Waar de EF 50mm lens f/1.8 nog meer voor te gebruiken?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Al een tijdje heb ik een 50mm lens in bezit. Ten opzichte van mijn andere lenzen (o.a. 18-270 Tamron) gebruik ik deze niet zoveel. Toch is er veel uit te halen, zoals ik laatst merkte. In de omschrijving van Canon is de lens bij voorkeur geschikt voor portretfoto's, maar ik denk dat er nog wel meer mogelijk is.
Wie heeft er uitgebreide ervaring mee?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kijk maar eens in dit verzameltopic ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

Misschien doe je hier ideeën op?
https://pixelpeeper.com/lenses/?lens=16" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

En dan zijn er ook nog deze Flickr-groepen, speciaal voor de Canon 50 mm f/1.4. Inspiratie genoeg ;)

https://www.flickr.com/groups/canon_50mm_f14_usm/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/groups/canonef50mmf14usm/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/groups/canon_50mm/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Mijn enthousiasme neemt toe. Ik zal de lens voortaan in mijn tas houden; aan het gewicht zal het niet liggen. Bedankt voor jullie reacties.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Robert14 schreefCOLONMijn enthousiasme neemt toe. Ik zal de lens voortaan in mijn tas houden; aan het gewicht zal het niet liggen. Bedankt voor jullie reacties.
Heb de 50mm altijd bij me in de tas, you never know... :D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
EdvdB
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2015 21:22
WoonplaatsCOLON Sappemeer
CONTACTCOLON

Robert14 schreefCOLONMijn enthousiasme neemt toe. Ik zal de lens voortaan in mijn tas houden; aan het gewicht zal het niet liggen. Bedankt voor jullie reacties.
Ik zou 'm niet standaard in je tas houden, maar op je camera... Ik heb mijn 30mmm (Sigma) standaard op mijn 40D. Voor mij is het de lens waar ik het meeste mee klik. Voor de alledaagse snapshots en straatfotografie. Het voor mij een perfecte combinatie, want het dwingt mij om na te denken voordat ik een foto neem.
Vroeger (in het analoge tijdperk) klikte ik met een 28-80mm Takumar (op een Pentaxje P30), maar daar was de beperking van het 36 stuks diarolletje en een studiebeursje een goede rem. Later, met mijn 40D met een zoomlens ging ik helemaal los en schoot ik maar raak, zat ik dus daarna uren achter de computer onzinnig geschoten beeldmateriaal te bewerken of te selecteren. Sinds ik overgestapt ben naar de primelens heb ik vrije tijd over.... :wink:
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

EdvdB schreefCOLON
Robert14 schreefCOLONMijn enthousiasme neemt toe. Ik zal de lens voortaan in mijn tas houden; aan het gewicht zal het niet liggen. Bedankt voor jullie reacties.
Ik zou 'm niet standaard in je tas houden, maar op je camera... Ik heb mijn 30mmm (Sigma) standaard op mijn 40D. Voor mij is het de lens waar ik het meeste mee klik. Voor de alledaagse snapshots en straatfotografie. Het voor mij een perfecte combinatie, want het dwingt mij om na te denken voordat ik een foto neem.
Vroeger (in het analoge tijdperk) klikte ik met een 28-80mm Takumar (op een Pentaxje P30), maar daar was de beperking van het 36 stuks diarolletje en een studiebeursje een goede rem. Later, met mijn 40D met een zoomlens ging ik helemaal los en schoot ik maar raak, zat ik dus daarna uren achter de computer onzinnig geschoten beeldmateriaal te bewerken of te selecteren. Sinds ik overgestapt ben naar de primelens heb ik vrije tijd over.... :wink:
:D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

ajbeefde schreefCOLON
EdvdB schreefCOLON
Robert14 schreefCOLONMijn enthousiasme neemt toe. Ik zal de lens voortaan in mijn tas houden; aan het gewicht zal het niet liggen. Bedankt voor jullie reacties.
Ik zou 'm niet standaard in je tas houden, maar op je camera... Ik heb mijn 30mmm (Sigma) standaard op mijn 40D. Voor mij is het de lens waar ik het meeste mee klik. Voor de alledaagse snapshots en straatfotografie. Het voor mij een perfecte combinatie, want het dwingt mij om na te denken voordat ik een foto neem.
Vroeger (in het analoge tijdperk) klikte ik met een 28-80mm Takumar (op een Pentaxje P30), maar daar was de beperking van het 36 stuks diarolletje en een studiebeursje een goede rem. Later, met mijn 40D met een zoomlens ging ik helemaal los en schoot ik maar raak, zat ik dus daarna uren achter de computer onzinnig geschoten beeldmateriaal te bewerken of te selecteren. Sinds ik overgestapt ben naar de primelens heb ik vrije tijd over.... :wink:
:D
Ja... dit... De 50mm is een geweldige lens voor ongeveer alles. En ga gewoon met jezelf de uitdaging aan. Camera mee en alleen de 50mm en ga maar foto's maken. Je kan dat ding echt voor alles inzetten...
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik heb niks met 50 mm op full frame camera. Ondanks het lage gewicht heb ik er dus geen eentje. Bij mijn stijl van fotografie mis ik deze beeldhoek nooit. Ik werk liever of groothoekiger of juist meer tele.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik ben gek op mijn 50mm in combinatie met mijn 6D
Ik fotografeer voornamelijk portretten.
50mm is een hele fijne allrounder die je kunt inzetten in verschillende onderwerpen en situaties
Check mijn 500px pagina maar eens
Of mijn website http://www.treffersfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Tip sfart eens een 50days 50mm en je zult verrast zijn met de veelzijdigheid
Gebruikers-avatar
Alex_vd_P
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2015 23:58
WoonplaatsCOLON Almere

wat je er mee doet.....

Nou, nadat je hem koopt, (ik heb op Urk de 50mm 1.8 STM gekocht) dan lijkt het me handig om hem op je body te doen :lol:
Maak even een paar test foto's, en trek er op uit om mee te fotograferen....

Dat eerste, de test foto's heb ik al gedaan (mijn kat volgt mij regelmatig als een trouwe puppy, en was dus even model)
Daar kwam dit uit.... was klik 2 of 3 geloof ik met deze lens... en onbewerkt

48965

Ik geloof net dat ik meer ontevreden kan zijn met deze lens....

EDIT: Vergeten te vertellen, ik heb deze lens juist gekocht omdat ik wat met DoF, of scherpte/diepte of hoe mensen het ook willen noemen, wou doen....
Zoals je ziet op de foto, lukt dat redelijk makkelijk :)
Laatst gewijzigd door 1 op Alex_vd_P, in totaal 28 keer gewijzigd.
50D gripped | EF-S 17-85mm IS USM | EF 50mm 1.8 STM | Tamron SP 70-300mm Di VC USD
350D gripped | EF-S 18-55mm II kit | EF 55-200mm II USM kit
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Een 50mm variant, komt ongeveer overeen met ons gezichtsveld; wat wij zien met onze ogen.

De 50mm, gebruik ik op een fullframe camera bij portretten. Vooral, bij mensen die een wat breder gezicht hebben, omdat een 50mm het gezicht ietsje spitser maakt, zonder overbodig té veel te vervormen. Is dat "spitsere" ongewenst, dan kun je beter naar minimaal een 85mm objectief pakken.

Omdat 50mm behoorlijk met ons gezichtsveld overeenkomt, is het objectief dus vrij allround te gebruiken. Ik zou niet zonder een 50mm in mijn cameratas willen! Hij kan altijd een keer van pas komen, en dat gebeurt regelmatig.

Zelf heb ik de f/1.4 variant, maar 50mm = 50mm. Dus ook met de f/1.8 versie... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar