Statief aanschaf

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Xelphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 551
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2005 08:49

Omdat ik wil gaan oefenen met langere sluitertijden ben ik van plan een statief te gaan kopen. Nu is dat ook weer een bos van mogelijkheden zo te zien en ik heb er geen verstand van. Ik wil er ook weer niet te veel geld voor kwijt zijn (zie namelijk bedragen van 4 a 500 euro voorbij komen), maar het moet ook geen plastic, instabiel ding zijn. Zouden jullie me kunnen advisen op het gebied van:

Waar op te letten;
Welke hoogte (is dat afhankelijk van de eigen lengte?);
Goede merken;
Waar (voordelig) te koop?

Alvast bedankt!!!

Groetjes,
Arjen.
hrbrt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2005 13:06
CONTACTCOLON

ik heb sherpa 600, vet goed ding, kan heel laag, en vrij hoog. is ook vrij stevig.

kostte bij konijnenberg 90 euro..
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik heb op de modellenshoot gemerkt dat 1 type statief erg populair is en dat is de Manfrotto 055DB met kop 141RC. Deze kost €135,- wat naar mijn bescheiden mening een hele mooie prijs is. Dit is een super stevig statief en ik weet zeker dat dit door velen hier op het forum bevestigd kan worden.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLONIk heb op de modellenshoot gemerkt dat 1 type statief erg populair is en dat is de Manfrotto 055DB met kop 141RC. Deze kost €135,- wat naar mijn bescheiden mening een hele mooie prijs is. Dit is een super stevig statief en ik weet zeker dat dit door velen hier op het forum bevestigd kan worden.
Ja zeer zeker!

Ik heb deze combinatie dus ook... heb hem voor een leuk prijsje 2ehands weten te regelen via het welbekende marktplaats. (gloedjenieuw).

Dit statief is erg stevig en helemaal niet wankel of zoiets. Ook lekker hoog (is voor mijn lengte ERG handig). Kortom zeer zeker aan aanrader!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Zie mijn signature voor mijn combo ;)

Deze bevallen uitstekend en zijn ook niet echt duur.
Ik heb voor mijn tripod bewust voor een balhoofd gekozen vanwege de flexibilitet.

Ik zou sowieso voor een kop gaan met een quickrelease systeem, dat is echt handig.
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

THJKlos schreefCOLONIk zou sowieso voor een kop gaan met een quickrelease systeem, dat is echt handig.
Dat heeft de 141RC inderdaad ook en is ZEER zeker aan te raden!
Je wilt niet telkens het schroefje in en uit willen draaien...
Helemaal niet als je toch een nieuwe gaat kopen (en dus niet krijgen als me oude "mindere" statief).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
irene
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2004 17:15
WoonplaatsCOLON Veluwe

Ik heb hemvia dit forum gekocht is echt een prima statief vooral om mee te beginnen weet niet of ze er nog zijn.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=10757

Ik zou zeggen proberen!
Irene
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

ik heb sinds kort ook een 055DB met kop 141RC (omdat ik uitgelachen werd met m'n vorige :-( )
Is oerstevig en heel veelzijdig in het verstellen: naast de normale driepoot kun je ook alle drie de poten nog verder naar buiten klappen (een soort "spagaat" standen).
Ook handig: je kunt de centrale zuil op z'n kop monteren, zodat de camera onder de driepoot hangt. Zo kun je tot heel dicht bij de grond komen (alleen wel extra uitkijken voor schaduwen van de poten).

het is echter geen statiefje om even in je rugzak te proppen: hij is vrij groot en toch ook bijna 3 kilo zwaar.
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

Ik werk o.a. met een Manfrotto 055 met 141 kop.
In de tijd dat ik ze kocht stonden er nog geen letters bij de nummers op zowel het statief als de kop.
Ze doen al jaren trouwe dienst.

wordt een keuze al duidelijk!?
Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
Jacco Rens
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 315
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 08:13
CONTACTCOLON

Met een goed statief kun je echt jaren toe, dus je bent uiteindelijk over al die jaren niet echt duur uit. Hoe zwaarder het statief, hoe minder de camera en lens zullen trillen. Ik heb zelf de Manfrotto 055 ProB. deze kan lekker hoor (170 cm) zodat ik niet met de bekende fotograaf rug sta te werken. Ik zou zeggen, loop bij een winkel langs waar ze wat keuze hebben, en probeer eens wat bevalt. Je zal er geen spijt van krijgen.

- jacco
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Wordt misschien eentonig, maar ik heb ook een 055DB met kop 141RC. Gekocht bij Kamera-Express voor € 135
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

irene schreefCOLONIk heb hemvia dit forum gekocht is echt een prima statief vooral om mee te beginnen weet niet of ze er nog zijn.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=10757

Ik zou zeggen proberen!
Ik heb ook zo'n statief gekocht...
Prima dingetje voor z'n prijs... :o
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
HermanW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2004 20:53
CONTACTCOLON

Waar op te letten;
Welke hoogte (is dat afhankelijk van de eigen lengte?);
Goede merken;
Waar (voordelig) te koop?
Als je veel macrofoto's wilt gaan maken dan is het nuttig speciaal uit te kijken naar eentje die laag kan. De manfrotto 055 serie heeft verschil per type. Ik dacht de pro het laagste kon. Even nazoeken op manfrotto.com.
Meestal gebruik ik mijn statief voor landschappen en mijn hoogte is net te goed om staand te fotograferen, maar moet dan wel de middenzuil helemaal uitschuiven.
Ik denk dat een goed allround statief nu het beste voor je is. Daar kan dan altijd nog een speciaal macro statief naast.

Alle merken zijn m.i. goed. Ook hier geldt hoe duurder hoe beter het materiaal. Dat hoeft voor jou nog niet de beste te zijn. Een studiostatief is eindeloos duur en goed, maar ga je niet meenemen naar buiten.
De genoemde manfrotto 055db met 141RC is allround en schappelijk aan de prijs. Bij Velbon zal een soortgelijk allrounder te krijgen zijn. Gitzo is over het alhgemeen duurder.

De bekende internetwinkels en Marktplaats.
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

en ook hier een 055DB met 141RC kop, geweldig stabiel en stevig ding, goed in te stellen, en makkelijk in gebruik, het enige nadeel dat ik kan bedenken is het gewicht, maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

owja, een tipje mijnerzijds, laat het ding niet met de kop op de straat vallen :roll:
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Kijk eens bij deze Duitse Webwinkel. http://www.foto-walser.de/
Ik heb er een prima Carbon-Pro statief vandaan. Toch een stuk goedkoper dan manfrotto.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar via dpreview heb ik dit artikel gevonden. Misschien helpt het je.

http://www.prime-junta.net/pont/Pontifi ... s_101.html

(Er is op de website van Pettri nog veel meer interessants te vinden)
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Xelphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 551
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2005 08:49

Nou, mijn keuze gemaakt! Ik ben zaterdag vanuit Almere winter wonderland ingereden richting Den Ham, ofwel ‘Foto Konijnenberg’.

Kan idd niets anders zeggen dan een topzaak, goede prijzen en aardig personeel.

Op veler advies hier gekozen voor een Manfrotto 055db en een 141RC kop.

Uiteraard kan ook ik me in zo’n zaak niet inhouden dus gelijk een Omni-Bounce flits diffuser meegenomen voor mijn Speedlite 580EX; een RS-60E3 (afstandbediening) en een BG-E3 grib.

Helemaal blij vertrok ik weer uit Den Ham….

Bij deze wilde ik iedereen bedanken voor de gegeven adviezen.

Groetjes,

Arjen.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Erg goede keuze!
Zie dat het een veel gebruikt statief is! :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar