Kleurecht werken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Beste mensen,

hoe gaan jullie om met de witbalans in wisselende omstandigheden, zoals bijvoorbeeld buiten... Ik ben gister op pad geweest en gebruik buiten eigenlijk altijd AWB, mara nu zijn de verschillen in kleurtemperatuur best groot en zit de camera er een paar keer flink naast. Dat levert weer ( een hoop) werk op in de vorm van het aanpassen van de witbalans in Lightroom, waar het volgens mij ook in één keer goed had kunnen zijn. Hoe gaan jullie hier mee om? Heb je bijvoorbeeld altijd een grijskaart mee? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

ik fotografeer altijd in RAW... en doe de kleurbalans achteraf in LR of PS...
als het echt kritisch, is zorg dat ik iets wits, of grijs meepak desnoods in een tijdelijke foto... voor de rest op het 'oog'
Apple fan, Canon volger...
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik werk soms met een X-Rite colorchecker, maar ook met de colorchecker doe je de correctie achteraf in LR. Alleen helpt de software je dan. En maak je een foto de colorchecker en dan de foto die je wilt maken.

https:/youtube.com/watch?v=5d5xSdin2GM

Zelf heb ik de camera altijd op auto witbalans staan. Als ik buiten fotografeer dan veranderen de omstandigheden vaak vrij snel. Dat het handmatig aanpassen van de witbalans mij te veel gedoe is en makkelijk te corrigeren is in LR.

Je kunt ook de witbalans correctie die je gemaakt hebt op een foto gemakkelijk toepassen op andere foto's in LR. Zelfde geld voor andere aanpassingen die je gemaakt hebt.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Ik heb hem meestal op 1 witbalans staan (bewolkt of zonnig), dan weet je zeker dat alle foto's dezelfde witbalans hebben.
Vervolgens stel ik de witbalans bij 1 foto in lightroom op gevoel in en sync ik dat met mijn andere foto's.

In mijn foto's hoeft de witbalans niet persé 'goed' te staan, want bv in het goude uurtje ziet iets wat normaal wit is er nu goudgeeloranje uit. Als je de witbalans corrigeert wordt het weer wit, dat wil je dus juist niet. Gewoon op gevoel, soms bewust in de nabewerking extra blauw/orange of paars toevoegen als dat de sfeer ten goede komt.
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik fotografeer in RW en de witbalans op automatisch. Ik vind die vrijwel altijd goed overeen komen met de werkelijkheid. En is de foto eens een keer te koud dat verhoog ik de temperatuur in de RAW converter. Een grijspunt gebruik ik alleen als het verschil tussen de lichte en donkere partijen erg groot is.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Dank voor de reacties mensen!! Ik had al zo'n voorgevoel dat ik zou uitkomen bij een colorchecker of iets dergelijks.

Hoe loste men dit vroeger eigenlijk op, in de DOKA?
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar