Foutieve instelling EOS70D in weinig licht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
nomko
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2016 01:02
WoonplaatsCOLON Den Haag

Hallo,

Ik sind seen paar maanden een Eos 70D. Deze heb ik al meegenomen tijdens mijn vakantie naar Suriname en Brazilie en heb daar best veel mooie foto's gemaakt, echter in volle dag/zon licht.

Afgelopen weekend ha dik een festje en dacht om daar mijn toestel eens uit te proberen. Jullie allen kennen de sfeer wel op zo'n feest, veel beweging, weinig licht, etc....

Nu blijken mijn foto's totaal niet te zijn wat ik ervan verwachte. Onscherp, te weinig belicht, wazig, 1 en al ellende dus.

Nu vraag ik mij toch af, wat doe ik fout? Overdag maak ik de mooiste foto's, kan alle instellingen goed krijgen (gebruik voornamelijk de instelling om de sluitertijd TV in te stellen). Met de sluitertijd werken lukt mij bijzonder goed als amateur/hobbiest.

Ik zoek dan tips/tricks/handreikingen om het fotograferen in weinig licht te verbeteren:
- Keuzeschakelaar op Tv of Av? Of toch op P zetten of op A 9volautomatisch?
- Hoge ISO waarde of lage ISO waarde
- ..........

Alle hulp/advies/tips zijn zer welkom en worden uiteraard van harte aangenomen!

Bedankt alvast,
Nomko
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Er zijn een aantal dingen die je onbesproken laat die meer impact hebben dan TV/AV.
Wat is je lens ?
Welk diaframga heb je geschoten?
Spot meting/vlak meting

Als het donker is pak ik spotmeting: probeer alleen verlichte onderwerpen in de cirkel van mijn viewfinder te krijgen.
Zet mijn diafragma maximaal open F1/2.8.
en het AF staat ook op het center punt. en iso op auto
Gewoon recht uit schieten en niet het AF punt verleggen als je de knop half hebt ingedrukt.
Eventueel kun je de camera donkerder zetten bv -1Ev, om later in de software de foto 1stop lichter te maken.
Dat geeft iets korte sluitertijden waardoor je minder bewegingsonscherpte krijgt maar wel iets meer ruis.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
nomko
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2016 01:02
WoonplaatsCOLON Den Haag

Er zijn een aantal dingen die je onbesproken laat die meer impact hebben dan TV/AV.
Wat is je lens ?
Welk diaframga heb je geschoten?
Spot meting/vlak meting
Dat zal ik eens bekijken in de gegevens van de foto.
Als het donker is pak ik spotmeting: probeer alleen verlichte onderwerpen in de cirkel van mijn viewfinder te krijgen.
Zet mijn diafragma maximaal open F1/2.8.
en het AF staat ook op het center punt. en iso op auto
Gewoon recht uit schieten en niet het AF punt verleggen als je de knop half hebt ingedrukt.
Eventueel kun je de camera donkerder zetten bv -1Ev, om later in de software de foto 1stop lichter te maken.
Dat geeft iets korte sluitertijden waardoor je minder bewegingsonscherpte krijgt maar wel iets meer ruis.
Ik zal dat eens proberen!


helpt het misschien om de keuzewiel niet op Tv of Av te zetten maar op de stand voor flitsonderdrukking?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar