5DII of toch verder sparen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bellisimo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2007 20:40

In het najaar staat er een reis gepland naar Zuid-Afrika. Met dit in het achterhoofd ben ik rond aan het kijken naar een body ter vervanging van mijn 600D. Hierbij twijfel ik tussen een aantal body's:
- 2e EOS 7D (heb er momenteel al één in het bezit). Voordeel: budget, geen andere lens 'nodig', snel, fijne AF, werkt prettiger dan de 600D. Nadeel: overstap naar Fullframe naast een Crop zou wel voorkeur hebben
- EOS 5DII (i.c.m. een 24-105 F4L). Voordeel: zijn inmiddels redelijk betaalbaar, fullframe. Nadeel: AF en snelheid schijnt niet top te zijn, ouder toestel dus oudere technieken
- EOS 5DIII (i.c.m. een 24-105 F4L). Voordeel: AF en snelheid. Nadeel: nog steeds erg duur, ook gebruikt.

Momenteel gebruik ik met name mijn EOS 7D i.c.m. een Canon EF-S 17-55mm F/2.8 iS USM en een Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM.

De body zal naast de EOS 7D gebruikt gaan worden, zodat ik op de vakantie mijn lenzen niet continu hoef te verwisselen. De 100-400mm zal op de 7D blijven, omdat de crop hier in zijn voordeel is. De 7D zal m.n. gebruikt worden voor de fotografie van dieren, de 2e body meer voor landschappen of wanneer de dieren heel dichtbij zijn. Naast de vakanties vind ik helaas heel weinig tijd om te fotograferen, vandaar ook mijn twijfel of een 5DIII zijn geld voor mij wel waard is.

Tips zijn welkom! :) (en als je zelf van je camera af wilt.. pb gerust ;))
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

De eerst vraag die bij mij opkomt is " waarom geen EOS 6D als fulll frame?" Lijkt mij goedkoper dan de 5D, zeker als je de camera buiten je vakantie nauwelijks gebruikt.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Bellisimo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2007 20:40

De 6D heb ik wel overwogen, alleen zijn deze gebruikt nog niet veel 'losgekomen' en ze zijn nieuw weer duidelijk duurder dan een tweedehands 5DII met weinig clicks. Uit diverse vergelijkingen kwamen ook veel verschillende meningen over wat nu beter zou zijn, de 6D of 5DII. Maar als iemand een goede onderbouwing heeft waarom een 6D dé camera zou zijn, dan hoor ik die natuurlijk graag!
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-6 ... I/detailed
Hier komt de 6D beter uit de bus op de meeste vlakken.
Dit is puur op specs, niet op gebruikers ervaringen, voor zover ik weet.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Toch de 6D, als ik verder op de site kijk? :P
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Daffiedolf2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2016 17:15

Mijn ervaring in o.a. Indonesië en Kenia: je sjouwt je een breuk! Zorg voor één goede camera en neem het wisselen van lens voor lief.
Als je kiest voor een full frame camera i.c.m. de door jou genoemde 24-105, bied je dat heel veel speelruimte. Uiteraard kun je ook andere combi's maken.
Je hebt snel te veel mee. Ik had zelfs mijn flitser mee. Fantastisch bij een dansvooratelling in Indonesië, maar in Kenia ziet een olifant nog sterren. Doe ik dus niet weer.

Succes bij je keuze!
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Wat betreft de AF en snelheid...ik zou dat met een korreltje zout nemen. Tuurlijk, hij is niet zo snel als de 1D serie (of als de 5D MkIII en IV), maar ik schiet al jaren vechtsport (MMA, Brazilian JIu Jitsu, Muay Thai, Kickboksen etc) met een 5D mark ii en al deze sporten zijn zeer snel en je zit er kort op. Het aantal missers vanwege autofocus problemen valt echt reuze mee. Voor landschappen heb je die snelheid sowieso niet nodig.

Hou er overigens wel rekening mee dat je 17-55 niet op de 5D gaat passen.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Voor 1249€ heb je een nieuwe 6D. Niet twijfelen, Doen!

Ps. Die 24-105 zou ik laten liggen. Doet het op de 5dII goed maar op de 5DIII en 6D begin je echt te zien dat de resolutiedoortekening maar 12,8MP is.
De Tamron 24-70 F/2.8 VC of de nieuwere canon 24-70 F/4 is een prachtige combo met de 6d.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

Ik zou ook het wisselen voor lief nemen, zoveel moeite is dat niet en het te besteden budget spenderen aan een nóg aangenamer verblijf.
Óf je moet een van diegenen zijn die indruk proberen te maken op hun medereizigers door met 2 camera's om hun nek rond te sjouwen...
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

:D
telescoop schreefCOLONIk zou ook het wisselen voor lief nemen, zoveel moeite is dat niet en het te besteden budget spenderen aan een nóg aangenamer verblijf.
Óf je moet een van diegenen zijn die indruk proberen te maken op hun medereizigers door met 2 camera's om hun nek rond te sjouwen...
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Ik maak zelf zo'n reis nooit meer zonder twee body's mee te nemen na een noodlottige klapper van mijn dslr in Costa Rica op de eerste dag.
Gelukkig had ik toen een compact bij ook zodat ik toch wat heb kunnen doen maar heel beperkt.

gr
Frank
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar