Beekje

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Vorig weekend naar de Ardennen geweest en geprobeerd een van de vele beekjes te fotograferen.

Door de overvloedige regen van de laatste tijd was er stroming genoeg, maar het nadeel was dat er ook veel takken en ander plantaardig materiaal meegesleept was.

Vanaf dit standpunt meerdere foto’s gemaakt met verschillende instellingen. Deze twee uitgeselecteerd omdat ik weleens wil weten wat er eventueel beter aan kan.

Foto 1.
Afbeelding

Foto 2.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Henk1949, in totaal 12 keer gewijzigd.
Henk.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Altijd leuk, oefenen met watervalletjes. Ik vind deze foto’s niet heel geslaagd, om twee redenen:
- ik vind de gekozen sluitertijd te kort of juist te lang. Om een mooi melkachtig effect te krijgen, moet je een nog langere sluitertijd hebben. Of gewoon géén melkeffect, net wat je wilt. Maar de nu gekozen versie is het geen van beiden voor mij.
- ik vind de compositie niet aanspreken. Het geeft vaak een veel mooier effect als je een dergelijke waterval in de context van het landschap plaatst. Nu is het gewoon wat vallend water, zeg maar.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik vind de tweede foto veruit de mooiste. Verder denk ik dat Marco heel goede tips gegeven heeft om zulke foto's meer een waw effect te geven.
Anoniem 4

Ik ben hier de laatste tijd niet zoveel meer aanwezig, maar een enkele keer komt er iets – anders dan bloemetjes en vogeltjes - voorbij dat een reactie verdient.
Het is gedurfd om op dit vrijwel ingeslapen forum eens een niet perfecte foto te plaatsen en te vragen om reacties om van te leren.
Om te beginnen ben ik het niet met Marco eens voor wat betreft het “melkeffect”.
In de tweede foto die overigens de beste van de twee is, is dat “melkeffect” namelijk precies goed. Bij meer van dat effect zou je bij deze foto de stroming van het water gaan missen.
Er zijn weliswaar scenes waar dat volledig tot zijn recht komt, maar hier is het overkill.
Wel ben ik benieuwd of deze foto’s vanaf statief zijn gemaakt. Het moet haast wel, want met een sluitertijd van 1/4s zou ik geen fatsoenlijke foto uit de hand kunnen maken.
Wel vind ik het diafragma met f/14 aan de kleine kant. Je krijgt dan zeker daarboven snel te maken met onscherpte door diffractie. In dit geval pakt het goed uit omdat je het hiervoor genoemde effect wil bereiken. In het algemeen houden landschapsfotografen het diafragma tussen f/8 en f/11, maar ook dat is beslist geen vaste regel.
De compositie kan wat mij betreft beter. De voorgrond/onderkant is wat saai.
Zelf zou ik hier een vierkant formaat 1:1 gecropt hebben. Het saaie deel vervalt, waardoor dat wat je wilt laten zien, wordt versterkt.
Toegegeven het vierkante formaat is niet echt populair (behalve op Instagram), omdat fotografen vaak (kijk)ruimte om hun object willen en het object niet centraal mag staan.
Toch zijn er veel objecten die juist daarom vragen en deze foto is er een van.
Als je dan toch aan de nabewerking bent, kun je het contrast en de verzadiging wat versterken. Met wat lensvignet kun je de wat minder fraaie delen in de hoeken aan de bovenkant wat verbloemen.
Al met al kun je er dan toch een hele nette foto van maken.
Niet alle foto’s zijn qua compositie meteen goed. Leer kijken naar een foto en durf te snijden in een foto. Maak een kopie van het origineel, leef je uit en vergelijk.
Ik plaats hieronder ter illustratie een door mij bewerkt beeld van jouw originele foto.
Laat me weten als je dat niet prettig vindt, dan haal ik hem direct weg.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Grappig. Ik gaf aan méér te willen zien, Gerard maakt er nog minder van dan het was en toch is het ook naar mijn smaak een verbetering qua compositie. Leuk om te zien hoe verschillende visies tot verschillende uitkomsten leiden.

Qua “melkeffect” blijf ik nog steeds bij mij eigen standpunt, maar dat is natuurlijk ook niets meer dan een kwestie van smaak.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Om tegemoet te komen aan de wens van Marco ben ik na ampel speurwerk naar de locatie ter plaatse gegaan en heb ik het vallende water in de context van het landschap geplaat.
Afbeelding
Is dit wat je bedoelde Marco? :D

En ja, melk is een kwestie van smaak: volle melk, halfvolle melk, karnemelk :mrgreen:
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

:mrgreen: kijk, nu kan ik weer gerust gaan slapen :mrgreen: na een glas melk, natuurlijk :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Illuminatus schreefCOLONWel ben ik benieuwd of deze foto’s vanaf statief zijn gemaakt. Het moet haast wel, want met een sluitertijd van 1/4s zou ik geen fatsoenlijke foto uit de hand kunnen maken.
Inderdaad een statief gebruikt.
Illuminatus schreefCOLONWel vind ik het diafragma met f/14 aan de kleine kant. Je krijgt dan zeker daarboven snel te maken met onscherpte door diffractie. In dit geval pakt het goed uit omdat je het hiervoor genoemde effect wil bereiken.
Ik heb geen ND filter (grijsfilter), heb dus de lange sluitertijd moeten creëren met f/14 en iso op 100.
Illuminatus schreefCOLONDe compositie kan wat mij betreft beter. De voorgrond/onderkant is wat saai.
Ik vind de door jou gekozen uitsnede inderdaad veel sterker. Het weglaten van het onderste stuk werkt.
En ik heb er helemaal geen probleem mee dat je het resultaat laat zien met de bewerkte foto.
Hij komt bij mij wel over of hij iets te veel is verscherpt.
Illuminatus schreefCOLONAls je dan toch aan de nabewerking bent, kun je het contrast en de verzadiging wat versterken. Met wat lensvignet kun je de wat minder fraaie delen in de hoeken aan de bovenkant wat verbloemen.
Ga ik zeker proberen, en zal het hier ook posten.
Henk.
Anoniem 4

Henk1949 schreefCOLON... Hij komt bij mij wel over of hij iets te veel is verscherpt. ...
Mijn bewerking is puur illustratief, want kwaliteit bereik je hier niet mee.
Bewerken doe je het best vanaf het origineel, liefst RAW.
De door jou geplaatste foto was zo’n 400 KB, 0.43 megapixel.
Als ik daarmee ga bewerken, blijft er niet veel over.
Contrastverhoging geeft vaak ook een idee van verscherping.
Verscherping zelf heb ik niet toepast.
Bij het automatisch exporteren/publiceren vanuit Lightroom naar Flickr heb ik wel “Verscherpen voor scherm – standaard” aangevinkt, omdat het mijn ervaring is dat bij plaatsing op EOS Digitaal iets aan scherpte verloren gaat.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Illuminatus schreefCOLON
Henk1949 schreefCOLON... Hij komt bij mij wel over of hij iets te veel is verscherpt. ...
Mijn bewerking is puur illustratief, want kwaliteit bereik je hier niet mee.
Bewerken doe je het best vanaf het origineel, liefst RAW.
De door jou geplaatste foto was zo’n 400 KB, 0.43 megapixel.
Als ik daarmee ga bewerken, blijft er niet veel over.
Contrastverhoging geeft vaak ook een idee van verscherping.
Verscherping zelf heb ik niet toepast.
Bij het automatisch exporteren/publiceren vanuit Lightroom naar Flickr heb ik wel “Verscherpen voor scherm – standaard” aangevinkt, omdat het mijn ervaring is dat bij plaatsing op EOS Digitaal iets aan scherpte verloren gaat.
Ja, had ik natuurlijk moeten weten.
Henk.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Met alle aanwijzingen, de foto vanuit RAW opnieuw bewerkt.
Ik ben afgeweken van het vierkant en heb 5:4 verhouding genomen. Verder alle bewerkingen toegepast zoals Gerard (Illuminatus) aangaf.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Henk1949, in totaal 12 keer gewijzigd.
Henk.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Veel beter inderdaad!
Apple fan, Canon volger...
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

De verbeteringen zijn echte hele verbeteringen ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar