keuze camera voor low-light situaties

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
stef_r
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2016 10:08

Hallo allemaal,

Als niet-canon fotograaf ben ik hier om jullie om advies te vragen.
Ik ben al geruime tijd bezig met fotografie en merk dat veel van mijn foto's in wat slechtere lichtomstandigheden gemaakt zijn / worden.
Kortom, vaak moet ik mijn ISO waarde omhoog bijstellen (6400 of hoger) om met de hand nog een goede sluitertijd te behalen.

Nu heb ik op dit moment een Pentax K5-II die op zich goed bevalt echter heb ik naar mijn gevoel bij ISO 3200 of hoger net iets te veel ruis wat naar mijn smaak niet weggewerkt kan worden met PS of Lightroom.
Wat lensvoorkeur betreft gebruik ik de (pentax) DA* 16-50 f2.8 en de DA* 50-135 f2.8 het meest.

Als ik jullie om advies zou vragen, welke Canon hier het beste geschikt voor is, wat zouden jullie dan aanbevelen?
(Afgezien van budget etc. hoewel dat uiteindelijk wel belangrijk is... :lol: )
Ik weet dat ik nu een APS-C camera heb maar zou uiteindelijk wel de overstap willen maken naar FF.
Voor wat betreft mijn huidige merk Pentax blijft voor FF overigens alleen de K-1 over.

Alvast bedankt voor alle reacties!
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Ik zit te denken aan de 6D.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik weet niet wat je bij lowlight fotografeerd, maar de 6D is een betaalbare FF, die uitstekend presteerd in hoge ISO. Deze prestaties zijn bijna gelijk/zelfs iets beter aan de veel duurdere prestaties van de 5d mk3.
De 5d mk4 is nog beter, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.

Heb een tijdje geleden de Perseiden-meteoren vastgelegd met iso 6400 met zo goed als geen ruis te zien. Ik was onder de indruk iig.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
stef_r
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2016 10:08

Jef-W schreefCOLONIk weet niet wat je bij lowlight fotografeerd, maar de 6D is een betaalbare FF...
Wat ik vooral heb gemerkt is dat ik met bijvoorbeeld een dagje dierentuin als ik bewegende onderwerpen in de schaduwgedeelten van bijvoorbeeld bomen wil schieten, dat ik nu al snel naar de ISO6400 ga met sluitertijden van 1/400 sec bij f3.2
Ook merk ik dat in deze omstandigheden ik vrijwel niet ontkom om in burst-mode te schieten in de hoop dat er een foto bij zit die scherp genoeg is.
Als voorbeeld zie onderstaande foto:
Persoonlijk had ik iets meer scherpte willen zien op de ogen van de middelste- of rechtse ringstaartmaki.
Ook vind ik hier iets te veel ruis in zitten naar mijn zin.

AfbeeldingRingstaartmaki by Stefan van Rozendaal, on Flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Nu vind ik 1/400 op iso6400 wel hoog voor die beestjes. Wss had je ook makkelijker 1/160 of 1/200, waardoor de iso ook omlaag kan.
Weet zo niet de afstand tot de dieren, maar f3.2 geeft een kleine scherptediepte, dus dan moet je wel goed op het oog blijven focussen, een hogere f-waarde geeft meer scherptediepte.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Eerste vraag die bij mij opkomt in welke prijs category ben je aan het kijken voor camera en objectieven. Dit maakt het gericht adviseren makkelijker. En moet het perse Full Frame zijn?

Persoonlijk zou ik ook kijken naar camera's van Nikon en Sony. Ben zelf in verleden van de Canon 5D3 gegaan naar de Fujifilm X camera's en die hebben een meer dan prima ISO prestaties. De Fujifilm X zijn dan wel geen Full Frame, maar crop. Deze lever absoluut goede beeldkwaliteit. Tegenwoordig gebruik ik hoofdzakelijk de Sony a7R II. En deze presteert meer prima in de omstandigheden die jij beschrijft.

Al heb ik wel gemerkt. Het maakt niet hoe goed je camera is. Ruis kun je met alle camera's krijgen. De valkuil zit veelal in het goed belichten van je foto. (zoek eens op Exposure to the Right)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
stef_r
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2016 10:08

Bedankt voor alle reacties zover!
Natuurlijk ben ik me er bewust van dat een 'betere' of duurdere camera van welk merk dan ook niet per definitie betere kwaliteit foto's oplevert.

Ik ga me in ieder geval niet blind staren op een andere / nieuwere camera.
Ik ga de tips zeker ter harte nemen en vooral nog met mijn huidige apparatuur experimenteren.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar