Fotokleur met Samsung

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

voorbeeld 49358
Ik heb een Asus en heb deze gekalibreerd met de windows 10 procedure.
De foto heb ik bewerkt met Photoshop dus ook de kleur.
Als ik nu de foto bekijk met een SAMSUNG telefoon of TV dan is de huidskleur overdreven rood.
Licht dat aan de profiel instelling (heb ik nooit gewijzigd) of ergens anders aan of is dit normaal?
O wie kan mij helpen.
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Wat belangrijk is bij het kalibreren van het scherm is het witpunt.
Mijn scherm is een EIZO en die heb ik op 5835 Kelvin ingesteldt middels een kalibratiesysteem en testafdrukken op een printer.
Wat mijn ervaring is en wat ik erover gelezen heb zit het witpunt t.a.v. monitoren normaliter tussen de 6000 en 6500 Kelvin.
Bij mij zit dat dus iets lager.

Op het internet is ook voldoende leesvoer hierover.
Zoek gewoon eens op het witpunt van een monitor.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
Anoniem 4

Het bestand heeft in ieder geval geen ingesloten kleurprofiel. Veel software kan daar niet goed mee overweg en rommelt er maar wat mee aan. Bij de grotere beeldbwerkingsprogramma’s als bijv. Photoshop zal je geen problemen ondervinden.
Browsers en imageviewers willen nog wel eens eigenwijs zijn met een eigen interpretatie.
In je workflow zou regel moeten zijn dat je aan het eind van de bewerking aan de hand van het doel van de foto het daarvoor geschikte kleurprofiel meegeeft.
Voor foto’s op internet die via een browser of app worden bekeken, volstaat het kleurprofiel sRGB IEC61966-2.1
Je hebt dan een redelijke zekerheid dat de foto op die schermen zo wordt getoond als jij hem ziet met dat kleurprofiel in Photoshop.
Overigens bewerken in Photoshop doe je best in een groter kleurprofiel, namelijk Adobe RGB (1998) of ProPhoto RGB. Aan het eind zet je dan pas om zoals hiervoor beschreven.
Het beeld op de Samsung Smartphone. Ga er voor het gemak even van uit dat het een Galaxy Sx (4,5,6) is.
Ga dan naar Instellingen > Mijn apparaat > Display. Kies daar Scherm-modus, waarin je een aantal opties ziet. Standaard is meestal iets aan de rode kant. Zelf heb ik de beste ervaringen met Bioscoop (Movie). Even proberen of het verbetering geeft. Succes.
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Heel hartelijk bedankt.
Jullie hebben mij goed op weg gehopen.
Nogmaals bedankt, het gaat mij zeker lukken.
Dré
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi Dre,

Laat ter zijner tijd effe weten als het gelukt is.
En met name hoe je het gedaan hebt, daar kunnen immers andere forumleden ook van leren.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Foto-Xje schreefCOLONHoi Dre,

Laat ter zijner tijd effe weten als het gelukt is.
En met name hoe je het gedaan hebt, daar kunnen immers andere forumleden ook van leren.

Geert

Ik heb via een fotovriend spyder3 geïnstalleerd en daarmee het scherm gekalibreerd.
Het gaf eerst wel wat problemen om deze te installeren voor windows 10 maar uiteindelijk is mij dit toch gelukt. Hoe en wat moet je mij niet meer vragen.
Eerste indruk, het scherm geeft nu wat zachter weer dus niet meer zo vel.
Ik heb hiermee een paar foto's bewerkt en daarna op mijn Samsung telefoon gezet.
De kleur komt nu redelijk overeen met die van mijn laptop.
Ook heb ik een print gemaakt en die vindt ik ook goed.
Dus al met al ik denk dat mijn probleem hiermee opgelost is
Dré
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar