Foto's zijn dof, andere lens of slechte fotograaf?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Missmo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2014 20:29

Ik ben een beginnende hobbyfotograaf en heb wat starterscursussen gevolgd. De laatste tijd maak ik veel foto's, waarbij ik me eigenlijk alleen verdiep in mensen fotograferen. Deze mensen zijn vaak erg blij met de foto's, maar ik erger me aan de doffe kleuren vooral bij foto's die ik in het bos maak. Als ik dan foto's van andere fotografen zie, zijn die vaak veel lichter en met sprekende heldere kleuren vergeleken met die van mijn foto's.
Kan dit aan mijn lens liggen of heb ik gewoon nog een verkeerde techniek? Ik heb een 50D met 18-135 mm lens en vraag me af of iemand nog een goede lens kan aanraden? Anders eventueel nog een goede cursus? :D

1.

46430

2.

46431

Laatst gewijzigd door 1 op eMKay, in totaal 26 keer gewijzigd.
RedenCOLON even de foto's voor je in je bericht gezet
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Kun je de foto's laten zien op dit forum dat praat makkelijker.
Heb je verder nog bewerkingen op losgelaten op de foto of is het rechtstreeks uit de camera de jpg file.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Welkom op ons forum.

Dit is een vraag die schreeuwt om een voorbeeld met informatie over sluitertijd, diafragma en iso waarden (exif). Alleen dan kunnen we oordelen of de fotograaf of zijn appartuur de boosdoener is. :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Missmo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2014 20:29

Beste Mark en Richard, bedankt voor de snelle reactie! Ik heb twee foto's in mijn galerij gezet, waarvan ik de kleuren (met name het groen) dof en saai vind... De instellingen van de camera staan in de beschrijving van de foto. Hopelijk kunnen jullie er wat mee!
Denken jullie dat mijn lens sowieso wel gewoon een goede is of heeft een van jullie ervaring met een andere mooiere lens?
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Wellicht kan je ze zelf even in een bericht invoegen, dat praat makkelijker voor iedereen.

Gebruik je wel een zonnekap? Fotografeer je veel tegen het licht in misschien?

Anyway, ik heb verder even gekeken naar de twee plaatjes die je in je galerij hebt staan. Echt "dof" kan ik dat niet vinden hoor. Werk je met een gecalibreerd scherm?

Edit: er zit geen kleurprofiel in de foto ingesloten, gebruik je color-managed software*? Zo ja, welk kleurenprofiel heb je gebruikt? "Vale kleuren" krijg je vaak als je bijvoorbeeld in AdobeRGB bewerkt en dan het kleurenprofiel niet in sluit. De rendering-software gaat er dan vervolgens van uit dat je in sRGB hebt gewerkt en dan ziet alles er wat vaal uit.

*): bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop, noem maar op.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Missmo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2014 20:29

Ik gebruik lightroom en nee ik heb wel eens geleerd hoe je je scherm moet calibreren, maar eerlijk gezegd ben ik dat vergeten. Ik heb wel een zonnekap gebruikt en op de foto met de twee kinderen is het ook gewoon zonnig. Misschien is 'dof' niet het goede woord, maar ik vind het groen allemaal zo somber en nietzeggend... moeilijk uit te leggen misschien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik een foto in dit bericht toe kan voegen dan, want daar ben ik nog niet uitgekomen, vandaar dat ik ze in mijn galerij had gezet...
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo Missmo,
De twee plaatjes zien er goed uit. Ja, bij foto 2 zitten er best wel donkere stukken in, maar die stukken beslaan ook een flink deel van het oppervlak van de foto. Hier had de camera b.v. een kwartslag gedraaid kunnen worden.
Kijkend naar de instellingen waarmee de foto's gemaakt zijn zie ik dat het allemaal standaard is. Aan jouw spullen licht het niet.

Wat er hier gebeurt is, er is best een verschil in lichtwaarde tussen de verscheidene onderdelen in de foto. In beide foto's is een wit kledingstuk/doek te zien en dat ding is bepalend geweest voor wat de camera als algemene belichtingsinstelling heeft gekozen. De cam heeft zó belicht dat die lichtste delen niet overbelicht worden. Daaruit volgt dan dat de donkere tonen ook gewoon donker blijven. Een spiegelreflexcamera sleutelt eigenlijk niet aan het resultaat van het plaatje, dat waar een compactcamera of een fotograaf zelf met bewerkingssoftware dit wel doen.

Niets aan de hand dus, met de 50D heb je een goed stuk gereedschap.
Wat je kan doen om het geheel van de foto aan jouw wens aan te passen is: aan de slag gaan met bewerkingssoftware zoals lightroom, photoshop of het met de cam meegeleverde Canon DDP of Canon Zoombrowser programma. Hiermee kan je het wit nog een klein beetje lichter maken, en de lichtverdeling in de foto aanpassen. Hierbij helpt het wel wanneer je opnamen maakt in RAW, desnoods JPEG + RAW.
Gewoon ermee beginnen, na en tijdje krijg je het onder de knie.

Oh, je hebt lightroom lees ik al typende. Nu nog een RAW-foto.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik heb de foto's even voor je in je bericht gezet. Je kan hier lezen hoe je dat de volgende keer zelf kan doen:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 5&t=102740" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

In jpeg geschoten? Volgende keer in RAW schieten en in lightroom met de schuivertjes spelen. Je hebt waarschijnlijk al kennis gemaakt met een aantal voorinstellingen (linkerkant in lightroom). Kijk ook even aan de rechterkant bijna onderin of je het vakje "lenscorrectie" hebt aangevinkt, en kijk daarna of je wat met je kleurencurve (4 schuivertjes onder een lijndiagram) nog wat meer nuance kan aanbrengen, speel verder wat met de belichting en contrast.

Opzich lijken het mij prima foto's (check of je in jouw camera een kleurcorrectie dingetje aan hebt staan, deze wordt in jpeg meegenomen, in RAW heeft dat geen invloed op jouw plaatje). Ik zou alleen de 2e iets krapper hebben gecropt in lightroom. In ieder geval een flink stuk eraf aan de linkerkant van het jochie.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Er is niets mis met deze foto's. Misschien een beetje aan de donkere kant, maar dit is te verwachten

De dofheid waarover gesproken wordt is eerder het ontbreken van frisse kleuren. Ik zie:
- geen zonlicht, dus het is een bewolkte dag
- belicht zoals de automaat het gemeten heeft (ongeacht of het P, S, of A is)
- een autowitbalans

Het is fout om te denken dat een dSLR garant staat voor goede foto's. Het is maar een apparaat dat zichzelf instelt aan de hand van wat het meet. Nadien kan de foto digitaal wat opgekrikt worden:
- witbalans iets warmer zetten zodat het groen wat fijner oogt
- kleuren een tikkeltje versterken (saturatie)
- belichting een half tot een stop corrigeren (langer belichten dan de meter aangeeft)

Dit kan tevoren ingesteld worden, maar dit eist ervaring
Dit kan achteraf ingesteld worden, maar dit eist nabewerking
Wil je dit allemaal niet doen, gebruik dan de vooringestelde picture styles en wees niet bang om de foto in veel gevallen iets langer te belichten dan wat de meter aangeeft.

Zoals gezegd, ervaring. Kijk, probeer, corrigeer, leer...
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Missmo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2014 20:29

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties! Ik ga al jullie tips en adviezen meenemen en oefenen, oefenen, oefenen!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Faiz schreefCOLONIn jpeg geschoten? Volgende keer in RAW schieten en in lightroom met de schuivertjes spelen. Je hebt waarschijnlijk al kennis gemaakt met een aantal voorinstellingen (linkerkant in lightroom). Kijk ook even aan de rechterkant bijna onderin of je het vakje "lenscorrectie" hebt aangevinkt, en kijk daarna of je wat met je kleurencurve (4 schuivertjes onder een lijndiagram) nog wat meer nuance kan aanbrengen, speel verder wat met de belichting en contrast.
Sorry, maar " in RAW schieten en in lightroom met de schuivertjes spelen" is niet een echt goed advies. Om met die "schuivertjes te spelen" moet je op z'n minst ongeveer weten wat je doet.....

Volgens mij is het voldoende als je het contrast van de foto is verhoogt, dat kan met Lightroom, Photoshop, PaintShopPro, Irfanview of wat je favoriete programma ook maar is.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

addy101 schreefCOLONOm met die "schuivertjes te spelen" moet je op z'n minst ongeveer weten wat je doet.....

Volgens mij is het voldoende als je het contrast van de foto is verhoogt,
Dat contrast kiezen doe je met exact die zelfde schuifjes, dus wat is je punt?

Laten we wel zijn, ook in DPP of Lightroom zitten "standaard"- en optimalisatie-knopjes. Een klik en voila, een aardige "verbetering" ligt om de hoek. Ik vind het schieten in raw geen slecht advies aan iemand die gaat beginnen met nabewerking.

Mijn foto-cursussen splitste ik altijd op in drie onderdelen: techniek, beeld en nabewerking. Als we eenmaal zo ver waren dat de cursisten van snapshot- of assisted mode naar creative mode gingen (dat is na een half uurtje uitleg ;)), dan was raw (of raw + jpg) altijd zo'n beetje het eerste dat behandeld werd. Al was het maar om geen zorgen meer te hoeven maken om de witbalans.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Er is genoeg technisch gezegd, daar ga ik geen aanvulling op geven.

Ik vind 2 een ontzettend leuke foto. Waar zou dat jongetje toch aan denken!
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar