Aankoopadvies continu licht set

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik ben op zoek naar een continu-licht set en hoop dat ik hier wat advies over kan krijgen. :)

De reden dat ik van flitsen met reportageflitsers af wil stappen is het feit dat ik meer en meer naar toe wil dat ik direct kan zien wat het eindresultaat wordt. Eveneens wil ik wat grotere diafragma's gebruiken. Dat continulicht met de huidige stand van de techniek niet dezelfde kracht levert als een reportageflitser is mij bekend. De huidige camera's kunnen echter prima wat hogere ISO's aan zonder dat dit storend wordt. Mijn huidige reportage-setje krijgt een andere bestemming, dus ik begin weer vanaf nul.

Eisen van mijn kant:
- Ik ben op zoek naar een systeem van in eerste instantie 2-3 lampen
- Temperatuur mag niet te veel oplopen. Ik denk dat ik daarom dan ook geen halogeen wil.
- De lichtintensiteit moet instelbaar zijn
- Kleurecht
- Nice-to-have is natuurlijk een systeem waarbij het relatief eenvoudig is passende accessoires bij te kopen.

Budget is in principe 1000 euro, liever minder natuurlijk. :D

Ik hoop dat ik voldoende info's heb gegeven, zo nee, laat maar weten! Bedankt voor de reacties.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Anoniem 4

Dan verval je al gauw in LED lampen en die zijn in professionele uitvoering nog erg prijzig.
Binnen het budget zou je kunnen kijken naar Godox
http://www.cameranu.nl/nl/p764435/godox-sl100w-led-lamp
Met die lampen heb ik geen ervaring, wel met het merk en hun flitslampen en -accessoires.
Goede ervaringen wel te verstaan.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik gebruik daglichtlampen voor newborn. Ik heb een set van 2 x 2 lampen. Van die spaarlampvorm lampen zijn het. Deze plaats ik in twee softboxen en dat werk prima.
Ik ben wel bang dat je de kracht van flitslicht onderschat. Om je reportageflitsers te evenaren heb je heel veel daglichtlamoen nodig. En wanneer je dit zou bereiken dan denkt je model dat ze/hij in een zonnebank zit. [Edit, je schreef dit al in je openingspost]
Daglichtlampen en flisters hebben allebei hun eigenschappen. Je kunt ze dus niet één op één voor elkaar vervangen.
Waarom zoek je geen studioflitsers voor een mooi bedrag. Die hebben een instellamp waardoor je kunt zien wat het op je model doet. (En zit je niet met die batterijen enzo)
Ik ben dus niet zo'n fan van daglichtlampen. Ze doen hun werk maar telkens denk ik 'wat zijn flitsers toch handig zeg'...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Bedankt voor de reacties tot dusverre, ook per PM! :)

Ik begrijp de redenatie van studioflitsers, maar wil eigenlijk toch meer richting continu licht. Ongeveer 15-20% van de opnames betreft indoor video - misschien had ik dat er even bij moeten zeggen. Daarnaast dus de voordelen dat je direct het eindresultaat kunt zien en de grote diafragma's die ik kan gebruiken zonder gebruik hoeven te maken van ND-filters oid.

Ik zat in eerste instantie ook aan LED te denken, dat is toch een beetje de toekomst denk ik. Er zijn tegenwoordig meerdere producten op de markt die een redelijke kleurechtheid kunnen garanderen. Wel is het probleem misschien inderdaad het flikkeren...

Ik denk dat het met de kracht van de LED lampen op zich wel goed zit. De door Illuminatus genoemde Godox SL-100W levert 2400 lux op 1 meter, de SL-200W levert daarentegen 12000 lux op 1 meter.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Beasar schreefCOLONIk gebruik daglichtlampen voor newborn. Ik heb een set van 2 x 2 lampen. Van die spaarlampvorm lampen zijn het. Deze plaats ik in twee softboxen en dat werk prima.
Ik ben wel bang dat je de kracht van flitslicht onderschat. Om je reportageflitsers te evenaren heb je heel veel daglichtlamoen nodig. En wanneer je dit zou bereiken dan denkt je model dat ze/hij in een zonnebank zit. [Edit, je schreef dit al in je openingspost]
Daglichtlampen en flisters hebben allebei hun eigenschappen. Je kunt ze dus niet één op één voor elkaar vervangen.
Waarom zoek je geen studioflitsers voor een mooi bedrag. Die hebben een instellamp waardoor je kunt zien wat het op je model doet. (En zit je niet met die batterijen enzo)
Ik ben dus niet zo'n fan van daglichtlampen. Ze doen hun werk maar telkens denk ik 'wat zijn flitsers toch handig zeg'...
Ik was ook op zoek naar een daglichten set, na advies in diverse zaken toch voor een flits set gegaan en geen spijt van :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Anoniem 4

Deos schreefCOLON... SL-200W levert daarentegen 12000 lux op 1 meter. ...
Maar zijn ook weer duurder en daarmee boven budget.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik ben uiteindelijk voor de SL-200W gegaan. In eerste instantie 1 exemplaar, om eens uit te testen of dit bevalt.

Eerste ervaringen: Ben er erg tevreden mee. De lamp flikkert niet en de behuizing is echt heel degelijk (metaal). RUIM voldoende licht... De lichtintensiteit is procentueel instelbaar, waardoor fine-tuning mogelijk is. Door de Bowens-mount en het feit dat de lamp geen warmte produceert, kan er een groot scala aan lichtvormers op. Door de continue belichting krijg ik direct feedback op modificaties in de set-up. Al met al krijg ik het licht nu op de plek waar ik het wil en in de intensiteit die ik wil.

Bedankt voor de tips. :)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar