Canon 400d problemen met verschillende objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Hoi,

ik heb een Canon EOS 400d en daarbij 2 objectieven. De eerste objectief die ik kocht was een Canon Zoom lens EF 28-80mm, de tweede was een Canon Zoom lens EF-S 17-85mm USM. Bij de eerste kreeg ik na verloop van tijd een error99 melding. Van alles geprobeerd, die stappen en zo gevolgd. Het leek aan het objectief te liggen. Dus ik heb op Marktplaats toen de 17-85mm gekocht. Ook dit ging een tijdje goed, maar ook na verloop van tijd weer die error99 melding. Nu gebruik ik de objectief van mijn vader, namelijk de Canon Zoom lens EF-S 28-105mm USM. Deze accepteert hij gewoon en tot nu toe nog steeds geen melding. Maar kan deze niet eeuwig lenen natuurlijk...

Heeft iemand een idee of het nou aan de objectieven ligt of aan de body zelf?
Zit er namelijk aan te denken om maar een nieuwe Canon aan te schaffen...of is dit niet nodig?


Ik lees graag jullie meningen...
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Hallo Vlyndertje, met de 28-80 mm heb ik geen ervaring. Met de 17-85mm wel, ook op een 400D. Ik kreeg dezelfde melding, bij mijn lens blijkt de flatcable die het diafragma regelt kapot. De lens werkt nog wel bij maximale lensopening. Kun je de objectieven niet op een andere camera uitproberen? Dan weet je namelijk zeker dat het aan de objectieven ligt.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Die kabel in de 17-85 is een bekend probleem met die lens. Je schrijft dat je van alles hebt geprobeerd, ik neem aan dat je ook de contactjes hebt schoongemaakt? Van zowel lens als camera? Zo niet, dat eerst proberen!

En dan, ja, waarschijnlijk is de reparatie van de 17-85 net zo duur als het kopen van een andere - het voordeel van reparatie is natuurlijk dat een reparateur er naar kijkt!

En als je toch een andere lens wilt hebben: kijk ook eens naar de 15-85. Die is wel duurder, maar beter en heeft een goed bereik!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Ik heb de 28-80 op de camera van mijn vader geprobeerd en die kreeg ook de error99 melding. Vandaar dat ik de 17-85 heb gekocht. Maar omdat deze dus nu ook meldingen geeft begin ik te twijfelen of mijn body nog wel goed is. Dus ik overweeg om een hele nieuwe body+standaard lens aan te schaffen. En dan kijken of de 17-85 het daar ook goed op doet.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik zou dan eerst de 17-85 op de cam van je vader proberen. Dan weet je of je een nieuwe lens of nieuwe body nodig hebt
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

En als je toch een andere lens wilt hebben: kijk ook eens naar de 15-85. Die is wel duurder, maar beter en heeft een goed bereik!
Dat werd uiteindelijk mijn oplossing, tot nu toe heb ik daar echt geen spijt van gehad!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
mdbphotography

addy101 schreefCOLON[...]
Je schrijft dat je van alles hebt geprobeerd, ik neem aan dat je ook de contactjes hebt schoongemaakt? Van zowel lens als camera? Zo niet, dat eerst proberen!
[...]
Zoals addy101 dus ook al zei en we nog steeds geen antwoord op hebben meen ik, heb je de contactjes al schoongemaakt?
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Hoi, ja dat heb ik gedaan. Ik heb mijn vader nog niet gezien dus mijn objectief nog niet op zijn camera geprobeerd. Zodra ik dit gedaan heb, laat ik weten hoe en wat... wel super dat jullie meedenken.
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Ik heb hem helaas niet kunnen testen op de camera van mijn vader, dit is een ouder type en het objectief past er dus niet op omdat het een EF-S is. Verder ken ik ook niemand met een canon camera waar ik hem op zou kunnen testen.

Ik heb nog steeds het objectief van mijn vader te leen en tot nu toe nog zonder problemen. Nog steeds geen error te zien.

Wat is jullie tip? Wat ik zal doen?
A. Objectief na laten kijken
B. Objectief en body na laten kijken
C. Een nieuwe Canon aanschaffen en deze 400d verkopen?
D. Jou suggestie...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Je lenzen en camera meenemen naar een (goede) fotozaak en daar op een nieuw cam proberen of de lenzen het daar wel probleemloos op doen en een andere lens op jouw camera proberen om te kijken of dat probleemloos gaat?

Weet je waar het probleem precies zit en wat je eventueel moet te vervangen..
Alles vervangen kan natuurlijk ook, maar is wel een heel grote stap als je van lenzen of body nog heel veel plezier kunt hebben als die toch in orde zijn.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Ik ben alleen van plan om de body te verkopen en de objectieven te houden.

Is van 400d naar 100d een goede overstap? Hij krijgt wel goede reviews en ik heb een goede aanbieding gezien.

Maar ik denk dat ik ook nog even langs ga bij een fotozaak hier in het dorp om het een en ander na te vragen...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Tsja...

Je denkt dat de body defect is en die wil je gaan verkopen?
Daar zullen weinig liefhebbers voor zijn vrees ik.

Er is al aangegeven dat het best eens de lens kan zijn die efect is.
Ik zou zelf toch eerst zeker willen weten of de lenzen nog goed zijn voordat je een body koopt en toch de lenzen niet goed zijn...
Ook zou ik zeker willen weten dat de body echt kapot is voor een nieuwe te kopen.

Een 100D is een leuke instap camera. Op vele fronten wat moderner/iets sneller met reageren dan de 400 en het scherm is ook wat groter en beter.
Bovendien heb je dan live-view, dus je kunt het scherm ook als zoeker gebruiken. En filmfunctie.
Maar de beeldkwaliteit scheelt nauwelijks iets.

Maar nogmaals, laat eerst eens kijken naar je huidige materiaal door iemand die er wat meer verstand van heeft.
Geld uitgeven kan altijd nog. Maar dat kun je beter uitgeven aan goede lenzen als de body nog goed is
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Dank je wel voor je antwoord. Ik ga eerst langs de fotozaak hier in het dorp met mijn camera en lens, kijken of daar wat uit komt. Ik denk eerlijk gezegd dat het niet aan de body ligt omdat de lens van mijn vader wel goed werkt op deze body. Ik zal nooit een body verkopen die niet goed is, zonder dit erbij te vermelden. Dus wil het zelf ook eerst zeker weten...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Eerst denk je dat de body kapot is, daarna ligt het misschien toch aan de lenzen.

Dan geef je weer aan de body weg te willen doen en de lenzen te willen houden.
Dan ga ik er van uit dat je denkt dat de lenzen goed zijn en daarom de body wilt wegdoen.

En nu geef je weer aan dat je denkt dat de body niet kapot is maar het aan de lenzen ligt?
Ik kan het niet meer volgen, maar succes met testen en beslissen in ieder geval.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Het is lastig uit te leggen, maar het is 50/50 kans dat het aan de lens ligt of dat het aan de body ligt. Ik vind het namelijk vreemd dat er al 2 lenzen error99 aangeven op deze body, dus je zou denken oké de body is niet goed meer. Maar met de lens van mijn vader werkt hij dus prima en geeft hij geen error. Vandaar dat ik het niet meer weet waar het nou aan ligt.

Zoals ik al zei, ik ga nu eerst langs de fotozaak en mocht daar iets uitkomen dan laat ik dat weten en op basis daarvan neem ik een beslissing.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

is het deze lens die problemen geeft : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7&t=112437" onclick="window.open(this.href);return false; ??

ik weet niet waar je woont, maar forumleden zijn ook best bereid een helpende hand toe te steken hoor.
als je even aangeeft waar je woont, is er vast wel iemand in de buurt, waar je even e.e.a. mag testen.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Road8 schreefCOLONis het deze lens die problemen geeft : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7&t=112437" onclick="window.open(this.href);return false; ??

ik weet niet waar je woont, maar forumleden zijn ook best bereid een helpende hand toe te steken hoor.
als je even aangeeft waar je woont, is er vast wel iemand in de buurt, waar je even e.e.a. mag testen.
Ik woon in Zeist ligt vlakbij Utrecht. Beide lenzen geven problemen. ..
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Hoi, ik ben naar de fotozaak geweest en het probleem is het objectief. Mijn body is dus goed.
Het gaat dus om het objectief Canon EF-S 17-85mm IS USM.

Is het nog waard om deze te laten maken of zal ik gaan kijken naar een ander objectief?
Ik heb deze 2ehands gekocht en dus geen idee hoe oud hij al is...

Wat zouden jullie doen? Ik verneem het graag.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik zou hem niet meer laten maken.
Het is kwalitatief niet een van de beste, maar als hij ie op zich wel beviel relatief ook nieuw wel betaalbaar. En dan heb je in ieder geval garantie.
Kwalitatief Betere alternatieven zijn er wel, maar die kosten ook het dubbele of meer
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
vlyndertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 21:25

Frank64 schreefCOLONIk zou hem niet meer laten maken.
Het is kwalitatief niet een van de beste, maar als hij ie op zich wel beviel relatief ook nieuw wel betaalbaar. En dan heb je in ieder geval garantie.
Kwalitatief Betere alternatieven zijn er wel, maar die kosten ook het dubbele of meer
Welke soortgelijke objectieven zou jij dan aanraden? Ik verneem het graag
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar