[Journalistiek] Pleinloop Kaatsheuvel 2007

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lang geleden dat ik zelf weer eens wat serieus gepost heb.

Gisteren werd in het Brabantse Kaatsheuvel de internationale Pleinloop gehouden. Dit is een wedstrijd over twee ronden van in totaal 10 km. Met deelname van een aantal (inter)nationale toppers.
Voor de lokale omroep heb ik foto's mogen maken en had dus de beschikking over een perspas.

Maar journalistiek is nou niet helemaal mijn ding. Doe het wel vaker voor ze, maar vroeg me af wat jullie er van vinden. Het gaat me niet zozeer om het technische gedeelte van de foto's maar meer om de journalistieke inhoud.

1 De start
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78232[/img]

2 Eenzame loper. Foto is technisch niet perfect, maar vond het effect wel gaaf
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78234[/img]

3 Beetje tegenlicht door het laagstaande zonnetje
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78235[/img]

4 De winnaar
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78236[/img]

5 Niet iedereen kan winnen
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78233[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 20 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ben_91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 229
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 20:39

1, 4 en 5 vind ik goed gelukt, 2 en 3 zijn wat minder.
Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 | 50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM |
Lowepro mini trekker | Manfrotto 679B + 234RC
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik vind ze allemaal mooi! Foto 2 drukt goed beweging uit!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de reacties. @Ben, waarom vind je #2 & #3 minder?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
paulvandijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen
CONTACTCOLON

leuk! heb meer verstand van hardlopen dan van foto's van hardlopen maken (krijg wel zin om me er ook aan te wagen zo), maar ik zie op de verschillende hardloopfora wel vaak fotoseries voorbij komen, heel vaak een stuk minder dan dit :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de reactie.

Verders niemand ander journalistiek commentaar?
Over twee weken moet ik waarschijnlijk weer een loop fotograferen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nrtrally.tk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 10:34
WoonplaatsCOLON Barneveld
CONTACTCOLON

Laat ik er dan maar even kijken (journalistiek dan)

1 en 4 zouden zo groot op de sportpagina kunnen

bij een groot verslag zouden 2 en 5 ook kunnen op klein formaat

3 vind ik als foto wel mooi maar niet voor een krant
Canon 30D -EF 17-40 F4[color=red]L[/color] - EF 50 1.8II - EF-S 17-85 IS - EF 70-200 F4[color=red]L[/color] IS - Speedlite 580EXII - EG-200
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Vanuit journalistieke achtergrond is het belangrijk dat je fotos een zekere nieuwswaarde vertegenwoordigen. Gebaseerd daarop:

#1. Dit zie ik bruikbaar als illustratie bij een willekeurig artikel over het belang van sport in een blaadje voor je lokale verzekeraar of zo, maar als het gaat om een verslaglegging in de krant niet zo.

#2. Mooi voor stock, journalistiek niet zo. Wel zou ik 't menneke wat minder ruimte geven aan de rechterkant (om de boel 2:3 te laten blijven heb je bovenin beeld nog wel wat om in te knippen).

#3. Zou ik niet gebruiken.

#4. Mooi voor het verslag van deze wedstrijd. Zeer geschikt dus voor een krantenverslag.

#5. Mooi voor een achtergrondartikel, maar heeft geen nieuwswaarde.

Wat ik nog mis is een plaatje van de prijsuitreiking - dat hoort er echt bij!
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik vind de foto's van een beter niveau dan ik gemiddeld in de huis aan huis bladen zie.. Inderdaad zou de prijsuitreiking er wel bij horen. De eenzame loper vind ikzelf verreweg de mooiste foto. Maar past niet onder het kopje journalistiek...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bedankt voor de commentaren

@ntrally.tk
De foto's die ik hier laat zien zijn inderdaad allemaal van hetzelfde formaat, maar kunnen als lossen foto inderdaad niet allemaal in een krant geplaatst worden. Het is ook een klein beetje een serietje.
Ik heb geprobeerd hier met de getoonde foto's een verslagje te maken van ed wedstrijd voor de volwassenen. De kinderloop heb ik er bijvoorbeeld helemaal niet op staan, terwijl ik daar wel foto's van heb.

@jeveos
Ik ben met je eens dat nummer 2 journalistiek niet zoveel toevoegd. Misschien nog ter vulling, maar ik vond hem door de beweging er gewoon uitspringen.

Waarom zou je nummer 3 niet gebruiken? Ik vind dit eigenlijk wel een mooi voorbeeld van hoe de loop ge-integreerd was in de omgeving. Niet het hele accent op de lopers proberen te leggen, maar ook het publiek erbij proberen te krijgen.

Betreft de prijsuitreiking, zie het antwoord voor Chow

@Chow,
Prijsuitreiking van de jeugd heb ik wel op de foto, van de volwassenen niet. Er moest een deadline gehaald worden en met bewerkingen in acht genomen moest ik toch even prioriteiten stellen. Zo gaat dat nou eenmaal.

-

Over het algemeen zijn deze foto's niet bewerkt. Ja, ze zijn wel omgezet naar zwart wit en een filtertje erover getrokken.
Behalve foto nummer 4 dan. De Keniaan die als eerste finishte was toch wel erg donker. Deze is met dodge and burn opgetrokken omdat hij ander helemaal niet te zien was.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONWaarom zou je nummer 3 niet gebruiken? Ik vind dit eigenlijk wel een mooi voorbeeld van hoe de loop ge-integreerd was in de omgeving. Niet het hele accent op de lopers proberen te leggen, maar ook het publiek erbij proberen te krijgen.
Ik begrijp de bedoeling van je foto wel, maar voor het nieuws is die niet van betekenis. De journalistieke vraag is immer: "wat wil je precies vertellen aan je lezerspubliek?". Dat er een hardloopwedstrijd georganiseerd is door de stad waar publiek bij is komen kijken is op zich weinig interessant, het gaat op de sportpagina tenslotte om de prestatie, om de race zelf. Wie wint er, waren er records, wie is enorm tegengevallen (en waarom)? Een andere insteek kan zijn dat er enorme emoties te zien zijn, maar ook dat is niet het geval in dit beeld. De lopers, tenslotte, zijn niet het prototype hardloper dat kans maakt op de titel.

Technisch (sorry ;)) is de foto vertikaal in tweeen gesplitst wat hem moeilijk te plaatsen maakt. Veel wit bovenin, dat is weggegooide ruimte. Natuurlijk kun je daar flink veel van wegknippen wat het beeld wel sterker zou maken, maar het blijft m.i. qua nieuwswaarde tamelijk mager.

Heb je deze bewerking pas ná oplevering gedaan om ze hier te plaatsen? Ik mag dit soort beelden overigens wel graag zien hoor en de bewerking past er ergens wel bij.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De bewerkingen zijn inderdaad gedaan na publicatie. De foto's waren namelijk niet voor in een papieren krant, maar voor een kabelkrant op TV. Voor een krant zou ik ze zelf nooit omzetten naar zwart/wit, dat meot de krant zelf maar doen, want ze drukken tegenwoordig ook veel af in kleur.

Op TV zijn 8 foto's getoond en daarvan staan er een paar hier, maar er staan er hier ook, zoals de laatste die niet op TV geweest zijn, maar die ik zelf beter vind.

Ik kan met je verhaal meegaan over foto 3 en je hebt gelijk.
Echter is de krant die bij mij op de mat valt een krant die naast de prestatie, van de regionale dingen graag meer laat zien. Bij de voetbalfoto's zijn het echt de voetballers in beeld, maar van de 3 door de krant gepubliceerde foto's van andere fotografen, was er maar 1 foto van puur de sport. Bij de andere zat het meer in de trend zoals mijn 3e foto.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar