Cheetah's

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Bart H..
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 16:02

Mooiste in het wild natuurlijk, in Kruger zag ik ze ook regelmatig maar lastig. Veel bush, gras, bomen ed. Ik was al in de Kgalagadi NP geweest in het noord-westen van Zuid Afrika. Park ligt gedeeltelijk in Botswana en Zuid Afrika en maakt uit van de Kalahari woestijn. Op meer dan 12 uur rijden van Johannesburg en nauwelijks dorpen moet je dat goed plannen. Het park is enorm maar de accomodatie is erg beperkt. Ruimte zat maar ja water te weinig. Het park werd me aangeraden door Zuid Afrikaanse fotografen. 11 maanden van tevoren de accomodatie gepland. Werkt net zoals in Kruger met zg restcamps waar je binnen moet zijn tussen zonsondergang en zonsopgang. In Kruger heb je in de meeste kampen wel een winkel en een restaurant. Daar niet alleen in het hoofdkamp in Twee Rivieren bij de zuidingang. Het is natuurlijk wel Zuid Afrika en braaien (barbequen) is de nationale sport dus in alle kampen staat er bij je huisje of tent wel eentje. Ongeveer 3,5 uur rijden voor het park ligt het plaatsje Upington waar langs de Oranje rivier veel wijnboeren zijn en het is ook het centrum voor zonneenergietechnologie daar. Dat was ook onze eerste overnachting omdat in 1 keer rijden wel erg paradise by the dashboardlight gaat worden. In de ochtend naar de Pick & Pay supermarkt om in te slaan, er zit nu ook een Spar maar bijna iedereen gaat naar de Pick & Pay. Vlees laat je vacuumtrekken en in de koelboxen. Het gebied wordt wel omschreven als het beste in Afrika om grote katten te fotograferen. Goedkoper dan Tanzania en Kenia en je rijdt zelf, je bent niet afhankelijk.
De weg daarnatoe is prima, in het park zelf is alleen de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum asfalt, de rest niet, in het Botswanagedeelte mag je niet eens met 1 auto tenzij je een satteliettelefoon bij je hebt. Het Zuid Afrikaanse gedeelte was voordat in 1938 een gebied waar men trachtte boer te zijn. In WOI zat het Engelse leger er, in het naburige Nambie zaten de Duitsers. In dat Zuid Afrikaanse gedeelte lopen twee rivieren die voornamelijk droog staan maar ondergronds wel stromen. Daar werden dus waterputten geslagen, wat eerst met windmolentjes maar nu voornamelijk met zonneenergiepompje wordt opgepompt. Bij die waterputten komen nu uiteraard de dieren, springbokken, steenbokken, gnoes ed geen grote jongens zoals Olifanten, daar is het te droog voor. Dat trekt natuurlijk de katten aan. Het park werkt met een soort vergunningssyteem op naam, die haal je in de ochtend, je verteld waar je heen gaat en in de avond lever je hem weer in. Doe je dat niet gaan ze je zoeken, autopech kan altijd dus dat was wel geruststellend. De wegen zijn of zand of grind/stenen, een 4x4 is wel prettig. De eerste ochtend zagen we gelijk al een Cheetahfamilie, een moeder met 3 jongen die al bijna net zo groot als haar waren en zeer actief. We konden ze een week volgen totdat er Leeuwen in de buurt kwamen, een Cheetah is geen partij voor een Leeuw dus ze trokken weg.
Maar ja dat zien en fotograferen was geweldig, je moest wel vroeg zijn want rond 9 uur vond moe het wel welletjes en riep ze de jongen voor de siesta.

1 Dichtbij de auto
Afbeelding

2 Over de heuvel
Afbeelding

3 Sprintje
Afbeelding

4 Jagen op een Jakhals, die was niet blij.
Afbeelding

5 Tijd voor siesta
Afbeelding
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

PRACHTIG!
Ook het verhaal erbij erg leuk...
Pracht ervaring lijkt me!
Wat voor lenzen heb je gebruikt? Lijkt me dat je erg veel mm nodig hebt.
UPDATE: Spiegel lens misschien? Vind sommige foto's een vreemde Bokeh hebben...
Laatst gewijzigd door 1 op MichielBroerse, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Geweldige serie! Foto 4 vind ik supergaaf!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Fraaie foto's met een mooi verhaal en zo te lezen een leuke ervaring. 8)

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Bart H..
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 16:02

Foto 1 met de 100-400 de rest met de 600 f4.0
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een pracht serie met een mooi verhaal.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Een hele fraaie serie.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mooie serie. Fantastische ervaring!

Leesbaarheid van het verhaal zou beter kunnen.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dit zijn gave momenten om vast te leggen. Ik ben in Kenia geweest dus weet een beetje hoe het "gevoel" is. Ik vond het indrukwekkend om dit soort natuur van zo dicht bij te ervaren.

Ik vind vooral foto 3 een topper, mooie actie heb je hier gevangen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Moontje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2013 11:03

Heel erg mooi en wat een ervaring.
groetjes Monica

flickr | Canon 50D | 15-85 iS USM | 55-250 iS USM | 100 USM 2.8 macro
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

leuk verhaal, mooie platen, waarbij ik vooral foto 4 eruit vind springen door het actiemoment.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar