Wildlands

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marritm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2016 20:29
WoonplaatsCOLON Leeuwarden

Een paar weken geleden naar Wildlands geweest. Ik hoop dat jullie de serie mooi vinden en eventuele aandachtspunten zijn altijd welkom.

001.
Afbeelding

002.
Afbeelding

003.
Afbeelding

004.
Deze past misschien niet in de serie, maar ik vond hem wel erg mooi
Afbeelding
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als ik heel eerlijk ben ( en dat ben ik altijd omdat ik niet anders kan en mijn grote mond niet kan houden ) ben ik niet gecharmeerd van deze serie. Ik vind de compositie van de derde foto het leukst maar ik mis iets van scherpte op het oog of iets van contrast of zo. Over de vierde foto kan ik het volgende zeggen. Omdat jij de foto gemaakt hebt, heb je er ook een gevoel bij, maar mijn objectieve kijk ziet niet wat jij ziet. Ik vind het een nietszeggende en ook geen bijzonder mooie foto. Op foto 1 heb ik weinig aan te merken. Die vind ik wat belichting betreft het prettigste kijken. De tweede foto vind ik niet mooi belicht.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

De 4e foto even buiten beschouwing gelaten, vind ik het op zich geen verkeerde foto's. Bij foto 1 zou ik graag iets meer van de zwemflipper willen zien, die wordt nu net afgebroken. De luie nijlpaarden staan er misschien een tikkeltje saai op...valt ook niet mee als ze gewoon liggen te liggen. En foto 3 vraag ik me af hoe de foto eruit had gezien als je het zo gekaderd had dat het oog rechtsboven in beeld kwam te staan.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Hoeveel ervaring heb je met de fotografie? Compositie is zeker 1 van de moeilijkste zaken om te leren.
Een foto moet de kijker boeien/fascineren/inspireren en zo verder.. Heb je je wel eens verdiept in deze materie?
Een foto bekritiseren is makkelijk, maar vind het leuker/leerzamer als het een startpunt is om jezelf te verbeteren met de
kennis/passie van anderen.
Probeer altijd genoeg ruimte om je onderwerp te creëren later kun je altijd croppen/verkleinen.
Geduld als het om bv. dieren gaat, wachten op die/dat unieke houding, gezichts- uitdrukking, actie moment, licht omstandigheden ed.
Probeer het onderwerp op verschillende standpunten te fotograferen (hoog/laag naar links of rechts) gezicht hoogte ect.

Er word genoeg geschreven op het internet om je te verdiepen.
bv.
http://zoom.nl/artikel/inspiratie/22490 ... ntuin.html
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

ik denk dat als je de uitsnedes wat aanpast, ze beter en interessanter worden. Zo zou ik van de giraffe meer (neus en mond en oren), of juist minder (alleen het oog). Hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor nr.1 en nr.2.

Uiteindelijk gaat het er om dat je ze zelf mooi vindt, maar soms kan het oordeel van een ander je weer op ideeën brengen :)

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
Marritm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2016 20:29
WoonplaatsCOLON Leeuwarden

@Jongegolde: Iedereen zijn eigen mening. Ik vind het nog wel lastig om goed scherp te stellen op de ogen. Ik ken mijn camera wel redelijk, maar niet zo goed als ik zelf graag zou willen.

@Sunblade: Dankjewel voor het commentaar. Ik zie soms niet zo goed wat ik door de lens heen zie. Ik soms delen, ik weet dat er meer op de foto wordt gezet dan je soms ziet. Ik kon de nijlpaarden helaas niet dichterbij halen, lens te kort en verder af vond ik het nog saaier worden. Nijlpaarden liggen nu eenmaal de hele dag een beetje.

@Evelakes: Ik heb mijn camera al een tijdje, maar gebruikte het vooral voor verjaardagen en gezellige uitjes met familie/vrienden. Sinds een tijdje richt ik mij meer op dieren en natuur. Er is wel de regel van de derde, het raster. Op mijn telefoon heb ik hem gewoon aan staan, op mijn camera kan dat helaas niet of ik kan het niet vinden. Ik vind dat wel fijner fotograferen. Dankjewel voor de link, ik ga hier zeker wat meer mee doen. Gelukkig een dierentuin om de hoek, daar maar meer gaan uitproberen.

@mikeeagle: Ik heb deze foto ook nog gemaakt, hier zie je wel meer van de giraffe.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hoi, hier mijn commentaar over je serie. Ik heb wat verbeterpunten voor je, waar je aan zou kunnen werken.

1. Yep. Nortica en de zeeleeuwen.... Heel lastig! Probeer hier wat meer geduld te hebben en wacht tot de beesten iets hoger gaan liggen. Je hebt nu van bovenaf gefotografeerd en dat werkt in dit geval minder. En probeer met je compositie, zoals eerder gemeld, net even die vin mee te nemen. En het blijft lastig om door zo'n gaatje te kijken :)
Dit is waarschijnlijk vlak bij de ingang. Als je verder gaat, bij de ijzeren afscheidingen, liggen ze vaak hoger.

2. Denk aan je belichting. Je zit hier tegen overbelichten aan. In dit geval zou je na de foto even het histogram kunnen bekijken. Waarschijnlijk zie je rechts een steile curve :) Daar kun je iets aan doen door hetzij korter te belichten, hetzij iso te verlagen hetzij (en dat heeft invloed op de scherptediepte) het diafragma naar een groter getal te draaien.
Qua compositie niet verkeerd. Alleen zie ik van het linker nijlpaard een klein stukje niet en van het rechter een groot stuk niet. Beter zou in dit geval zijn om van de linker een groter stuk af te kappen en meer te laten zien van de rechter dan alleen de staart.

3. zoals al eerder gemeld, het oog staat redelijk centraal. Dichter naar het oog toe en het oog meer naar links of rechts zou mooier zijn. Zo is de foto minder spannend.

4. Mooi gebruik gemaakt van scherptediepte en mooie kleuren. Qua compositie had je hier meer uit kunnen halen. Ik zou naast je moeten staan om aan te geven wat :)

5. Leuke foto! Alleen meer contrast en wat onderuit met je belichting. Je kunt rustig minder van de giraffe laten zien, dat is niet erg, hoor :)

In het algemeen: kijk even naar je eigen foto's en het histogram. Op foto 1 na zullen ze allemaal naar rechts gaan denk ik. Maar je laat zien, dat je leermogelijkheden hebt :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

En vwb een rastertje voor de compositie, er bestaan matglaasjes met verschillende soorten rasters die je in de camera kunt plaatsen.

BV: matglas
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar