panorama groepsfoto's, hoe maak je die

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Hallo Allemaal,

Ik zie wel eens van die leuke panorama groepsfoto's voorbij komen. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe pak je zoiets aan?
Ik fotografeer regelmatig op kinderdagverblijven, groepen van 15 - 30 kinderen. En ik zou graag eens wat orginelere groepsfoto's willen. Ik werk veelal met een kleine achtergrond voor individuele foto's. En flitsers.

Ik ben heel benieuwd.

groetjes kkika
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Misschien heb je iets aan dit topic: https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 3&start=20

Focus maar op de eerste pagina ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

kkika82 schreefCOLON... Ik zie wel eens van die leuke panorama groepsfoto's voorbij komen. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe pak je zoiets aan?
Meestal worden die in kleine groepjes gemaakt en later in Photoshop samengevoegd. Kleine groepjes werkt veel makkelijker om de aandacht van de kinderen te blijven vasthouden. Bij een echt grote groep kinderen verlies al gauw zelf het overzicht.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Wat Gerard zegt klopt helemaal volgens mij. Belangrijk bij dit soort "aan elkaar" geplakte foto's is je achtergrond. Deze moet zo egaal mogelijk zijn anders heb je in de nabewerking erg veel te doen. Maak je foto's ook met iets meer ruimte om je onderwerp zodat later makkelijk kan schuiven met je onderwerp. Ander aandachtspunt is dat je kinderen allemaal op dezelfde afstand fotografeerd, anders krijg je reuzen en dwergen op de foto.

Ik heb wel een een shoot gedaan op een kdv, kunst is om het leuk te maken voor de kinderen. Betrek ze in wat je doet, laat ze resultaten zien, zorg dat alles goed staat als je begint zo hou je de tijd van shoot kort want de aandachtsboog van veel kinderen is niet erg groot :)

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

marco: dank je wel, ik ga kijken naar de link!

ulliminatus, thanks! ja ik denk idd ook dat het met photoshop samengevoegd is, .. ik vind het nog een hele kunst, want ik zie mij al helemaal verkeerd gaan met verhoudingen enzo. Maar, als ik ze allemaal op dezelfde afstand fotografeer, is het idd misschien beter te doen.

Richard: ja, helemaal mee eens, ik fotografeer nu al zo'n 3 a 4 jaar op kinderdagverblijven, .. interactie is erg belangrijk , en ja, de spanningsboog is zeeeer kort :)
Anoniem 4

kkika82 schreefCOLON... ik vind het nog een hele kunst, want ik zie mij al helemaal verkeerd gaan met verhoudingen enzo. ...
De verhoudingen kun je in Photoshop ook achteraf heel eenvoudig schalen, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken bij het fotograferen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wij moeten soms (behoorlijk vaak eigenlijk) foto's aanleveren in verhouding 21:9 en dat is vaak best behoorlijk opletten met fotograferen. Voor je het weet heb je er iets opstaan wat je er later weer knalhard af koet snijden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Ach, afsnijden is makkelijker dan bijplakken. :lol:
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

jeroen, ik denk inderdaad dan ook op 21:9 uit te komen qua maat .. en het zou idd zonde zijn als er lichaamsdelen afgesneden moeten worden ;)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben er inmiddels, door ervaring/schade/schande, wel uit hoe de verhoudingen ongeveer lopen t.o.v. de lijnen in de zoeker.

Wat wel prettig zou zijn.....
In de camera's van tegenwoordig kun je ook crop-modussen selecteren. Zo kan ik op mijn D810 (ja, Nikon) ook kiezen voor foto's in 1.5 crop-modus. En op mijn 5Ds kan het ook.
Je krijgt dan wat lijntjes erbij in je zoeker. Op mijn D3 destijds werd er zelfs een compleet stuk rondom donkerder.
Het zou fijn zijn als je gewoon op de camera een verhouding in kon stellen. Bijvoorbeeld 21:9 of 16:9. Of bij wijze van spreken 3.5:6
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ja dat zou zeker leuk zijn :)

En , laat ik nou net overgestapt zijn naar canon :p
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar