NAAMGEVING topics & kwaliteit foto's...

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

[edit]: inmiddels is de discussie ook overgegaan op andere (niet minder belangrijke) onderwerpen....

Ik ben geen mod meer en weet dondersgoed dat dit topic her niet thuis hoort (zijn geen foto's). Maar als ik het in offtopic plaats weet ik niet of alle macrofotografen het wel lezen...

Kunnen we met z'n allen niets iets doen aan de naamgeving van de macro topics?

Als ik nu de eerst blz. doorkijk zie ik namen als:
- Weer eens een paar macro's.
- Van alles wat (macro)
- eentje teveel ??
- wat macro's
- wat macro's en close-ups
- Macro's van 3 juni
- Lang geleden...
- Soms........
- Van 'alles' wat....
- eerste keertje macro's maken
- Zomaar
- Eerste foto's met nieuwe macro lens
- Eerste macrootjes....
- spelen met DOF
- mix
- etc. etc. etc.

Deze namen inspireren mij in ieder geval niet tot het kijken in zo'n topic (want ik weet niet wat ik aan ga treffen). Er staat in de huisregels duidelijk de vraag of er duidelijke titels kunnen worden gebruikt en het lijkt mij een kleine moeite om daar even bij stil te staan. Er zijn genoeg mensen die het wel doen en het geeft een veel beter (en leuker) beeld van wat je te wachten staat als je erin gaat kijken. Dus mijn vraag is of mensen meer willen vertellen in de titel over de inhoud van het topic...

Topics die imo duidelijker zijn:
- serie libel, juffer, vlinder
- Vlinders in Artis
- Kleverige Ogentroost en Beenbreek
- Vlindertuin Kwadedamme
- vlinder
- Kreelse plas, Ede
etc. etc. etc.

Dit geschreven als macro-fotoliefhebber... als niemand het hier mee eens is prima, maar dan heb ik het in ieder geval aangekaart!

grtz. Johan

@mods: excuses voor het bewust doorkruisen van de huisregels...
Laatst gewijzigd door 1 op schoffie, in totaal 6 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Je eigen gekozen naam 'Schoffie’s macrotopic....' is zeker wel heel duidelijk zodat je precies weet wat je gaat aantreffen? :wink:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

duidelijk, bij deze aangepast
Fotograferen is kijken niet klikken.
MacLady
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 448
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 20:07
WoonplaatsCOLON Tussen de buren in
CONTACTCOLON

Prima idee!
Ik weet nooit wat voor titel ik moet bedenken. Nu weet het ik het wel!

Ik ben het er dus mee eens!
[size=75]Groetjes Anita
Vanaf nu met de Canon EOS 30D! En een hele rugzak vol spulletjes.
[url=http://home.planet.nl/~tieleman.foto/fotografie/]Mijn eigen website![/url] [/size]
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

ik sta soms versteld waar mensen zich allemaal druk over maken, maar ik ben de beroerdste niet, ik zal er de volgende keer op letten..
alhoewel het wel erg lastig wordt als ik 5 verschillende diertjes heb.. :)
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Natuurfreak schreefCOLONJe eigen gekozen naam 'Schoffie’s macrotopic....' is zeker wel heel duidelijk zodat je precies weet wat je gaat aantreffen? :wink:
ik wist dat dit zou komen... :roll:



kijk, dit was een punt van mij en je hoeft het er niet mee eens te zijn en je mag het compleet negeren...maar ik wilde het gewoon een keer gezegd hebben. Persoonlijk stoorde ik mij eraan.

Kijk, we hebben ook een verzameltopic macro-single shots, lijkt me prima naam. Maar als je de zoveelste titel zie met "... weer wat macro's.." dan lokt dat mij niet je topic in. Verder vind ik het ook gewoon leuk als mensen wat moeite doen om bijv. de naam van het insect erbij te vinden, geeft een meerwaarde...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ben ik het in grote lijnen wel mee eens, maar ik zit me soms suf te prakizeren op een titel te verzinnen, omdat ik denk dat een beetje mystiek in de titel ook uitnodigd om te kijken, bv ik heb een topic met vliegen, kan dit koningsvlieg st&^%ntvlieg en snuitvkieg noemen, maar Halo of Flies klint net even wat creatiever dus wat is wijsheid. Goede is wel dat je mensen een beetje wakker schud hierdoor, ik zie het ook als het BNN programma, in dat opzicht goed werk dus.
Fotograferen is kijken niet klikken.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

vind zelf een titels als "... where the bug go..." ook alweer een stuk leuker dan ".. weer wat macro's..." :wink:
www.johanvanderwielen.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

schoffie schreefCOLON
Natuurfreak schreefCOLONJe eigen gekozen naam 'Schoffie’s macrotopic....' is zeker wel heel duidelijk zodat je precies weet wat je gaat aantreffen? :wink:
ik wist dat dit zou komen... :roll:
en terecht, vind ik..

ik vind gewoon dat als je commentaar geeft, dat je zelf als eerste het goede voorbeeld moet geven...

straks krijgen we..

jantje's macrotopic,
pietje's macrotopic
keesje's macrotopic..

nee, dat wordt lekker duidelijk... :)
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ben ik mij van bewust, anders dan dat ik een soort verzameltopic bijhoudt van eigen werk... daar ik in mijn topic alles heb zitten, van insect tot bloem, en maar een beperkt aantal tekens heb wordt het lastig, maar ik ga erover peinzen. Maar dan moeten de verzameltopics ook op de schop... want "macro single shots is ook geen goed topic".

Ik krijg hier wel een "hoge bomen geven veel brandhout" gevoel bij...


Maar je hebt (uiteraard) je punt gemaakt...


[edit]: poging gewaagd... ik hoop nederig dat dit meer het goede vorobeeld is?
www.johanvanderwielen.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

ik zal er wel rekening mee houden.... :wink:
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

grappig, ga dit topic volgen

grtz

MacroRo euhh

CanonRob
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

schoffie schreefCOLON [edit]: poging gewaagd... ik hoop nederig dat dit meer het goede vorobeeld is?
je hebt geloof ik 925.000 verschillende soorten instecten, da's een ruime titel.... :lol:

nee, ik stop er maar mee met deze discussie...

ik heb gezegd.. :lol:
fireblade

Hallo Johan,

Je hebt compleet gelijk wat namen betreft. Maar ik kan het me ook voorstellen dat als je regelmatig wat inzendt dat je moeite mee hebt met het verzinnen van een naam.
En je moet ook begrip hebben voor degene die een macro maken van iets waar ze geen idee van hebben wat de naam van de plant of dier is.

Maar laten we met z'n allen ons best doen om een duidelijke naam te geven.

gr. Chris :roll:
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik snap je volkomen...

maar, en nu trek ik het eigenlijk nog verder dan ik eigenlijk van plan was, er wordt hier ook veel gepost waarvan ik denk dat dat best
a) als update van het vorige topic kon
b) ff wachten tot de volgende dag, dan ben je wellicht zelf ook wat minder enthousiast en wordt je wellicht kiritischer
c) in de testcase een vruchtbare bodem vind

Er wordt gewoon ontzettend veel gepost hier, sommige namen (van posters) komen op blz. 1 al 15x voor... natuurlijk is een goede naam dan lastig... maar is het dan ook zo belangrijk dat je 15 topics hebt openstaan? Ik denk dat als we wat kritischer worden op wat we posten het aantal nieuwe topics een stuk minder wordt en we meer tijd en zin hebben om op mekaar te reageren. Er zijn mensen die om de zoveel tijd een keer een topic openen en ik dan al weet.. als die een topic opent gaat mijn mobakkes ervan open hangen. Maar als ik een titel zie "... eerste foto's met nieuwe lens..." dan kijk ik al niet meer. Dan denk ik, ga eerst eens lekker een maand oefenen en proberen en verbaas ons dan pas...

Maar goed, dit is een andere discussie (die bij mij persoonlijk er wel aan gerelateerd is).
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Schoffie, hoe krijg je het toch altijd voor elkaar. Je weet wel de punten voor gesprek/discussie te vinden. Op zich ga ik wel een heel stuk met je mee. De topictitels zouden wat boeiender mogen, ook al heb je duizend verschillende beessies in je topic zitten verzin dan iets van een locatie of wat anders, maar kom inderdaad niet met de titel Wat macro's.

Een persoonlijk verzameltopic vind ik nog wat anders. Dan maak je een topic waar je je echt mooie platen inschuift. Dan is de overeenkomst tussen de platen dat ze van de topicstarter zijn en dat staat dan ook netjes in de titel. De titel dekt dus de inhoud van het topic. (ja, ik weet het, wat macro's dekt ook de inhoud van het topic).

Het valt mij ook op dat eigenlijk alleen bij macro's deze vorm van naamgeving hoogtij viert. In de andere showcases zijn het vaak meer beschrijvende titels.

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

De laatste opmerking van Schoffie is mij uit het hart gegrepen en geldt m.i. niet alleen voor MACRO. Mensen denk echt dat ik op de meest onnozele plaatjes zit te wachten, zoals: m'n nieuwe lens uitgeprobeerd..... en dan krijg je schokkende foto's. Maar ik denk dat dat een probleem is voor dit forum.
Een ander probleem vind ik het niveau van het commentaar. Ik heb het bijvoorbeeld al meerdere keren meegemaakt dat er een serie is geplaatst waarvan elke foto onscherp was en dat iedereen vol lof over de mooie scherpe foto's was. En dan heb ik het nog niet eens over andere zaken.
Nu is dit niet zo makkelijk op te lossen allemaal denk ik. Maar wat kritischer naar je zelf toe zou en dit forum niet als kaartdumplek te gebruiken zou al helpen.
Wat commentaar geven betreft zou het misschien helpen als Schoffie weer eens wat vaker het goede voorbeeld gaat geven. (Ik mis ook nog steeds MacEd heel erg.)
En misschien moet er wat 'harder' gemod worden wil je een bepaald niveau handhaven.

Het commentaar geven op de topictitels maar zelf een eigen verzameltopic starten, zoals Schoffie doet, zou wel eens niet helemaal zuiver kunnen zijn. Ik vind het echter prima, want het topic heeft in ieder geval niveau (ook al zou ik afzonderlijke topics handiger vinden) en dat mis ik toch steeds meer.
Laatst gewijzigd door 1 op Capelle 1, in totaal 5 keer gewijzigd.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

pinkie and some brain schreefCOLONHet valt mij ook op dat eigenlijk alleen bij macro's deze vorm van naamgeving hoogtij viert. In de andere showcases zijn het vaak meer beschrijvende titels.
voor mij precies de reden om het hier aan de kaak te stellen... :wink:

en.. het is geen nieuwe regel (ben niet meer in de positie nieuwe regels te maken) maar gewoon een discussie rond een reeds bestaande regel. En als iedereen vind dat ik onzin praat hoor ik het ook wel... :mrgreen:
www.johanvanderwielen.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Capelle 1 schreefCOLONWat commentaar geven betreft zou het misschien helpen als Schoffie weer eens wat vaker het goede voorbeeld gaat geven. (Ik mis ook nog steeds MacEd heel erg.)
ik doe mijn best maar het kosten zeeën van tijd :cry:
Capelle 1 schreefCOLONEn misschien moet er wat 'harder' gemod worden wil je een bepaald niveau handhaven.


toen ik nog mod was heb ik dat ook gedaan... maar je wil niet weten hoeveel commentaar ik over mij heen kreeg....
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Vind ik een beetje kort door de bocht, om een voorbeeld te noemen in het begin als ik een vlieg een beetje beeldvullend erop kreeg was ik apetrots op deze foto, terugkijkend denk ik jee had hem gelijk in de prullebak moeten gooien.
Ik wil daarmee zeggen dat door de meestal positieve reactie je toch positief verder gaat en met de opmerkingen aan de slag gaat, ik was niet op het niveau gekomen zonder arrogant te klinken waar ik nu ben zonder de positieve (soms terecht soms onterecht) reactie's.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar