Wandeling door bossen en semi-open landschap

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Vanmiddag een mooie wandeling gemaakt tussen Nijmegen en Groesbeek. Nabewerking - mits geschoten in RAW - maakt zo'n enorm verschil uit tussen gewone en mooie foto's. Ik hoop dat dat geen zelf-overschatting is. Wat vinden jullie?

1.
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

2.
Panorama van 6 in portret-modus geschoten foto's.
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

3.
idem
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

4.
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

5.
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

6.
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

7.
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

8.
AfbeeldingWalk through forests and open landscape by 2011*Alwin, on Flickr

Groet, Alwin.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Iemand?
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vind het altijd lastige foto’s om iets over te zeggen.
Ze geven een goede indruk van je wandeling en het landschap.
F2 is voor mij ook wbt het licht in combinatie met de bomen de meest interessante
Meestal en ook hier mis ik ergens een onderwerp ... ik snap wel dat het geheel dat is maar daarom vind ik het denkelijk moeilijk...
F7 heeft wel een duidelijk onderwerp, een een mooie verhouding tussen land en lucht... toch aarzel ik over de onderwerpen als groep ... maar goed dat treft je zo aan natuurlijk...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Ik vind het zelf altijd moeilijk de schoonheid van een landschap op een foto vast te leggen. Als je er zelf bent is het schitterend, maar om dit aan anderen via een foto over te brengen lukt mij vaak niet. Ik vind de foto's qua compositie niet heel sterk en ik mis in de meeste foto's een duidelijk focuspunt. Nrs 2 en 5 vind ik nog de meeste potentie hebben.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Wat gemengde, misschien zelfs gereserveerde reacties.

Dank daarvoor. Jullie reageren op grond van het resultaat. Ik heb ook mijn herinneringen aan het landschap zoals ik het daar aantref en het plezier van het nabewerken.

Op Flickr staan nog heel wat meer foto's van deze wandeling. Misschien staan daar wel foto's tussen met een sterkere compositie.

Een constante in de foto's is de zon die schijnt en de patronen van schaduwen op de grond ten gevolge van gebladerte. In alle foto's behalve foto 7 is dat te zien. Dat vind ik mooi.

Foto 4 is wat chaotisch omdat het een duidelijk onderwerp ontbeert, maar je ziet duidelijk de vervorming die de de ultra-groothoek toebrengt aan de foto. Een soort radiaal uitstralend effect te zien aan het gebladerte vooral links en ook te zien aan de vlokken licht op de grond links. Dat vind ik wel bijzonder aan de foto.

Wat het altijd goed doet in de nabewerking is de helderheid wat omhoog schroeven (meer contrast krijg je dan in de mid-tonen). Ook heb ik op elke foto de kamerakalibratie op "landschap" gezet, met als gevolg - sterk - verzadigde kleuren.

#2 vind ik inderdaad ook een mooie.

Ik vind de foto's in ieder geval een hele vooruitgang ten opzichte van een eerdere sessie die ik eens van deze bossen heb gemaakt.
Laatst gewijzigd door 2 op 2011*Alwin, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

2011*Alwin schreefCOLONJullie reageren op grond van het resultaat. Ik heb ook mijn herinneringen aan het landschap zoals ik het daar aantref en het plezier van het nabewerken.
En dat is uiteindelijk natuurlijk gewoon het belangrijkste. Soms kies ik ervoor om een foto niet (verder) te bewerken, ondanks dat die er misschien beter van zou worden, gewoon omdat die weergeeft wat ik toen ervaarde en waardeerde.

Foto 5 is overigens mijn favoriet, vanwege de fijne kleuren en de rust en wijdsheid.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

2011*Alwin schreefCOLONWat gemengde, misschien zelfs gereserveerde reacties.

Dank daarvoor. Jullie reageren op grond van het resultaat. Ik heb ook mijn herinneringen aan het landschap zoals ik het daar aantref en het plezier van het nabewerken.
...
Een constante in de foto's is de zon die schijnt en de patronen van schaduwen op de grond ten gevolge van gebladerte. In alle foto's behalve foto 7 is dat te zien. Dat vind ik mooi.
Foto's waarbij het over patronen gaat (bijvoorbeeld de combinatie van schaduwvorming van het gebladerte en boomstammen), vind ik zelf wel sterk in zwart-wit. Je wordt dan niet afgeleid door de kleuren, waardoor de patronen meer tot zijn recht komen.

De 3e foto is dezelfde als de 2e, maar dan in zwart wit. Ik vind de 3e daarom een stuk sterker overkomen! Zeker met nabewerking kan je met zwart-wit een heleboel doen, door bepaalde delen wat donkerder en andere delen wat lichter te maken.

Dus de combinatie van schaduwpatronen, bomen, zwart-wit en nabewerking, is een mooi thema waar je verder op kan gaan bouwen :)
It's not the quality of the pots that makes food taste good
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

maximus schreefCOLON
2011*Alwin schreefCOLONWat gemengde, misschien zelfs gereserveerde reacties.

Dank daarvoor. Jullie reageren op grond van het resultaat. Ik heb ook mijn herinneringen aan het landschap zoals ik het daar aantref en het plezier van het nabewerken.
...
Een constante in de foto's is de zon die schijnt en de patronen van schaduwen op de grond ten gevolge van gebladerte. In alle foto's behalve foto 7 is dat te zien. Dat vind ik mooi.
Dus de combinatie van schaduwpatronen, bomen, zwart-wit en nabewerking, is een mooi thema waar je verder op kan gaan bouwen :)
Dat lijkt me een goed advies. Bedankt voor de reactie. :) Maar kleur in combinatie met een goed contrast, bv met de helderheidsschuif uit LR, doet de vormen ook goed naar voren springen hoor ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar