Beschadiging kan het kwaad?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik kan een lens kopen tegen een zacht prijsje maar de lens heeft een beschadiging maar werkt verder 100%,
er zit namelijk een scheur in een ring. Kan dit kwaad en waar dient de ring voor? De pijl op de foto geeft aan welke ring ik bedoel. Is deze ring ook eventueel zelf te vervangen?

47617
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Op zich lijkt me die beschadiging (als t niet te groot is) weinig kwaad kunnen. Alleen vind ik het een bijzondere plek voor een beschadiging, zou wel willen weten wat ermee gebeurd is.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Een scheur in dat gebied duidt meestal op een incident met heftige impact. Je weet niet wat dat binnen het objectief teweeg gebracht heeft.
Alleen als het tegen dumpprijs is, zou je een gokje kunnen wagen, anders toch maar even laten onderzoeken door Rofa bijvoorbeeld.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Misschien wel hard gevallen met alle interne problemen op zich....

Zou deze persoonlijke niet eens voor weinig aan willen schaffen maar beter wachten op een volgende passende aanbieding die voorbij komt.
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Geen flauw idee hoe het gekomen is. Zou het kunnen komen door bijv het te stevig aandraaien van een filter? Ik kan de lens eerst wel een week of zo lenen denk ik. Dan zou ik hem kunnen testen. Het gaat om een Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DX met een vraagprijs van 75 euro. Waar is de ring trouwens voor bedoeld? Ik neem aan dat de ribbels er niet voor de lol zitten.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

De ribbels zijn om het licht wat ingevangen is tussen het voorste glas en de eerste lens te verstrooien zodat het geen lens flaires veroorzaakt.

De rest van het plastik (incl ribbels) kan goed de eerste lensgroep op z'n plek houden.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

seoman schreefCOLONDe rest van het plastik (incl ribbels) kan goed de eerste lensgroep op z'n plek houden.
Dat was ook mijn eerste gedachte, lijkt mij geen fijn idee. Het is een koopje als er niets aan de hand is en jij je niet stoort aan de schade. (hou er wel rekening mee dat je de lens lastig kan doorverkopen tzt)

Blijkt er toch meer aan de hand te zijn of gaat het problemen veroorzaken in de toekomst dan kan je leukere dingen doen met 75 Euro :wink:

Is er een mogelijkheid om met de lens langs Rofa of een andere repararteur te rijden en deze te laten kijken naar de schade ?

Ik zou het niet doen omdat het een lens is waar je altijd het idee blijft houden "dat er iets aan de hand is". Maar dat is misschien persoonlijk.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hm, als je hem een week kunt testen en er "maar" € 75,00 voor betaalt, zou ik het nog wel overwegen. De lens laten testen kost je meer dan het aankoopbedrag rechtvaardigt (imho).
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Dit geval doet mij denken aan wat mij 12 jaar geleden overkwam. Tijdens het fotograferen op mijn werk had ik mijn toestel op mijn fototas gelegd en doordat iemand de tas schampte met zijn schoen gleed de camera van de tas af met de voorkant van de lens op de tegelvloer. Er zat een haarscheurtje in de ring bij het glaswerk. Ik kon nog foto's maken. Enkele weken verder bleek dat door werking van het scheurtje het eerste glas niet meer meedraaide tijdens het scherpstellen. Opgestuurd naar Canon, deze kon de lens niet meer repareren, gevolg lens was "overleden".

Bedenk goed waarom deze persoon deze lens voor weinig geld wilt verkopen.

groet

Theo
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Die plastic ring is niet veel meer dan een sierdeksel, niets beweegt, niet teveel zorgen over maken.

Eventueel maak je die ring even los met je vingers of, als dat niet direct lukt, met twee fijne schroevendraaiertjes die je in twee van de vier inkeepingen steekt als hulp.

Je kan dan nakijken of het front element nergens gebogen of gescheurd is (wat reden kan zijn dat autofocus niet of slecht werkt)

Dat sierdeksel-scheurtje met secondenlijm dichtmaken ?

Zie foto's van dat deel : http://blog.koivistik.com/tokina-12-24m ... us-repair/" onclick="window.open(this.href);return false;
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

thnx kzal er nog eens goed over nadenken
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ben benieuwd, succes! Houdt je ons op de hoogte?

(iedere keer als ik jouw nickname zie, zit ik hiermee in m;n hoofd... :mrgreen: )
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar