Roadtrip Western USA

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Afgelopen zomer met mijn vriendin de grote plas water overgestoken om het natuurschoon van de verenigde staten te aanschouwen.

Afbeelding
Misty Canyon by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Horseshoe bend by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Sunrise over Lake Powell by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Union Pacific by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Death Valley California byMaarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Yellowstone by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Zion by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Mount Moran by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Antelope Canyon by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Bryce Canyon by Maarten Otto, on Flickr

-
Afbeelding
Grand Canyon by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Yellowstone by Maarten Otto, on Flickr

Afbeelding
Death Valley by Maarten Otto, on Flickr

En omdat ik dit toch wel een erg mooi plaatje vind:
Afbeelding
Painted Ladies by Maarten Otto, on Flickr
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik vind het wat moeilijk oordelen, heb me vorige week net door 750 foto's van mijn oom geworsteld, die daar 5 weken heeft rond getoerd en ik zie nagenoeg dezelfde plaatjes, zelfde omgevingen, zelfde standpunten, zelfde blauwe lucht. Ik zou graag zien dat het wat minder standaard was en er wat meer eigen inbreng in de foto's terug te vinden is. Ik mis vooral bijzondere momenten, mooie voorgrondjes, fraaie details of gave wolkenluchten. Bijvoorbeeld de details die in Bryce Canyon zitten komen meer tot hun recht als je daar wellicht een tele had gebruikt ipv een voor de hand liggende groothoek. Ik denk dat het best heel moeilijk is om de grootsheid van deze omgeving goed over te brengen.

Sorry dat ik wat kritisch ben, maar ik heb misschien al iets teveel van deze omgeving voorbij zien komen. Dat gezegd hebbende vind ik de 3e foto wel heel lekker kijken.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
snarie

Nou ehh...ik heb er niet zoveel van gezien, en ik vind ze stuk voor stuk schitterend.
na het zien van je foto's zou het mij in ieder geval uitnodigen om daar ook eens een kijkje te nemen.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Gaat dat ook niet op voor al die zelfde soort foto’s die in IJsland Noorwegen en Sweden genomen worden? Wanneer je 4 foto’s ziet van het Noorderlicht lijken ze toch heel erg op elkaar? Vaak zijn het foto’s waarvan ik denk, nee dat is niet mijn cup of tee.
Overigens begrijp ik echt niet wat je oom zijn foto’s met deze hier te maken hebben.
Voor de TS is dit een belevenis geweest die hij graag met ons wil delen. Mij vervelen foto’s gemaakt in de USA absoluut niet. Voor mij is het vaak een moment van herkenning en gaan terug in de tijd toen we voor het eerst een tussen stop in Bangor Main maakten. Mij vervelen ze absoluut niet.

Flevospotter, een werkelijk prachtige serie! Bedankt voor het delen!

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Roel, dan geldt dat voor elke vorm van fotografie en kunnen we de camera wel aan de wilgen hangen.
Ja, van IJsland zijn al vele foto's gemaakt, maar ook mijn bezoekjes leveren telkens weer andere inzichten op. Je probeert je te onderscheiden van de massa, net zoals bij elk onderwerp. Als jij denkt dat elke aurora foto hetzelfde is, dan mis je toch iets wezenlijks wanneer je een foto beoordeelt.

Als ik ergens kritiek op lever is dat niet om iets af te kraken, maar als opbouwend bedoeld. Alleen maar Oehs en Aahs hebben we Flickr voor, van een serieus fotografieforum mag je verwachten dat er kritisch naar je foto's gekeken wordt om er wat van op te steken. De foto's van mijn oom (en van vele anderen) die ik van deze trekpleisters heb gezien ogen veelal hetzelfde, zoals ik al zei, zelfde standpunt, blauwe lucht. Ik zou graag iets verrassends willen zien, een eigen draai, of mag ik dat niet vinden?

Tuurijk was het een belevenis en uiteraard ben je blij met je foto's en Flevospotter mag ook best heel trost zijn op zo'n reis en de resultaten, maar het is hier toch niet alleen een Columbus website.

Sorry, mijn mening.
Gr, Arnold
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Arnold,

Dit is een kwestie van smaak interesse! En daar valt niet over te twisten en moeten we niet doen.

Ik ben zakelijk een keer in Zweden geweest! En in plaats van de 45 km buiten Stockholm was het een rit van 150 km naar onze bestemming.
150 km om gek van te worden. Tweebaansweg alleen maar bossen van loofbomen overal houten huisjes in de traditionele kleuren geschilderd, gesitueerd aan kleine meertjes. Zelden zo’n eentonig landschap gezien. Jouw beleving zal anders zijn dan de mijne. Ik prefereer New-York City en de Franse Alpen. Vail in de Rockies is een totaal ander verhaal tenminste wanneer je van de Wintersport houdt. En waarom de camera aan de wilgen hangen? Wanneer je boven op het Empire state building staat met dat grootse New York onder je dan maak je foto’s die velen voor je ook precies zo gemaakt hebben.

En Flevospotter heeft een paar prachtige foto’s gemaakt en jij ook op IJsland! Maar uniek? :wink:
Een beetje releveren kan geen kwaad! Voor velen hier is Fotografie toch een leuke hobby?

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik geef zowel Roel als Arnold gelijk ;)

Natuurlijk is iedere foto al eens (min of meer) op dezelfde manier gemaakt. Maar juist dat gegeven daagt uit om het eens ánders te proberen. Ik neem aan dat Arnold dat probeert over te brengen.

Los daarvan: ik vind t een heerlijke serie, mooie foto's van schitterende natuur. Ik zou er zelf heel graag eens heen willen, maar... ben bang dat ik dan óók met dezelfde platen kom ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Of anderen daar al (gelijksoortige) foto's hebben gemaakt, doet er helemaal niet toe. Het gaat erom wat jij er van maakt!

Ik kijk met heel veel plezier naar deze serie; dank je wel.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Ik snap wel wat Arnold bedoelt. Als je bijvoorbeeld Antelope Canyon zoekt, dan zie je bijna exact ditzelfde plaatje. Het is een prachtig doorkijkje, maar wel "shot to death" - en dat zie ik bij meer beelden. Dat neemt niet weg dat het mooie plaatjes zijn, clean, technisch weinig op aan te merken. Daarbij zijn het mooie plekken en met name foto #1 en foto #3 (misschien kan je ze even nummeren, Flevospotter?) zijn echt mooi.

Dus: mijn favo's zijn #1 en #3. Misschien even naar de horizon kijken van #11, op zo'n plaat past een scheve horizon echt niet.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik ga er vanuit dat alle mooie fotos al een keer gemaakt zijn ;-) dus ik stoor me niet aan bekende beelden maar geniet van de schoonheid en denk he daar zou ik ook wel eens willen kijken...
#1 is voor mij met #3 en #8 de favoriet
Apple fan, Canon volger...
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ben der zelf ook geweest, dus herken veel!
Vind het erg mooie foto's, mooier dan mijn eigen foto's daar gemaakt.
Helaas niet overal geweest, Antelope Canyon bijvoorbeeld niet, wel vlak bij, maar hadden daar geen tijd helaas.

Was eigenlijk al van je pagina weg, maar ben toch terug gegaan om te reageren.
Echt mooie foto's!
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik snap wat Arnold wil zeggen maar vind het oordeel in deze wel wat hard voor TS.

Technisch gezien zijn het stuk voor stuk mooi foto's en ik ben geen kenner van het amerikaanse landschap en vind ook de weergave nog eens heel mooi. Bij de eerste vind ik wel de uitgebeten lucht een beetje veel aandacht trekken. De grootsheid van het landschap kan je goed zien door het meenemen van details zoals de trein, de boten en de weg.

Ook is voor mij foto 3 de beste van de serie, prachtig landschap met hele mooie kleuren.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Mooi fotoverslag van je reis. Voor mijn werk (leerkracht) zoek ik wel eens foto's van bijvoorbeeld dit gebied.
Als ik zou googelen en deze tegen zou komen, zou ik blij zijn! Sterker nog, ik nu even naar Flickr...hoef ik ook niet meer te googelen.

Arnolds commentaar vind ik duidelijk. Juist van een kritische opmerking word je beter. Daarnaast komt de opmerking van iemand die gewoon goed is.
Zuinig zijn op mensen die de moeite nemen, om iemand een stapje verder te helpen!

Groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Goed, als ik te hard ben geweest, mijn excuus, maar het is idd meer mijn bedoeling om ook vooral kritisch naar jezelf te blijven kijken, tenminste als het de bedoeling is te willen groeien in deze mooie bezigheid. Ik krijg zelf ook regelmatig kritiek, niet op dit forum, maar oa op DPZ en daar heb ik heel veel van geleerd. Dat is idd niet altijd leuk, maar wel erg leerzaam en uiteindelijk leer je anders naar je foto´s en die van anderen te kijken. Als je alleen maar lofzang krijgt voor elk plaatje dat je publiceert, zul je nooit leren kritisch te zijn naar jezelf.

Ik heb een tijdje terug ook een IJslandserie op DPZ geplaatst en daar werd mij door niemand minder dan Marsel van Oosten even haarfijntjes uitgelegd dat een mooi landschap nog geen goede landschapsfoto maakt. Niet dat hij mijn foto's niet mooi vond, maar hij behoedde mij ervoor niet in de valkuil te trappen van het registratief vastleggen van iets dat van zichzelf al mooi is. Als je je wilt onderscheiden, dan moet je er een eigen draai aan geven. Ook Marsel komt als professioneel landschaps-/natuurfotograaf op veel plaatsen waar als zoveel foto's zijn gemaakt, maar hij blijft je verrassen met waanzinnige platen.

Ik kan niet anders zeggen dat zo'n opmerking in het begin best hard aankomt, maar ik ben hem juist dankbaar dat hij de moeite neemt om zo kritisch te zijn. Het heeft me aan het denken gezet en als ik in het veld sta denk ik veel meer na over hoe ik de foto wil maken, rekening houdende met wat er allemaal al is gedaan met deze onderwerpen.

Als dat verder niet je ding is en en je wilt gewoon vakantiefoto's maken en die delen met je fotovrienden, ook prima, maar dan weet ik niet welke toegevoegde waarde een fotografieforum heeft. Volgens mij is het de bedoeling dat je er iets van opsteekt, dat je veel kijkt naar anderen, daar ook commentaar op leert te geven, waardoor je zelf ook anders naar je eigen werk gaat kijken.

Voor mij is dat essentieel als je wilt groeien in de fotografie en daarom heb ik nu eens de taboe op dit forum doorbroken door eens niet alleen maar mooi, fraai en fantastisch te gaan roepen. Maar misschien is er hier helemaal geen behoefte aan al te kritische geluiden en zal ik me voortaan wat meer op de achtergrond houden.

Nogmaals (voor TS), de foto's an sich zijn niet verkeerd en technisch verder prima uitgevoerd, maar wat ik mis is onderscheid van de massa. Net dat tikkie wow factor, die mij op het vliegtuig wil doen stappen. Dat ligt niet eens aan zijn manier van fotograferen, maar omdat ik er idd al heel veel van voorbij heb zien komen. Doe een search op Google images naar Bryce Canyon en je begrijpt misschien wat ik bedoel.
Om die reden fotografeer ik de Geysir op IJsland al niet eens meer, te toeristisch. En als ik er met een groepje fotografen naartoe ga omdat zij er nog nooit zijn geweest, dan probeer ik er in ieder geval iets anders mee. Afgelopen juni was ik er met 4 anderen en zij hebben zich kostelijk vermaakt, maar de omstandigheden waren niet ideaal en ik heb dan ook niet 1x op de ontspanknop gedrukt. Dat komt omdat ik zelf steeds kritischer naar de dingen kijk, met dank aan forumleden die zelf ook eerlijke kritiek durven leveren.

Gr.
Arnold
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik begrijp de reactie van Arnold heel goed.

TS heeft, in mijn beleven, een aantal lekker kijkende platen gemaakt. In die zin goed gezien.

Maar deze foto's hebben mij niet verrast, door bv een onverwacht camera standpunt. Of, als ik het als vraag stel: "waar zit het creatieve in de serie?"

Groet
Anno
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Als ik geen kritiek op foto's wil hebben dan moet ik ze niet plaatsen. Kritiek mag, moet en is altijd goed bedoeld (in dit geval wel). Het is alleen wel zo dat ik niet alleen was en mijn vriendin mij op voorhand al beloofd had om niet overal zo veel tijd te willen doorbrengen voor een foto. (zij heeft de hobby niet, en gebruikte haar iPhone).

De Supertele heb ik lekker thuis gelaten. Een beslissing die ik niet betreur daar het wel een zwaar log ding is die je 3 weken moet meezeulen voor een paar plaatjes.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Zeer fraaie platen!
Je bent op mooie plaatsen geweest zo te zien. Ik ben stikjaloers wat dat betreft!

Volgende keer even je foto's nummeren.
Foto 3 en 9 vind ik fototechnisch het meest aansprekend.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Heel goed Flevospotter, ik ben blij dat je me begrijpt.

Ik ken het gevoel van op pad zijn met je partner, mijn vrouw heeft ook niets met fotografie en daarom doe ik dat soort reisjes ook vooral zonder haar. Als we met gezin weg zijn, dan reserveer ik altijd wel een paar ochtenden voor mezelf, kunnen zij aan het zwembad liggen en ga ik de bergen in.
Als we met elkaar zijn komt er van fotograferen niet veel terecht, geen geduld om op mij te wachten en "die foto heb je toch al" en dat zie ik dan ook meteen terug in het eindresultaat. Wat haastig geschoten plaatjes, niet het mooie moment af kunnen wachten en weinig creativiteit. Mijn dochter van net 12 begint het wel leuk te vinden, ze heeft een eigen camera en kijkt naar hoe ik dingen vastleg en komt met haar eigen brouwsels vragen of ze het goed gedaan heeft. Ik zie het nog wel een keer gebeuren dat ik over een tijdje met haar naar IJsland ga voor een fototrip.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Mooie serie, jaloers op de prachtige vergezichten die je hebt mogen aanschouwen. Ik herken dat van de lieve vrouw ook, ik sta ook altijd op een tijdslimiet :D
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

eMKay schreefCOLON Ik herken dat van de lieve vrouw ook, ik sta ook altijd op een tijdslimiet :D
+1

On topic: een mooie serie met hier wat suggesties en opmerkingen van mij:
nr 1: de helft van de lucht afsnijden om de wat storende overbelichting te verwijderen. En misschien ietsjes meer contrast.
nr 2: mooi natuurverschijnsel, kan voor mij wel iets van de blauwe lucht (wat saai) om nog meer nadruk op het fenomeen te leggen.
nr 3: heel mooi en toch zou ik wat van de lucht halen
antilope canyon: prachtige kleuren en structuur
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar