Tussen Maas en Waal

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Afgelopen woensdag reed ik voor m'n werk een rondje in het gebied tussen Maas en Waal. Ik had de camera maar eens meegenomen en heb af en toe even het autoraampje laten zakken. Wat een schitterend gebied is dit toch! Zelfs met het regenachtige weer van woensdag was het (dankzij het zonnetje wat er af en toe tussendoor kwam) een mooie route.

Onderstaand wat willekeurige platen van die dag:

1) typisch Nederlands
Afbeelding

2) langgerekt lijnenspel
Afbeelding

3)gelaagd groen
Afbeelding

4) geel kerkje in Waardenburg
Afbeelding

5) gemeentehuis van Waardenburg
Afbeelding

6) laag water, maar toch scheepvaart
Afbeelding

7) molen voor de bui
Afbeelding

8) Dansend water
Afbeelding
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Mooie sfeervolle reeks. Nr 4 en 8 vind ik het mooist.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
tbrone
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2014 18:00

Een mooie reeks. Twan
Anoniem 3

Tsja, in het land van Maas en Waal (Wamel) heeft mijn zoon zijn zorgbedrijf Kooilust, dus ik heb wel wat met die omgeving.

Lekker scherpe serie.

Vraagje: heb je het kerkje en het gemeentehuis perspectivisch nog wat bewerkt, of komt het zo uit de 10-22?
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Foto´s 1, 2 en 3 hebben fraai groen verzadigde gewassen in beeld, met een lucht die niet overbelicht is. #1 vind ik heel geslaagd, met die molen erbij op. Ook het gelaagde groen van #3 vind ik mooi. Foto 8 vind ik ook geslaagd.

Op #4 heb je volgens mij een uitsnede gemaakt, die uitsnede naar boven geschoven zodat de kerk minder voorgrond heeft en vervolgens perspectiefcorrectie toegepast. Heb ik het goed?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bedankt voor de reacties.

@gabriel: grappig dat jij die omgeving kent. Mooi in ieder seizoen! Het kerkje is gecorrigeerd, het gemeentehuis niet. Dat was minder hoog, waardoor ik de camera horizontaal kon houden. Dan hoef je niet te corrigeren.
@Alwin: dat groen in allerlei tinten was exact ook de reden voor deze foto’s. Het spreekt me wel aan.

Voor wat betreft het kerkje: ik heb inderdaad bijna al die handelingen verricht, maar in een andere volgorde, Ik heb eerst het perspectief deels gecorrigeerd, en pas daarna de uitsnede gemaakt. Vraag je dit met een specifieke reden?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

MarcoEOS550D schreefCOLONBedankt voor de reacties.

Voor wat betreft het kerkje: ik heb inderdaad bijna al die handelingen verricht, maar in een andere volgorde, Ik heb eerst het perspectief deels gecorrigeerd, en pas daarna de uitsnede gemaakt. Vraag je dit met een specifieke reden?
Ik herkende aan de weinige voorgrond in combinatie met de redelijk verticale verticale lijnen dat er iets met de foto gedaan was. Dat kan zonder nabewerking namelijk alleen met een tilt-shift lens. En die heb jij volgens mij niet.

Daarnaast: Als ik met de 17/40mm foto´s maak binnen in of buiten van gebouwen, dan gebruik ik zelf deze werkwijze om recht naar beneden wijzende verticale lijnen te krijgen. Ik was benieuwd of jij dezelfde werkwijze gebruikt.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Mooi reeks van het rivierengebied. Het kerkje en het gemeentehuis staan in Neerijnen.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Mooie reeks!
Al vind ik 2 en 3 er niet echt bij passen omdat die in tegenstelling tot de andere foto's een onderwerp missen.
Om die reden vind ik de reeks vanaf foto 4 naar beneden het leukst om naar te kijken.
Wat niet wil zeggen dat het geen mooie plaatjes zijn natuurlijk ;)
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks voor de toelichting Alwin. Altijd leuk om werkwijzen uit te wisselen.

@Wimmes, je hebt helemaal gelijk: ik zat er een gemeente naast :oops:

@Superwiwi: klopt, die platen zijn wat algemener. Ik heb ze er toch tussen geplaatst, omdat ik een serie wilde laten zien die aansloot bij datgene wat ik uit m'n autoraam zag.

Gelukkig kunnen jullie mijn blik op de omgeving net zo waarderen als ik de omgeving zelf ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar