Aankoopadvies 5d of 1d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
johnO
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 21:52

Er zijn best wel wat dingen wat de 5d kan geen enkele 1d (mark i, ii of iiN) kan: full frame schieten, een nog helderder zoeker dan de 1d (uiteraard kan de 1ds i of ii dit weer wel), uitstekende prestaties in de hoge iso's (1600 iso is gewoon te gebruiken).

Zelf heb ik beide camera's: een 5d en een 1d mark i. Die laatste gebruik ik voor de sportfotografie. 4 mp is voor mij ruimschoots voldoende. Voor andere gelegenheden (bv als ik weet dat er weing licht beschikbaar zal zijn, of wanneer ik een "kleinere camera" bij me wil hebben enz.) is het de 5d. Autofocus op de 5d is zeer snel en nauwkeurig (6 verborgen autofocus punten) maar haalt het toch niet bij mijn "oude" 1d. De 5d met een 24-105 maakt het voor mij een ideale walk-around camera en als ik mijn 35 1.4 er op zet, tsjonge dan schrik je van het licht door de zoeker.

Ik fotografeer graag met available light en daarom heb ik de 5d (het liefst zou ik een leica m8 willen hebben, maar ja dan ook weer nieuwe lenzen en filters (misschien dan maar een epson rd1.. blijven dromen...).

Als ik zo jouw verhaal teruglees lijkt mij de 1d ii/1 diin het mooiste compromis. Wellicht over een maand weer wat goedkoper als de opvolger komt??

Het blijft wel een enorme uitgaaf maar ik moet eerlijk zijn, als je eenmaal een 1d body hebt vastgehouden wil je bijna niet anders meer.

john
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

johnO schreefCOLONEr zijn best wel wat dingen wat de 5d kan geen enkele 1d (mark i, ii of iiN) kan: full frame schieten
Tsja, ik merkte ook al op dat je dan beter met de 1Ds kan vergelijken. Maar ja...die is nog steeds iets van €6500, kun je bijna 3 5D's van kopen.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik was dus degene die schreef:
musicjohn schreefCOLONAlles wat de 5D kan, kan 1D mkII-N ook, maar omgekeerd niet. (even los van het 1.3 cropfactor versus full-frame verhaal)
Altijd zo jammer dat er gemakshalve gequote word wat interessant gevonden word of wat toevallig onthouden word.

Mijn kreet word dus volledig verkeerd geïnterpreteerd.

Dus nogmaals: Alles wat de 5D kan, kan 1D mkII-N ook, maar omgekeerd niet. (even los van het 1.3 cropfactor versus full-frame verhaal)

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Topcat
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 20:52
WoonplaatsCOLON Houthulst

Een paar maanden terug heb ik voor dezelfde keuze gestaan.
De 1Ds viel af, omdat die gewoon te duur is.
Bleven dus nog de 1dIIn en de 5d over.
Het is inderdaad zo dat alles wat de 5d kan de 1d ook kan, en de 1d in een aantal zaken anders is.
Ik heb me eerst de vraag gesteld wat is er anders en wat heb ik nodig?
Om een lang verhaal kort te maken, want ja, ik heb er lang genoeg over getobt en specificaties vergeleken. De cam's vastgehad, foto's mee genomen...
Ik kwam tot de slotsom dat voor mijn aard van fotografie de 5d beter geschikt is dan de 1dIIn. Alles wat de 1dIIn meer kan heb ik niet nodig, kost meer en weegt meer.

Algemeen gezien is dit m'n besluit:
-De 5D is een rustige camera, wanneer je tijd hebt, of de tijd neemt om je foto's te maken is dit de ultieme camera. Beeldkwaliteit is subliem, bij hogere iso's is het volgens mijn opzoekingen het beste wat er nu te krijgen is.

-De 1D is een agressieve camera, wanneer je door weer en wind actie foto's moet nemen dan is dit de ultieme camera. Het volledige systeem (AF, fps, body) is zo opgezet om aan die eisen te kunnen voldoen.

De kwestie 1.3 crop en FF heb ik laten meespelen in die mate dat je moet zorgen dat je de lenzen hebt om in beeld te krijgen wat je fotografeert. Hierbij heb ik ook het voortbestaan van de 1.3 crop afgewogen. 35mm FF is al zo'n 80 jaar standaard, dus denk ik dat dit niet zomaar zal verdwijnen. ( heel voorzichtig speculeer ik dat de komende pro camera's FF zullen worden; echter verschillende crop formaten in één zullen hebben, een beetje zoals de "digitale zoom" bij compacts.)
Croppen doe ik liever zelf.
M'n uitgangspunt is nog altijd dat je je lens aanpast aan wat je fotografeert en niet de grootte van je sensor.

Tot zover m'n bedenkingen, en belangrijkste van al, ik heb voor de 5D gekozen en heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Mvg,
Patrick
Wat je niet probeert, weet je niet...
[size=75] EOS--EF 28/2.8--EF 50/1.8 II--EF 65 MPE--EF 85/1.8 USM--EF 100/2.8 Makro USM--EF 200/2.8L USM-- EF17-40/4L USM--EF 70-210/3.5-4.5 USM--EFS 18-55--Tamron 2X C-AF--550EX--MR-14EX-- veel geduld -- [/size]
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Topcat schreefCOLONDe kwestie 1.3 crop en FF heb ik laten meespelen in die mate dat je moet zorgen dat je de lenzen hebt om in beeld te krijgen wat je fotografeert. Hierbij heb ik ook het voortbestaan van de 1.3 crop afgewogen.
1.3 crop is een compromis geweest, net als de 1.6 voor de consumentenlijn. Het was indertijd het maximaal haalbare voor de snelheid die men wilde en wat er technisch/economisch mogelijk was. Als ze een FF sensor hadden gemaakt, was de camera écht onbetaalbaar geworden. Nu ze eenmaal die 1.3 crop hebben, kunnen ze dat ook weer niet zomaar laten varen, hoewel ik ook weer niet denk dat de journalisten erg zouden moeten omschakelen. Hooguit een telelens extra kopen.

Op den duur zal FF wel gewoon standaard worden, ook voor consumentencamera's. Een kwestie van snellere PC's met veel geheugen en goedkopere memory cards. Ik kan nu behoorlijk wat plaatjes op een 2Gb kaartje kwijt uit mijn 4MP doosje. Met een FF zal je toch al gauw een 8Gb kaartje moeten hebben als je lekker wilt kunnen schieten. Ik schat dat een camera als de 5D binnen een jaar of 5 de plek inneemt van wat nu de 30D is. Maar ik zou niet weten of je er fotografisch nou echt op vooruit gaat. Geen idee. Ik denk dat het vrij weinig uitmaakt, tenzij je een super wide angle freak bent...
Gebruikers-avatar
Shimai
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Helmond

Als ik nu zeg dat ik eigenlijk mijn paard en ruiter maar moeilijk in mijn beeld krijg oftewel ik had graag links en rechts nog wat extra, wat is daar dan jullie antwoord op?
En als ik zeg dat het verdomd moelijk is om het ruiterhoofdje scherp te krijgen (gezien het kleine beeldje en scherpstalpunten die erg ver uit elkaar liggen?

Lijkt mij dat dit alles met de FF of 1,3 crop beter wordt of moet ik dan aleen naar de FF kijken.

Kan natuurlijk ook dat ik het helemaal mis heb natuurlijk.
Canon eos 350d, bg-E3, 580EX, EF70-200 2.8L IS USM. eos 7d ef s15-85 IS USM
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Shimai schreefCOLONAls ik nu zeg dat ik eigenlijk mijn paard en ruiter maar moeilijk in mijn beeld krijg oftewel ik had graag links en rechts nog wat extra, wat is daar dan jullie antwoord op?
En als ik zeg dat het verdomd moelijk is om het ruiterhoofdje scherp te krijgen (gezien het kleine beeldje en scherpstalpunten die erg ver uit elkaar liggen?

Lijkt mij dat dit alles met de FF of 1,3 crop beter wordt of moet ik dan aleen naar de FF kijken.
Verder uitzoomen?

Ik heb alleen met mijn 1D ervaring. Die heeft natuurlijk lekker veel focuspunten, maar ik weet niet zo goed hoe de verdeling is op de andere Canon's. Kijk even op dpreview, daar laten ze altijd een plaatje van de zoeker zien. Kun je een beetje vergelijken. Ik heb het aantal AF punten gereduceerd tot 11, maar de verdeling is hetzelfde natuurlijk, ze staan dan alleen wat verder uit elkaar.
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

Geloof me, de resultaten met de 5D zijn schitterend, ik ben overgestapt van de 30D naar de 5D, en het verschil in scherpte, detail met eenzelfde lens is verbluffend en niet alleen voor studiowerk en bruiloften, enkel voor sport is de 1D beter ! :shock:
Gebruikers-avatar
joqui
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2006 12:15
WoonplaatsCOLON amsterdam
CONTACTCOLON

Vandeweek een klus met de Mark II DS gedaan... beetje jammer als je daarna weer foto's gaat maken met je eigen 350D.... :?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar