Eerste keer een trouw fotograferen.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

Goede middag forum leden,

Ik ben gevraagd om een trouw te fotograferen. (het is de broer van een kameraad van mijn broer)

Maar goed, Ik heb hier totaal nog geen ervaring en dat weten ze ook.

Nu het is mijn eerste trouw dat ik zou fotograferen. Maar wat moet ik als prijs vragen? Aangezien het mijn eerste keer is en dus al zeker geen garantie kan geven van allemaal gelukte en speciale foto's, zou ik dus niet te veel willen vragen. Zo leer ik het ook en zijn de mensen hopelijk content.


Uiteraard, moest het mij liggen en de foto's zijn echt super en ik wordt nog gevraagd, ga ik in de toekomst natuurlijk meer vragen.

En hoe gaat dit meestal in zijn werk? moet ik vanaf sochtends daar zijn? bij haar thuis?
Wat zijn zo de standaarden bij dit soort fotografie. Dus van hoelaat, waar, ... wordt er gefotografeerd.


En dan ook nog, welk materiaal moet ik meenemen.
ik heb een canon EOS 7D
*Flitser (metz 44 AF-1)
*canon 50mm 1:2.5
*Samyang fish eye 8mm 1:3.5
*Canon 10-22mm 1:3.5-4.5
*Canon 17-55mm 1:2.8
*canon 70-200mm 1:2.8

Ik dacht eerder aan mijn flitser, fish eye en de 17-55??
Is dit trouwens een goede flitser?


Wie nog tips en tricks heeft, altijd welkom

MVG,
Jeroen
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Het is zowel voor jou als voor hen een zeker risico dat genomen wordt. Wellicht kun je afspreken dat ze achteraf betalen wat hen redelijk lijkt. Over hoeveel uur en waar moet je met het bruidspaar overleggen. Daar kunnen wij toch niets over zeggen. Vraag naar de wensen van het bruidspaar, ga vooraf de locaties bekijken zodat je overal goed op bent voorbereid. Je kunt het namelijk niet meer overdoen!
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

De eerste keer zou ik zeker geen bedrag vragen. Als ze achteraf tevreden zijn kunnen ze jou altijd wat geven als dank. Ik zou ze uitdrukkelijk kenbaar maken dat het wellicht handig is om nog een ervaren fotograaf erbij te vragen, mits ze eventueel genoegen nemen met dat het wel is mis kan gaan.

V.w.b. de tijden, dat kan je afspreken met het bruidspaar. Willen ze alleen de plechtigheden of ook het aankleden, make up enz.
Dat is net wat ze graag willen.

Goed voorbereiden is inderdaad belangrijk, locaties bekijken wensen bespreken misschien een loveshoot vooraf doen?

Wat betreft je apparatuur, ik zou de fisheye thuis laten en de 10-22 meenemen. Maar dat is ook weer persoonlijk.
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

@Jonggolde
Ik weet dat het een risico is en dat weten zij ook. Achteraf laten betalen is inderdaad wel geen slecht idee
THNX voor de info :)


@svennie,
Ze weten dat het mijn eerste keer is, en dat risisco willen ze nemen.
voor de rest, THNX voor de info :)
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Graag gedaan. Heel veel succes en zou het leuk vinden als je wat resultaten laat zien hier.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Hmm, tricky hoor. Als je nooit zoiets gedaan hebt en je al helemaal niet weet wat je mee moet nemen en wat je vast gaat leggen.

Ik zou ook geen bedrag nog afspreken, eerst maar de resultaten achteraf bekijken.

Ik was toevallig vorige week nog op een bruiloft en de fotografe had 2 body's bij zich.
1 met een 70-200mm en de ander met een 24-70mm(of iets in dat bereik iig, kon ik niet goed zien). Dus in jou geval de 17-55mm.
2 body's scheelt een hoop lenzen gewissel en je mist niks.

Beide met een flitser erop Canon 600EX-RT, dus ook buiten flitsen.

De fotografe was er van 's ochtends bij het ophalen van de bruid tot ca. 17.00uur aanwezig. Tussentijds fotoshoot gedaan van het bruidspaar(+evt kinderen) op een mooie locatie, plechtigheid natuurlijk, kiekjes van de gasten tussendoor enz.

Succes iig
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Inderdaad geen geld vragen om narigheid te voorkomen. Zeker omdat het de eerste keer is en ook nog eens omdat het een "bekende" is. Mijn advies, niet doen. Familie en vrienden behoren echt op de don't list. Als het misgaat zijn de rapen gaar. Aan de andere kant heeft het bruidspaar ook waarschijnlijk geen geld om een pro in te huren of heeft het er niet voor over, anders nemen ze deze optie ook niet. Daarom zou het raar zijn als ze wel dezelfde kwaliteit verwachten. En voor iemand die het voor het eerst gaat doen kun je ook niet verwachten die hij/zij alle benodigde apparatuur heeft die een pro heeft.

Mocht je het dan toch willen doen:

Wees alert
Houdt alles goed in de gaten
Anticipeer
Ken je camera (wisselende omstandigheden, licht)
Neem genoeg kaartjes mee

Succes!
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

jeroen1357 schreefCOLONAchteraf laten betalen is inderdaad wel geen slecht idee
Dat is juist het slechtste idee wat je kan aangeven aan de 'klant'. Dan wordt het een soort vleeskeuring waarbij je of niks meer hoort of er altijd een naar gevoel aan over houdt. Wees duidelijk van te voren. De eerste keer kan je het beste gratis doen of tegen dagvergoeding om je kosten (oa benzine) te dekken. Achteraf tot een bedrag komen werkt niet. Belangrijk is om aan te halen dat het wel TFP wordt. Als jij de foto's niet voor je portfolio mag gebruiken, heb je er zelf heel weinig baat bij.

-Ik wil het toch even aanhalen: Nee zeggen is ook een optie. Een bruiloft fotograferen moet geen doel zijn maar een logische stap in persoonlijke fotografische evolutie.
-Neem zoiezo een tweede body mee. Je hoeft hem niet te gebruiken, maar zorg dat je deze wel goed kan bedienen.
-Geen kritiek hoor, maar je loopt een donkere trouwzaal binnen en jij vraagt je af of je metz wel een goede flitser is. Een trouwfotograaf kent zijn flitser van binnen en buiten. Direct voor je raap geflitste foto's zijn immers een no-no.
-Neem checklisten door die je op internet vind. Van CF kaartjes, batterijen tot paracetamol en dextro...
-schiet in RAW!

Laat je absoluut niet ontmoedigen door mij. Maak de optelsom en wees duidelijk wat jij wilt. En ga ervoor! ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie en terechte bijdrage, Bas!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Als jij het wil leren en niets durft te garanderen, zou ik het gratis doen in jouw geval: dan kunnen ze ook geen verwijt maken.

Als jij kan beloven dat de kus, de ringen en het familieportret e.d. er 100% goed op komen te staan - dan kan je geld vragen.

Als je er niet zeker van bent, gratis doen of niet doen, eerst een keer meelopen met iemand.

Checklisten aflopen is héél belangrijk, tweede body is verplicht en (vind ik) een wingman / wingwoman ook - maar dat hangt allemaal van hun verwachtingen en dergelijke af.

Locatieverkenning is verplichte kost!
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

@svennie,
Moest het doorgaan laat ik zeker wat foto’s hier achter :)

@jef-w,
Inderdaad het is tricky maar dat weten ze ook.
Maar voor alles moet een eerste keer zijn. Qua bedrag, misschien zeggen wat ze zelf willen geven. Geven ze niks, heb ik alle sinds wel kunnen oefenen en eventueel moesten de foto’s goed zijn, kan ik het gebruiken voor mijn portfolio, en zo wel meer opdrachten aannemen die wel betalend zijn.
2 body’s heb ik helaas nog niet, maar ik weet dat dit soms moeilijk is qua lenzen wisselen.
Voor de rest THNx voor de info :)

@selmak,
Qua bedrag, misschien zeggen wat ze zelf willen geven. Geven ze niks, heb ik alle sinds wel kunnen oefenen en eventueel moesten de foto’s goed zijn, kan ik het gebruiken voor mijn portfolio, en zo wel meer opdrachten aannemen die wel betalend zijn.
Het is eigenlijk geen kennis van mij, het is de broer van een kameraad van mijn broer. Dus is al redelijk ver weg.
Voor de rest thnx voor de info :)

@beasar,
Ok, is misschien ook niet ideaal om achteraf te laten betalen, maar ik kan ook bezien als leergeld en zien wat ze me willen geven. Maar de foto’s kan ik wel als portfolio gebruiken en wie weet er zo wel meer shoots mee gaan doen en dan wel geld vragen.
Dus het is de bedoeling ook wel dat ik deze voor mijn portfolio mag gebruiken, anders gaat het zoizo niet door.
En ik weet dat ik nee mag zeggen en is ook absoluut geen doel voor mij om dit veel te doen, maar wie weet licht het mij wel heel goed en vindt ik het tof, maar daar moet ik het natuurlijk eerst voor uitproberen
In Raw schiet ik altijd
Voor de rest THNX voor de info :)

@heri seldon,
Qua bedrag, misschien zeggen wat ze zelf willen geven. Geven ze niks, heb ik alle sinds wel kunnen oefenen en eventueel moesten de foto’s goed zijn, kan ik het gebruiken voor mijn portfolio, en zo wel meer opdrachten aannemen die wel betalend zijn.
Voor de rest THNx voor de info :)
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

jeroen1357 schreefCOLONGeven ze niks, heb ik alle sinds wel kunnen oefenen en eventueel moesten de foto’s goed zijn, kan ik het gebruiken voor mijn portfolio, en zo wel meer opdrachten aannemen die wel betalend zijn.
Jeroen, natuurlijk ken ik jou werk niet dus vat mijn reactie hier niet als kritiek op! Want zo bedoel ik het echt niet.
Ik meen gewoon te moeten opmerken, dan een bruiloft fotograferen geen kwestie van oefenen is. Je MOET wéten wat je doet; je apparatuur van binnen en van buiten kennen.
Weten wat er gaat gebeuren op welke momenten en wat dan de beste plek is om te fotograferen.
Voor veel momenten krijg je slechts één kans, dat houdt in dat je de hele dag voortdurend aan het kijken bent, aan het opletten, alsmaar vooruit denken en soms (vaak) ook aan 'regisseren'. Tijd om instellingen e.d. te bedenken is er niet, dat moet je a.h.w. in een blind automatische kunnen doen.

Nogmaals: mijn opmerking is geen kritiek, het is domweg hoe ik het heb ervaren om bruiloften te fotograferen.
Omdat ik de verantwoording zo ontzettend zwaar voel wegen, heb ik besloten het niet meer te doen. (dit laatste zegt uiteraard iets over mijn persoonlijkheid, een ander hoeft het 'zo zwaar' niet te voelen)

Als de bruiloft nog ver voor je ligt, dan heb je nog voldoende tijd om te oefenen. Op de trouwdag zelf is het oefenen verandert in 'uitvoeren' :)
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

@Ina,
Tuurlijk neem ik dit niet op als kritiek, ge geeft het ook op een fatsoenlijke manier. Dus geen probleem ;)

Ik ben het deels akkoord dat het geen kwestie van oefenen is. Uiteraard moet je al oog voor detail hebben, als ge dit al niet hebt, gaat het niet gaan lukken. En hier valt inderdaad niet op te oefenen, dat heb je of heb je niet. Anderzijds als je nooit een trouw hebt ge fotografeert, zul je ook nooit weten als het je ding is en als je er goed in bent. En ik ben het ook zeker mee eens dat je je apparatuur van binnen en van buiten moet kennen, anders ga je te veel speciale momenten missen, omdat je je apparatuur niet te goei kent.

Maar ik heb al een paar keer festival fotografie gedaan, waar je ook redelijk oog voor detail moet hebben, en moet inschatten wanneer de speciale momenten komen. En ik moet zeggen, ik ben er toch redelijk goed in, ik zeg niet dat ik al bij de top ofzo hoor integendeel. Maar ik krijg wel veel positieve reacties, ook van mensen die ik totaal niet ken. Dus het is niet om mij te sussen ofzo. Maar dit is natuurlijk een totaal ander fotografie, maar wat ik wil aantonen. Het is beiden (dus zowel trouw als festival) een tak van de fotografie, waar je enorm oog voor detail moet hebben. Als je dat niet hebt zoals ik zei, stop er dan mee. En ok je moet groeien in alle 2 takken, je kan niet vanaf de eerste keer een wereld plaat neer zetten, (ok de kans is er, maar meestal heb je hier wel wat ervaring voor nodig). Dus op dat vlak ben ik het niet volledig eens en dat je dus wel kunt groeien door te oefenen.

En ik neem u opmerking zeker niet als kritiek, en waardeer het. En ik ben er mij ook bewust van dat dit voor mij ook redelijk zwaar gaat zijn. Omdat je toch wilt dat de mensen een schoon aandenken hebben.

Nu de kans bestaat ook dat het niet door gaat e :)


maar in ieder geval THNX voor de reactie :)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Maar ik krijg wel veel positieve reacties, ook van mensen die ik totaal niet ken. Dus het is niet om mij te sussen ofzo.
Er zijn werkelijk maar heel erg weinig fotosites waar je eerlijk commentaar krijgt. De meeste mensen willen daar toch hun handen niet aan branden. Ook niet op Zoom of NG. Maar vooral lofzangen op FB moet je nooit serieus nemen. Op geen enkel vriendenforum. Hier op EOS kun je commentaar wel iets serieuzer nemen. :) :)
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Een aantal dingen is reeds gezegd. In jouw geval zijn er denk ik twee zaken die nu Prio 1 moeten krijgen:

1. Je moet je materiaal van haver tot gort kennen en kunnen toepassen, onder alle omstandigheden
2. Probeer te regelen dat je 1-2 bruiloften met een ervaren fotograaf/fotografe mag meelopen. Er gaat een wereld voor je open.

De eerste bruiloft die ik heb geschoten (als 2e fotograaf) heb ik gratis gedaan. Zelfs geen onkostenvergoeding. Je hebt dan voor jezelf de rust dat het niet erg is als je een keer een onscherpe plaat hebt of dat je een moment mist, en je hebt ook geen torenhoge druk van het bruidspaar.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar