Canon 50D met TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD en Extender

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

Hallo Allemaal,

Doordat ik op vakantie ga en ik graag een 70-200 aan wil schaffen maar het soms ook wenselijk vind wat extra mm te hebben dan 200 ook een extender.

Ik ben vandaag op pad geweest voor een 70-200 en heb verschillende modellen gezien en geprobeerd.

Canon 70-200 IS 2.8
Canon 70-200 IS 4.0
TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD

Deze laatste komt naar mijn idee echt super uit de bus. Ook de kwaliteit prijs verhouding ligt erg goed naar mijn idee.

Nu heb ik de nijging voor dit objectief te gaan maar ik zou ook graag een extender willen gebruiken voor net wat meer mm..

Wat zijn hier de mogelijkheden voor

Body: Canon 50D Firmware 1.0.9.
Voorlopige keuze objectief : TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD
Extender ?

Het is belangrijk voor me dat ik autofocus behoud.

Heb ook nog een 24-70 2.8 L objectief hier bij zou ik de extender ook nog willen en kunnen gebruiken.

Hoor het graag van jullie.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Welkom.

Mijn 1e gedachte is dan toch:
Als je zelf op stap bent geweest om de lenzen te bekijken, waarom dan deze vraag hier achteraf pas neerleggen en niet in de winkel gevraagd en gelijk uitgeprobeerd? Had je het verhaal gelijk compleet gehad. Maar goed.

De Tamron is zo nieuw dat ik betwijfel of er al (erg veel) ervaringen mee zijn door gebruikers van dit forum.
Laat staan in combinatie met een extender ook nog.

Geen idee of de Tamron compatibel is met de extenders van Canon.
Of zelfs met extenders van bijv. Kenko zoals de 1,4 300 DG
(waarvan er overigens recent 1 te koop werd aangeboden hier geloof ik)

200 mm op cropcamera is al best een aardig bereik. Zeker als je een geslaagde opname ook nog achteraf wat gaat croppen.
Ik zou zeggen probeer het eerst eens uit als je de lens heb aangeschaft.
Extender gaat toch altijd ten koste van lichtsterkte, snelheid van AF en scherpte.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

Alvast bedankt voor je reactie ik ga dit mee nemen in de beslissing
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ook welkom van mijn kant!

Ik ben het eens met de observaties van Frank, maar heb wel een relevante aanvulling (denk ik).

Mijn vrouw Marja heeft de door jou genoemde Tamronlens; geweldig objectief! Zij heeft de canon-extenders uitgeprobeerd (zowel de type II als type III) => dat werkt niet! Er is inderdaad wel een andere extender beschikbaar die "praat" met de Tamron, maar daar hebben wij (nog) geen ervaring mee.

Vergeet niet dat je met die combinatie toch al tot 200 x 1.6 = 320 mm komt; een mooi bereik met behoud van je volledige scherpte. Een 2X extender kost sowieso scherpte; dat zou ik op een zoomlens niet aanraden. De 1,4 X extender zou kunnen, maar.....ga het proberen. Een goede fotovakhandel is graag bereid om het jou te laten uittesten.

Succes met je keuze en heel veel plezier tijdens de vakantie!
Groeten, Jaap
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

Ben vanmiddag bij foto klein geweest en was er daar ook achter gekomen dat de extender 2x III niet werkte met de tamron er was geen autofocus meer.
Op de tamron site staat wel dat hun een convert ring hebben die werkt met mijn body en het tamron objectief.

Fijn om te horen dat het objectief bij meer mensen erg in de smaak valt.

Begin nu langzaam toch te twijfelen om hem aan te schaffen zonder de extender en dan kan ik altijd nog verder kijken naar een extender.
Maar tevens hoor ik graag of iemand ervaring heeft met een werkende extender tussen de tamron 70-200 en de Canon 50D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Lijkt me een prima plan van aanpak.
Misschien kun je daarna eens van iemand of ergens de Kenko 1,4 uitproberen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

Kenko zou dus ook moeten werken ?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Geen idee, maar die werken meestal wel met wat meer third party lenzen dan die van Canon
Echter, aangezien de Tamron zo nieuw is, is de vraag of die daarop ook (al) compatibel is.

Daarom zeg ik ook uitproberen..
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

Prima dan denk ik dat ik mijn keuze gemaakt heb.
Dan lijkt mijn voorkeur uit te gaan naar de Tamron 70-200 en niet naar de Canon 70-200 2.8 IS Omdat de Canon zn 900 euro duurder is en de kwaliteit niks onder doet of misschien nog wel beter is dan de Canon. En het blijft ook maar een leuke hobby.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik heb een Kenko 1.4 extender (die overigens te koop is :wink: ), weet niet of die de info van de Tamron doorgeeft maar heb deze zojuist getest met mijn Sigma 180mm macro (ook een objectief wat nog niet zo heel lang op de markt is) en daarbij geeft hij aan 252mm......wat dat betreft werkt die dus. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Davejjje schreefCOLONPrima dan denk ik dat ik mijn keuze gemaakt heb.
Dan lijkt mijn voorkeur uit te gaan naar de Tamron 70-200 en niet naar de Canon 70-200 2.8 IS Omdat de Canon zn 900 euro duurder is en de kwaliteit niks onder doet of misschien nog wel beter is dan de Canon. En het blijft ook maar een leuke hobby.

Wijs gesproken, helemaal mee eens. :D :D
Om precies dezelfde redenen heb ik ook de Tamron 70-200 2.8VC aangeschaft.
Ik beweer niet dat de Tamron beter is als de Canon, maar hij doet er weinig tot niets voor onder t.a.v. de beeldkwaliteit.
Voor het prijsverschil kun je er zelfs bijna nog een Tamron 24-70 2.8 VC bij kopen. (en die is ook zeer goed)
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

BartjeD ik houd het even in me achterhoofd. Ik zie dat je uit de buurt komt zelf volgens mij hebben wij toen eens die filters getest aan de maas in cuijck.
Jans1960 leuk om te lezen dat meer mensen er zo over denken dus.

Ik heb nog een vraag?
Er is een website waar je een bepaald objectief kan kiezen met diafragma voorkeur en sluitertijden en iso en hele ram bam en die vergelijken met een ander objectief met bepaalde instellingen
Hier krijg je dan ook test foto's te zien en dat soort dingen maar ik kan deze site iet meer vinden wie helpt me even ?
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Fijn om te lezen dat de tamron lens ook prima zijn werk doet. Hoe meer reviews ik lees hoe meer de twijfel komt/blijft :s
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Toch nog een extra vraagje over die tamron, in welke 'tak van sport' gebruiken jullie deze lens?
Omdat ik lees dat de autofocus traag zou zijn...
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@Lynn85
Ik gebruik de Tamron eigenlijk voor van alles (portret, natuur, reizen etc, etc)
De autofocus is spot-on. Als hij trager is dan de Canon zal dat waarschijnlijk minimaal zijn.
Tijdens het vergelijk in de winkel heb ik eigenlijk geen grote verschillen waargenomen, behalve bij heel slecht licht. In deze omstandigheid was de Canon sneller.
Wel dien ik te vermelden dat ik geen snelle sporten fotografeer, dus weet ik ook niet hoe de autofocus hier zijn werk doet.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Lynn85 schreefCOLONOmdat ik lees dat de autofocus traag zou zijn...
Geen enkele testsite geeft daar echt uitsluitsel over, een groot gemis.
De enige oplossing: zelf testen!

Ik vergelijk het belang van de AF-snelheid maar met de "shutter lag" (tijd tussen indrukken van de ontspanknop en de daadwerkelijke opname) van een "point-and-shoot" camera.
Als dat een halve seconde is dan is "het" moment al voorbij bij bewegende onderwerpen.

Verder, als het om meer mm gaat met een extender dan zou je op z'n minst ook moeten kijken naar de beeldkwaliteit op 200mm.
Een extender heeft weinig zin als een objectief daar niet uitstekend presteert.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Davejjje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 15:18

De auto focus van dit objectief is net zo snel als hij niet sneller is dan de canon. Ik heb ze direct naar elkaar getest.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het gaat er uiteindelijk om dat _jij_ tevreden bent en er mooie platen mee kunt schieten :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Marja Koole
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2014 08:33
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Oke heel bericht geschreven maar vind het niet terug, nog een poging. Ben nieuw hier dus misschien een fout knopje gedrukt?
Maar zoals Jaap al melde; ik heb deze tamron lens. Hij bevalt prima.
Wat fotografeer ik ermee:
Dierentuin - perfect veelzijdig hiervoor
Natuur - kom je wat mm tekort
Sport - gebruik hem regelmatig om paarden te fotograferen. In galop en draf gaat het ook prima. Gisteren nog bij een wedstrijd in een binnenbak met super slecht licht toch hele goede foto's gemaakt.
Voordeel ook: hij is een paar ons lichter dan de canon 70-200 2.8 mii
Nadeel: je hebt geen stabilisatie keuze 1 of 2, het is aan op uit.
Maar vrijdag waren Jaap en ik aan fotograferen bij een spechten nest, foto's zijn zeker vergelijkbaar en soms hadden we allebei last met de autofocus, Jaap heeft de canon versie. Dus dat was gerustellend.
Overigens was ik bekend met het feit dat er geen canon extender gebruikt kan worden met deze lens. Was mij meteen bij aanschaf in de fotozaak verteld. Dus ook niet uitgeprobeerd hoor!
Ik hoop dat deze info nog iets toevoegt.
Groetjes Marja
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar