Compositie vraag.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Wat heeft nu de voorkeur bij een portretfoto waarbij er recht in de lens wordt gekeken. Zelfde foto met 3 verschillende uitsnijdingen.
(De afbeelding is een manenwolf.)
Voorkeur?

Links

46187

Centrum

46186

Rechts

46188

Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vind #3 duidelijk beter ogen... Dat heeft te maken met zijn ligging.
De centrale oogt een beetje saai... En foto 1 legt teveel nadruk op grassprieten naar mijn smaak...
En dat laatste woord is denk ik het geheim... Smaak ook
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

De 1/3 regel leg heb mooi vast gelegd op nummer 3.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

yup nr3

Heeft ook wat te maken met de kijkrichting.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Kijkrichting? Die is volgens mij in alle 3 rechtvooruit. Ik vind bij nr 3 de wolf te ver naar links. Ergens tussen nr 2 en 3 in zou ik zeggen . Alhoewel ik hier nr 2 niet eens verkeerd vind.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laat ik eerst even vooropstellen dat ik de wijsheid niet in pacht heb en dat de 'regels' in de fotografie met voeten getreden mogen worden.

--

De meeste mensen zijn geneigd de derde te kiezen. Ik ook. En dat heeft een reden. Dat is inderdaad de regel van 1/3 of de gulden snede (beide zijn niet hetzelfde, maar zitten wel heel dicht bij elkaar)

Maar dan nog heb je keuzes. Je kunt het beestje op 1/3 van je beeld zetten, maar zowel links als rechts. Zou je het rechts neerzetten, zoals in de derde, dan maak je de juiste keuze. Doe je dat links, dan maak je de verkeerde keuze. Waarom is de derde dan wel de juiste?

Omdat de kleine keffer daar inderdaad redelijk op 1/3 aan de rechterkant van de foto staat. Ik heb even de vrijheid genomen om een aantal lijnen over de foto te zetten:

46189

Zoals je ziet heb ik hem ook een klein beetje bewerkt. Er zit iets meer contrast in en de foto is wat warmer (wat geliger, niet zo blauwig)
De lijntjes in de foto staan allemaal op 33%. Twee horizontaal en twee verticaal. Dat zorgt voor 4 kruispunten in de foto. En die vier kruispunten zijn interessant als je daar juist belangrijke dingen van je onderwerp op hebt. In dit geval is het het koppie van het beestje. Maar het had ook in de linkerbovenhoek kunnen staan, ook dan voldoe je nog aan de regel van 1/3.
Maar waarom werkt het dan beter als ie aan de rechterkant zit?

Dat komt door de rest van het wolfje.
D'r is namelijk ook informatie in de foto die er niet zoveel toe doet. En met deze informatie kun je spelen. Je onderwerp is die wolf. Dat is wel duidelijk. De rest is totaal niet belangrijk. Nu had je de pech dat ie vrij dicht bij de heg/haag/struiken lag. Daardoor blijven die vrij scherp. Ligt ie er verder vanaf, dan worden deze mooi onscherp.
Maar er zit een ruimte boven het lichaam van de wolf waarin niets te doen is:

46190

Ik heb dat even aangegeven met een paars vlak. Dit stukje heet 'negatieve ruimte'. Dat is een stuk ruimte waarin eigenlijk helemaal niets te beleven is (bij jou niet 100% waar omdat er bladeren en gras in te zien zijn, maar als voorbeeld)
Die negatieve ruimte zit boven het lichaam van de wolf en het is het handigst als deze ruimte in de foto dan ook correspondeert met de rest van de foto. Had je de wolf links geplaatst (nog linkser als in de eerste) en het hele lichaam erop willen hebben, dan had je ontzettend veel informatie rechts van de wolf en erboven gehad. Allemaal negatieve ruimte die met deze achtergrond geen aandacht op de wolf zou hebben geleid.

Op basis van die twee gegevens is de derde de beste keuze. Maar het kan nog net een tikkeltje beter. Als je de foto wat krapper uit zou snijden, dan komt zijn koppie nog meer op die regel van 1/3 uit:

46191

Maar dat is misschien een beetje mierenn**ken. Maar je ziet dat de groene lijntjes nog net wat centraler op het koppie liggen.

Dit is wel basiskennis trouwens. Iets wat je uiteindelijk moet kunnen dromen en als ze je s'nachts wakker maken en moet kunnen opdreunen. Maar met de tijd komt dat wel. :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Mijn complimenten voor dit uitgebreide antwoord! (bij gebrek aan 'like' :p)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Misschien op mijn nieuwe website eens een stukje over composities maken :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als je dan toch bezig bent Jeroen... kun je dan ook 1 plaatsen met de diagonaalmethode? Ook die komt net even anders uit dan de gulden snede en de regel van derden. Het fraaie is dat bijna alle kunstwerken eraan voldoen.... Bijvoorbeeld de Mona Lisa.

https://sites.google.com/site/dediagonaalmethode/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet voor niets heeft ook lightroom deze methode in zijn pakket zitten. Ik gebruik hem altijd voor de compositie achteraf. Vooraf heb ik een glaasje met lijntjes....
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zal hem meenemen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is wel zo dat in mijn uitsnede de diagonaal methode beter past dan de regel van derden :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Mooi en praktisch toegelicht. :)
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Goed bezig Jeroen! Dit soort antwoorden zijn (ondanks dat het basiskennis is) een meerwaarde voor het forum!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Het is een 'plaatje' geworden Jeroen.
Alleen kan ik hem niet zo van kleur krijgen. Hoe ik ook schuif het wordt niet zo mooi als bij jou.
Tips zijn welkom
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb het met kleurbalans gedaan. Iets meer geel en een beetje tussen groen en magenta (maar weet niet meer welke kant, mijn gevoel zegt magenta, dus het zal wel groen zijn :D )
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ook zonder lijntjes zou ik onmiddellijk voor de derde kiezen. :)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Geen van drie bekoorde mij, ze leken allemaal uit balans. De laatste versie van Fotojeroen is de beste van de uitsnedes die hier getoond worden, maar.... ook die is niet helemaal overtuigend. Ik vind de linkerkant ongelooflijk saai. Ik vermoed dat ik de rechter oog op een derde wil hebben (of hoe het ook zou uitkomen met de diagonaal methode...).
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar