Na vogels komen insecten

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Vorig jaar heb ik zeer weinig aan macrofotografie gedaan. Gelukkig heb ik het nog niet verleerd en ik vond het toch ook wel erg leuk om na al die vogeltjes mee bezig te zijn.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Blauwe Lori
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2016 12:44

Ik vind het een prachtige compositie. Mooi scherp op het facet en een mooie achtergrond.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Dat is een mooie foto, jonggolde, compo/belichting van de vlieg/de houding/scherpte, allemaal erg goed.

Als ik dan een kleine 'persoonlijke smaaksuggestie' mag geven, dan had ik in de nabewerking (met levels) de boel ietsje lichter gemaakt, krijgt het geheel m.i. net wat meer helderheid.


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

je heb het zeker niet verleerd Jonggolde! Het is een zeer mooie opname!!

Super scherp met een rustige achtergrond!

Met wat voor lens heb je die gemaakt?

Cees
Laatst gewijzigd door 1 op ceesgr, in totaal 3 keer gewijzigd.
Tamme Lurk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2016 14:30

Prachtplaat. Mooie dof!

Jammer dat de exif gegevens ontbreken!!
Gebruikers-avatar
Canon Balls
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2016 14:20

Fantastisch!!
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

@ Cees - Met de Canon Macro F 2.8 L IS.
@ Tamme Lurk : De exif zitten er wel bij maar ik kan ze hier zelf ook niet zien. 1/200s, F4, ISO 200 en vanaf statief met IS uitgeschakeld.
Gebruikers-avatar
MPvD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2014 09:42

Een prachtige foto. Mooie compositie!
Met vriendelijke groet,
Maarten
Gebruikers-avatar
Blauwe Lori
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2016 12:44

jonggolde schreefCOLON@ Cees - Met de Canon Macro F 2.8 L IS.
@ Tamme Lurk : De exif zitten er wel bij maar ik kan ze hier zelf ook niet zien. 1/200s, F4, ISO 200 en vanaf statief met IS uitgeschakeld.

Fantastische scherpte met f4. Top.
Sisterray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2016 13:03

Een mooie opname. Als je de vliegen-lichaam wat meer licht kon geven..
Grtz, Jack
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Mooi Henriëtte, ook macro gaat je nog prima af. Prima plaat.

Om het puntje van Rob nog even aan te halen, iets lichter had mss wel gemogen
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Prachtige macro!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hele toffe foto! Lekker scherp. Wat voor type vliegje(?) is dit?

Ik heb ook onlangs een 100mm macro F/2.8 (non L) aangeschaft, en ik wil dus ook een beetje met macro gaan spelen.
Maar ik vraag me altijd af hoe mensen beestjes met statief geschoten krijgen. Tegen de tijd dat je je camera goed gepositioneerd hebt is dat beestje toch vaak al lang alweer weg? Of valt dat wel mee?

Gebruik je ook (ring)flitsers met het fotograferen van beestjes?
Sowieso kan ik elke tip gebruiken, dus als je een kleine sluier op zou kunnen lichten over hoe je dit soort situaties aanpakt dan zou ik dat echt ontzettend waarderen :)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

@ Ferrypasschier - Meestal fotografeer ik insecten uit de hand en stel ik handmatig scherp, maar toevallig had ik nu een statief vlakbij en bleef de vlieg nog even zitten. Meestal is dat nooit het geval. Daarom heb ik mijn MP-E65 ook verkocht. Ik gebruik nooit de flitser. Ik heb wel een lens met IS en dat werkt wel iets gemakkelijker. Ik fotografeer bijna alles met een zo groot mogelijk diafragma zodat ik een zo snel mogelijke sluitertijd heb. Ik fotografeer altijd eerst van iets verder weg en ga dan steeds iets dichterbij. Voor deze foto heb ik van het origineel een stukje aan de bovenkant en de linkerkant weggesneden. Echt een volledige opname met van die priegeldiertjes is het bijna nooit. Dat is dan het grote voordeel van de MP-E65 dat je nooit hoeft te croppen.
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Bedankt voor je antwoord :)
Zelf heb ik de non-IS versie dus, en begreep uit diverse blogs dat uit de hand schieten op hoge f-waardes (dus klein diafragma) nagenoeg onmogelijk is zonder flitser. Is er een specifieke reden waarom je zelf geen flitser gebruikt? Voordelen lijken mij dat je dus makkelijker snellere sluitertijden kunt bewerkstelligen en ook wat licht toevoegen nadat je het zelf door de lens dichtbij te zetten wat ontnomen hebt. Plus de voordelen van een flitser zoals tegenflitsen en bevriezen.

Niet dat ik je nu wil overtuigen wél een flitser te gebruiken hoor, maar om te checken of mijn gedachtegang klopt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit ook vraag omdat ik een goede deal kan krijgen op een Sigma EM-140 DG, dus probeer mezelf te overtuigen dat ik daar zeker wat aan ga hebben :) (ook voor portretten eventueel)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

@ Ferrypasschier - Ik flits nooit omdat ik dat niet mooi vind. Uit de hand schieten met F 2.8 is goed mogelijk. Ook zonder IS. Het is een handigheidje dat je moet leren. Ik hou mijn vinger op de ontspanknop en op hetzelfde moment als ik het onderwerp scherp heb druk ik af. Ik wacht uiteraard ook tot het even windstil is. Als er ergens veel insecten zitten, zoek ik gewoon een takje of blaadje of bloemetje uit waarvan ik denk dat het een mooie compositie oplevert als daar een beestje op zou gaan zitten. Ik blijf dan gewoon net zo lang wachten tot dat gebeurt. :) Zo fotografeer ik ook vogels. Ik zoek eerst een mooi plekje met bv. een mooie bokeh van bladeren op de achtergrond en wacht gewoon tot daar een vogeltje gaat zitten. Of een mooie tak tegen een achtergrond met wat kleur van bloemen in de achtergrond. En ik ga ook heel vaak op de grond liggen en dan gebruik ik mijn ellebogen voor stabiliteit.

Gr. Henriëtte
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Mooie scherpte en compositie
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar