Mijn eerste foto's

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Rhesus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2014 17:41

Hallo,

Ik ben beginnende fotograaf (een klein half jaar echt ermee bezig) en nieuwe hier.
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn foto's vinden.
Opbouwend kritiek is altijd welkom.

Gr.
Rhesus

Canon 50mm iso 100 f5.6 1/8 sec

46893

Tamron 70-300 (70) iso 100 f5.6 1/20 sec

46892

Tamron 70-300 (70) iso 100 f4 1/1000 sec

46891

Tamron 70-300 (84mm) iso 100 f4 1/50 sec

46889

Laatst gewijzigd door 3 op Rhesus, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Een paar sugesties / opmerkingen van mij:

Algemeen: Wanneer je de eigenschappen (sluitertijd, diafragma, etc.) bij de foto's zet dan kunnen we daar ook tips over geven. Welke nabewerkingssoftware gebruik je (Lightroom wellicht)?

1: Helaas is deze foto van deze mooie vrouw niet scherp. Wellicht wat bewogen en een iets langere sluitertijd gebruikt?
2: Goed gelukt, mooie kleuren. Jammer van de afgekapte knietjes. Foto is centraal. Google eens op "regel van derden".
3: Leuk zeg. Ook centraal maar het idee is goed. Beetje uitgebeten lucht.
4: Is voor mij de mooiste uit deze serie. Ook centraal, maar hier komt dat wel mooi uit de verf.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Rhesus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2014 17:41

Bedankt voor je reactie.
Ik ben eigenlijk wel eens met wat je zegt.
Bedankt voor je opbouwende kritiek, daar kan ik wat mee.
Heb nu ook info bij de foto's geplaatst.
Anoniem 3

#1: 1/8 is natuurlijk smeken om onscherpte. En dat heb je ook gekregen.
#2: Het manneke vraagt om een andere uitsnede: portret. De aandacht gaat zo teveel naar de omgeving, die eigenlijk het decor vormt.
#3: Helemaal mooi, voor mij de mooiste. Mocht wat scherper zijn/worden. Dat is met nabewerking wel te bereiken.
#4: Lekker portretje. Jammer dat de scherpte ontbreekt.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je zit met al je foto's, muv de derde, heel erg laag in sluitertijd. Daardoor krijg je onscherpte. Je sluiter staat te lang open waardoor je onderwerp de kans krijgt te bewegen (en de fotograaf ook ;) ). Probeer daarom je sluitertijd te verhogen naar b.v. 1/125. Als je dan te weinig licht hebt, dan kan je het diafragma vergroten (pas op met de scherptediepte) en uiteindelijk de ISO verhogen. De ISO is nu overal 100 en dat mag best naar 200 of 400.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik zou ook proberen de sluitertijd korter (=sneller) te houden om bewegingsonscherpte van de fotograaf te voorkomen. En als je van boven naar beneden scrolt zie je in alle 4 foto's het onderwerp op dezelfde plaats in de foto. (iets) Meer afwisseling van positie maakt het spannender om naar te kijken.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

"kies minimaal een sluitertijd die, wat het getal betreft het dichtst bij de brandpuntsafstand van het gebruikte objectief zit.
Bijvoorbeeld 1/60 sec. bij een 50 mm lens en 1/125 sec. bij een 135 mm lens"

aldus de vuistregel bij uit de hand schieten.
Er ruim boven gaan zitten lijkt mij nog beter want dan is ook het bewegen van het onderwerp geen reden meer voor onscherpte in de foto.
Ikzelf heb liever iso-ruis dan een bewogen foto.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Rhesus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2014 17:41

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tip en uitleg.
Ik vind het echt heel leuk dat jullie de tijd en moeite nemen om te reageren.
Hier heb ik echt wat aan en ga er zeker mee aan de slag.
Nogmaals ik ben zeer blij verrast met alle jullie reacties en tip.
Ik hoop dat ik jullie de volgende keer ook kan verassen met kwalitatief betere foto's.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik sluit me geheel aan bij mijn voorgangers. Ik vind daarbij #3 het leukste van de reeks. Met de kennis die je nu is toegereikt zou ik zowieso met die kids hetzelfde beeld beter willen vastleggen! Geldt ook voor #4 overigens.
Bij #2 zou ik tenslotte het jongetje meer rechts in het beeld hebben geplaatst. Da's misschien wat persoonlijk, ik vind de boom achter/boven z'n hoofd wat storend (beetje alsof die uit zijn hoofd groeit, om het zo maar te zeggen).
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar