Wat meenemen van materiaal voor een festival te fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

Goede middag, iedereen

Ik heb de kans om over enkele weken een festival (extrema outdoor) te gaan fotograferen.

Echter heb ik nog niet zoveel ervaring op festivals als fotograaf. Dus weet ook niet goed wat meenemen.


Ik heb het volgende materiaal:
*Canon EOS 7D
*Battery grip
*Flitser
*canon 50mm 1:2.5
*Samyang fish eye 8mm 1:3.5
*Canon 10-22mm 1:3.5-4.5
*Canon 17-55mm 1:2.8

Nu de flitser zou ik zowizo thuis laten, en de 50mm ook. Maar dan zit ik nog met 3 lenzen over. Zou ik deze alle 3 meenemen of zou ik nog iets thuis laten? Want het probleem is dat ik maar 1 camera heb, dus eigenlijk redelijk vaak moet wisselen dan.
Als jullie nog tips hebben over wat wel en niet meenemen. Of tips over foto's maken op een festival.

Alles is welkom

THNX
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mijn eerste gevoel is dat je met de 17-55 een heel eind komt voor de overzichtshots, maar dat je tele tekort komt. Mooiste zou uiteraard een lichtsterke tele zijn. De overige objectieven zijn meer "voor leuk" dan hoog nodig. Je kutn ze meenemen natuurlijk, maar ik denk dat je weinig zult wisselen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik denk dat de fisheye en de 10-22 weinig bruikbaar zullen zijn tenzij je naast de DJ mag gaan staan om zo de menigte vast te leggen.
Maar dat lukt met de 17-55 vast ook prima. (desnoods met 2-3 shots en dan stitchen)
Als je in de avonduren nog wil schieten dan zijn die F/3.5 etc minder bruikbaar.

Ik zou de 17-55 meenemen
en het liefst nog een telelens maar die heb je zo te zien niet.
(Niets is zo fijn om mensen vanaf een afstand te fotograferen want dan gaan ze zich niet als een halve mongool gedragen)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

@Marco,
die wou ik zowizo meenemen, en helaas heb ik nog geen tele, die zou ik zeer graag en snel willen aanschaffen, maar ik zou dan voor de canon 70-200mm F2.8 met IS en die zijn vrij duur, maar ik hoop nog ene te vinden voor de datum.
Inderdaad ze zijn meer leuk dan nodig, maar af en toe zo een foto er tussen is tof denk ik

@Seoman
Ik mag overal komen, dus ook naast de DJ, en dan zijn die lenzen wel een keer tof.
En nja ik weet dat deze dan minder zijn en 2.8 het beste is

ik heb een telelens, is wel op een andere camera, op mijn nikon D3200 met 55-300mm 1:4.5 - 5.6 op zich kunt ge daar wel foto's meemaken maar als het donkerder begint te worden is dat al wat moeilijker, nu het is doenbaar, want op Pukkelpop had ik nog geen 7D en de foto's zijn er best ok wel mee, maar toch
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik zou de flitser zeker meenemen, is het niet voor avonds dan wel voor de middag.
Als de zon nog lekker schijnt en je gaat tegen het licht in fotograferen dan is een flitser best prettig
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Wel grappig, ik zou naar zoiets als Extrema (dance feest toch?) juist wel een flitser meenemen en 's avonds ook foto's maken met 2e gordijn flitsen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waarom zou je de flitser thuislaten?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

@woody en @ fotojeroen, Omdat dit vaak de sfeer verpest, en omdat ik van vele fotografen hoor dat ze de flitser soms al jaren niet meer gebruiken en dus voor niks meenemen.
maar ik zal er nog over nadenken :)

@photokid
is een dance feest ja, maar met die flitser haal je toch enorm veel sfeer weg, en aangezien ik wel lichtsterke lenzen heb, (wat niet wil zeggen dat dit altijd voldoende is voor de zekerheid, kom ik toch een eind al weg.

op pukkelpop vorig jaar, had ik nog een nikon D3200 met lens 55-300mm 3.5-4.6, en had geen flitser er op, en zelfs toen zijn mijn foto's redelijk gelukt, zeker omdat het de eerste keer was met een dslr op een festival. DUs ik denk dat het wel moet lukken met mijn lichtsterke lenzen nu
maar kzal nog zien als ik hem mee neem.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou mijn flitser juist wel meenemen. Omdat het de sfeer kan verbeteren. Anders krijg je soms van die hele flauwe egale foto's.
Zou hem niet voor iedere foto gebruiken, er mee om kunnen gaan is natuurlijk wel een vereiste
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

nja kzal em meenemen voor de zekerheid denk ik :)
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Wat Jeroen zegt...als je weet hoe een flitser te gebruiken kan het juist enorm veel aan sfeer toevoegen. Die enkele keren dat ik in een discotheek/op een feest gefotografeerd heb, kreeg ik de beste reacties op de foto's waar ik wel de flits gebruikt had.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Twee jaartjes terug op een festival gemaakt. Was best zonnig toen. Zon stond hoog linksboven in de foto:
Afbeelding
Vind hem best sfeervol en hij is best ingeflitst
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Volgende keer wel een plutje neerzetten hè Jeroen en een vul flitsje voor onder de pet... Whaha, mooi gedaan hoor!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

@photokid, nja kzal de flitser maar meenemen dan :)


@jeroen, is inderdaad een schone foto
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar