krijgen kun je het beste letten op de mid-tones in de foto en dan met name de hoeveelheid Cyaan hierin.

De opacity etc. is een kwestie van smaak en het effect dat je wilt bereiken.

Groet, Ties
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
Curious
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2007 08:11

Uhhhh, ik vind de eerste bewerking mooier dan de tweede. De bomen en lucht zijn misschien niet realistisch maar dat vind ik nou net het gave. Maar zo zie je maar weer dat smaken erg verschillen (of monitoren :lol: )

Monique
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar