Gebouwen rechtzetten in LIghtroom [Video]

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer je schuin omhoog fotografeert, dan trekt een gebouw krom. De bovenkant wordt smaller.

Gelukkig kun je dit perspectief in Lightroom prima corrigeren.
Wil je nu als eerste op de hoogte blijven van nieuwe filmpjes? Neem dan een abonnement op mijn kanaal
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Nice!
leuk dat je allemaal advanced functies laat zien van Lightroom.
Mag ik een verzoekje doen, voor als je eens tijd en zin hebt?
Daar ga je anderen waarschijnlijk ook een hoop mee leren!

Er zitten in Lightroom in de bewerkingsmodule twee mogelijkheden om het dynamisch bereik aan te passen.
Eerst onder 'basic' (ik gebruik de Engelse versie) belichting, contrast, en daaronder highlights, shadows, whites en blacks,
maar de tab daaronder ('tone curve') heeft sliders met dezelfde namen. Kun jij uitleggen wat het verschil is tussen beide,
en vooral wat je allemaal met de laatste kunt doen? Want daar kun je behoorlijk mee toveren! Point curve, zelfs invert, het bereik van
de sliders beïnvloeden, etc. Hoe verhouden ruisgevoeligheid, kleurclipping en andere dingen die je niet wilt zich tot de tab erboven?
Zou tof zijn als je hier eens uitgebreid uitleg over wilt geven, omdat dit iets basaals is in Lightroom, maar wel heel veel mogelijkheden biedt...

Als je geen zin hebt, ook goed ;)
Dan moeten we gewoon op internet op zoek!

Anyway, tof dat je deze video's post!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een goed filmpje over de curve functie zit achter in het geheugen. Volgens mij kun je daar namelijk best een hoop mee.
Punt is dat ik zelf eigenlijk nog geen 3 maanden in Lightroom bezig ben. Toen het programma ooit met versie 1 uitkwam heb ik er even mee gekloot maar de architectuur van het programma zorgde toen voor hele snel volgelopen harde schijven. Dat was met 1500 foto's per voetbalwedstrijd een no-go :D
Heb het daarna dus aan de kant geschoven. Onlangs dus van stal gehaald omdat ik merk dat er voor filmpjes ook daar doelgroep ligt.

die twee tabjes waar jij het over hebt; geen idee wat je bedoeld. Maar zal straks eens kijken wat het is en waarschijnlijk is het, zoals jij het omschrijft, ook wel iets om een film van te maken.
Wanneer, dat weet ik dan weer niet. Ik publiceer momenteel 2/3 filmpjes in de week maar maak er meer. Werk dus vooruit en lig momenteel ongeveer een maand voor op schema. Maar er kan altijd heen en weer geschoven worden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar