Samrtphone geeft betere foto's dan Canon 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik heb een vraag die me toch wel dwars zit. Ik heb een Canon 7D met diverse zoomlenzen. De meest gebruikte is de 18-200, voor het huis-, tuin- en keukenwerk.
Nu had ik een paar maanden geleden een nieuwe Smartphone nodig. Ik heb flink uitgepakt, en heb een Samsung Galaxy S9+ gekocht.
Ik heb met de Smartphone een flink aantal foto's en video's geschoten, en tot mijn stomme verbazing moest ik vaststellen, dat de Smartphone simpelweg betere foto's maakt, dan de 7D. Dat is toch wel opmerkelijk. Het voornaamste verschil zit in het enorme dynamisch bereik van de Smartphone. Daar blijft de 7D echt ver achter. Vooral bij strakblauwe luchten met warm weer en grote lichttegenstellingen is het goed te zien.
Ik vraag me af: Doe ik iets verkeerd, of zijn camera's van Smartphones echt zo goed geworden intussen? De 7D stamt uit 2012 en is al 6 jaar oud. Ik zou graag een 'gewone' camera hebben, met de specs van de Smartphone. Want de ergonomie van een Smartphone is natuurlijk een ramp. Voor je het weet raak je het scherm aan, of laat je hem vallen. Maar ja, als je betere foto's maakt......
Ik heb enkele foto's toegevoegd, om het verschil te laten zien. Foto's met beide camera's op dezelfde plek genomen.
En dan heb ik nog niet eens over de low-light performance, die van de Smartphone ook veel beter is.
En laten dat nu net de 2 meest belangrijke eigenschappen van een camera zijn.

Wat vinden jullie? Doe ik iets verkeerd, of lijkt het maar zo.

P.S. Kan iemand me uitleggen hoe ik voorbeeldfoto's kan plaatsen? Geen idee hoe dat moet.
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik plaats foto's van flickr.com. Daar open je een account en upload je foto's, door te klikken op het wolkjes-symbool boven in het scherm. Daarna kun je de foto linken met EOSDigitaal.nl door te klikken op het symbool onder, tweede van links. De rode pijl op bijgevoegde foto wijst daarnaar.

Afbeelding2018-07-21_Foto van Flickr by 2011*Alwin, on Flickr

Dan klapt een schermpje open en kun je kiezen uit verschillende formaten. Rechtsklik op het gewenste formaat en kies dat je wilt kopiëren.

Binnen EOSDigital weet je al hoe je een onderwerp opent. Je drukt op ctrl + v om de link-code van Flickr in het venster te plakken. Dat moet het doen.

Ik zie trouwens nog geen F.A.Q. over deze manier van foto's plaatsen.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Bij goed licht, kan je uitstekende foto's maken met een smartphone. Maar zijn de omstandigheden slechter is het een ander verhaal.
Trouwens een mooie DOF ben ik met een smartphone ook nog niet tegen gekomen, van voor tot achter is alles scherp, niet echt ideaal met macro's of portretjes.

En de FAQ staat hier: https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?f=75&t=111663
(Bij Huisregels / F.A.Q. het derde item)
Ruud.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

RuBo schreefCOLON En de FAQ staat hier: https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?f=75&t=111663
(Bij Huisregels / F.A.Q. het derde item)
O ja, nu zie ik die ook. Die uitleg is wel wat uitgebreider en beter dan de mijne.
Anoniem 3

Vergeet ook niet dat je de foto's uit een DSLR altijd moet nabewerken.
Ook is de 18-200 niet een van de beste objectieven uit de Canon-range.
lees bijvoorbeeld:
https://www.camerastuffreview.com/nl/ca ... 8-200-test

Het wordt ook tijd dat je je onderschrift gaat wijzigen.... ;)
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Natuurlijk maakt het ook flink verschil welke settings je gebruikt voor de JPG compressie op de 7D. Als je veel comprimeert (S) is het resultaat natuurlijk veel minder dan op stand "L"; laat staan als je in RAW fotografeert en de foto 's nabewerkt . Zelfs met de 18-200 zou de kwaliteit van de 7D dan veel beter moeten zijn als met de Smartphone.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ik ben eerst wel benieuwd naar de foto's, misschien dat de omstandigheden dan ook direct duidelijk zijn?
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

simplepic schreefCOLONIk heb een vraag die me toch wel dwars zit. Ik heb een Canon 7D met diverse zoomlenzen. ... Ik heb met de Smartphone een flink aantal foto's en video's geschoten, en tot mijn stomme verbazing moest ik vaststellen, dat de Smartphone simpelweg betere foto's maakt, dan de 7D. Dat is toch wel opmerkelijk. Het voornaamste verschil zit in het enorme dynamisch bereik van de Smartphone. Daar blijft de 7D echt ver achter. Vooral bij strakblauwe luchten met warm weer en grote lichttegenstellingen is het goed te zien. ...Wat vinden jullie? Doe ik iets verkeerd, of lijkt het maar zo.
Mijn iPhone toont ook regelmatig aan dat smartphone-foto's volwassen zijn geworden. Precies zoals je het beschrijft. De achterliggende algoritmen zijn zeer sterk.
Overigens zijn nieuwere camera's ook duidelijk beter ten opzichte van de oudere. en is een middenformaat beter in ruis-performance dan een FF, en die weer dan een crop (komt door de grootte van de sensor-pixels).

Echter een 'kunstzinnig' gebruik in fotografie is bij de smartphone moeilijker. Standpunt en creatief invalshoek kan daar ook natuurlijk, maar door de kleine afstand tussen lens en sensor is de DoF altijd heel groot bij een smartphone, de zoom is vrijwel altijd digitaal en dus zeer beperkt dat kun je feitelijk net zo goed achteraf doen in Photoshop, het zelf creatief kiezen van instellingen om iets low of high key te fotograferen gaat ook niet. etc..

Maar voor de normale dagelijkse familiefoto kun je de 7D in de kast laten tegenwoordig.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Is het niet de diafragma wat een smartfone niet heeft en daar dus op maximaal staat en daardoor ook een betere scherptediepte geeft?

Dat kan bij een serieuze camera dus invloed hebben op het autofocus verhaal of met verkeerde instellingen ook een verkeerde lichtbalans.
Mooi voorbeeld is dat andere topic hier over een 100-400 lens die niet helmaal scherpe foto's maakt en blijkbaar in de camera je de focus van de camera op een simpele wijze kunt corrigeren. Ook voor mij iets om er eens in te duiken en te testen, ik heb al zo'n test sheet gedownload.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ja ook dat zal invloed hebben, net als de relatief kleine sensor en de groothoek...
Alles bij elkaar brengt dat een relatief groot maar statisch DoF
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Heb jij dan een smartphone waarmee je handmatig scherp kunt stellen, het diafragma en de sluitertijd kunt kiezen?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar