nog een vraagje ivm vorige topic

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Barteke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2005 19:00
WoonplaatsCOLON België

zoals ik dus al zei ga ik binnenkort naar rome.
Maar welke lens zou ik moeten meenemen voor modelfotografie?
Ik ga namelijk met een hele groep naar daar en waarschijnlijk zal modelfotografie er ook wel aan te pas komen...
Is de kitlens hiervoor ook geschikt of is een andere beter?
Ook weer prijs/kwaliteit vergeleken...
Canon EOS 20D - Speedlite 420EX - Canon 18-55 3.5-5.6 - Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 50mm 1.8 II
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Met je kitlens kun je best veel doen.
Wil je meer scherpte, denk dan ook eens aan de alom geprezen 50 mm 1.8: nog geen 90 euro, en zo licht en klein dat je hem altijd in je broekzak erbij kunt houden.
Als je het over prijs/prestatie hebt is dit denk ik de nummer 1.
Barteke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2005 19:00
WoonplaatsCOLON België

Ik had ergens gelezen dat een 90-200mm de foto het beste zou weergeven...
is dit waar of is het maar een fabeltje?
Canon EOS 20D - Speedlite 420EX - Canon 18-55 3.5-5.6 - Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 50mm 1.8 II
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Barteke schreefCOLONIk had ergens gelezen dat een 90-200mm de foto het beste zou weergeven...
is dit waar of is het maar een fabeltje?
Wat bedoel je precies met "de foto het beste weergeven"? Verder moet ik diep in mijn geheugen graven en ik kan het mis hebben: maar van een 90-200 heb ik nog nooit gehoord...
www.johanvanderwielen.nl
Barteke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2005 19:00
WoonplaatsCOLON België

Wat bedoel je precies met "de foto het beste weergeven"? Verder moet ik diep in mijn geheugen graven en ik kan het mis hebben: maar van een 90-200 heb ik nog nooit gehoord...[/quote]

ik heb het even opgezocht en ik zat er een beetje naast het is dus:
Gebruik voor portretten een objectief met een brandpuntsafstand van ongeveer 80 tot 105 mm. Deze geven de vorm van het gezicht juist weer.
Wat ze hier bedoelen met het beste weergeven weet ik zelf niet goed vandaar de vraag...
Mijn excuses voor de foute informatie.
Canon EOS 20D - Speedlite 420EX - Canon 18-55 3.5-5.6 - Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 50mm 1.8 II
Dureaux
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 750
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 18:53

oplossing:

Met het beste weergeven wordt bedoelt, de hoeveelheid vervorming die een brandpuntsafstand geeft aan een object.
Een groothoek vervormt een gezicht helemaal, leverd grappige plaatjes op.
Hierover bestaan zelfs hele topics "zelfportretfun"

je ziet het zelf ook met je eigen ogen...
Als je bijv neus aan neus staat met je vriendin ziet haar gezicht er anders uit dan van 2 meter afstand.

Zo werkt het eigenlijk ook bij brandpuntsafstanden.
Hoe groter de afstand hoe minder vervorming.
En bij een grotere afstand horen weer meer mm's om iets er redelijk beeldvullend op te krijgen.

mijn favo lens voor model/portret is een 50mm, 85mm of een 70-200 op 200mm
Barteke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2005 19:00
WoonplaatsCOLON België

Dureaux schreefCOLONoplossing:
mijn favo lens voor model/portret is een 50mm, 85mm of een 70-200 op 200mm
Is het aangewezen om bij de 50mm een zonnekap te gebruiken?
Zo niet in welke omstandigheden wordt er dan best wel gebruik gemaakt van een zonnekap?

vriendelijke Groeten

Bart
Canon EOS 20D - Speedlite 420EX - Canon 18-55 3.5-5.6 - Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 50mm 1.8 II
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Barteke schreefCOLONIs het aangewezen om bij de 50mm een zonnekap te gebruiken?
Zo niet in welke omstandigheden wordt er dan best wel gebruik gemaakt van een zonnekap?
Een zonnekap is om flares zoveel mogelijk te voorkomen. Flares zijn hinderlijke lichtvlekken in je foto. Vraag me niet hoe ze precies tot stand komen, maar het heeft te maken met licht dat onder een bepaalde hoek op je lens valt. Vaak zitten er meerdere flares in een rijtje op je foto. Je kunt ze ook als artistiek element zien en er bewust op aansturen. Kan heel mooi zijn, maar meestal worden ze als storend ervaren. Met een zonnekap verklein je de kans dat er licht van opzij op je lens valt. Bovendien zorgt een zonnekap voor een stukje extra fysieke bescherming. Zelf heb ik vrijwel altijd de zonnekap erop zitten bij de lenzen waarvoor ik er een heb.
Dan terug naar je 50mm: de frontlens daarvan zit erg diep in het objectief zelf, ik vraag me dan ook af of een zonnekap erg veel toegevoegde waarde zal hebben. Vast wel iets, maar veel kan het nooit zijn.
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar