De fietser in het landschap

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Anoniem 4

.
Zomaar een zonnige zomerfoto.
.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Grappige plaat.

Wat is hier voor bewerking gebruikt?
Groeten, Jaap
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

De bewerking is totaal niet mijn ding (uiteraard persoonlijke smaak)... ik vind het nu net een vlekkerig canvasdoek..... maar goed, als ik daar even doorheen kijk zie ik een mooie compo/foto met een prima belichting, goed gezien...


Rob,
Anoniem 4

Dat het hier een bewerking betreft zal niemand zijn ontgaan. Of je een bewerking mooi vindt of niet is en blijft een kwestie van smaak.
Bij dit beeld heb ik bewust willen breken met een aantal regels in de fotografie.
De basis wordt gevormd door een foto uit een serie die ik heb genomen tijdens een fietstocht in mijn directe omgeving. De camera , een simpele Canon G10 die makkelijk meeneemt op de fiets als je niet een fotografisch doel hebt, maar niet ook zonder wilt zitten als er toch iets aardigs valt waar te nemen.
De foto viel mij achteraf op door zijn eenvoud en het verhaal dat er uit spreekt.
In de nabewerking heb ik zo uitgesneden dat de fietser exact in het midden staat. Vaak hoor je in die gevallen dat het onderwerp een te centrale plaats heeft.
Toch kan er zoals hier een reden zijn om het onderwerp/richtpunt in het midden te situeren.
Zodra je de fietser hier links of rechts van het midden zet, vertelt die een heel ander verhaal.
Ook de omgeving van de fietser is heel simpel: bomen, gras, een pad en wolkenlucht als achtergrond. De beperking zit ook in de kleuren: rood, groen en blauw.
De simpelheid van beeld, licht en kleuren stralen een serene rust uit.
Niettemin was het beeld te exact. De foto was overal scherp, messcherp en dus veel te scherp voor het beeld dat ik wilde uitdrukken. Je kunt er dan bijv. een soft-filter over heen leggen, maar dan krijg je alweer gauw de indruk van een onscherpe foto.
Ik vroeg mezelf af hoe de oude Hollandsche meesters zo’n tafereel geschilderd zouden hebben.
Nu heeft Photoshop ook wil filters waarmee je een schilderij-effect kunt creëren, maar dat geeft niet echt mooie resultaten.
Ik heb er hier voor gekozen om er een textuur achter te leggen met in het midden een goudkleurig licht.
Door de textuur krijgt het een wat canvasachtige achtergrondstructuur, maar daardoor wordt ook de scherpte getemperd. Het goudkleurige licht versterkt het al aanwezige zonlicht in het centrum van de foto en maakt het met het rood daarin wat warmer.
Met eenvoudige middelen en wat experimenteren kun je een in de basis “gewone” foto toch een bijzondere draai meegeven.
Het is weer eens wat anders en je bent creatief bezig.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Leuk om je uitgebreide uitleg/bedoeling te lezen. 8)
De gekozen nabewerking is idd een kwestie van smaak, maar zoals ik al zei: als ik door de bewerking heen kijk zie ik een mooie foto, zo ook de gekozen centrale compo.

Maar goed, ik vertegenwoordig maar 1 van de 7 miljard 'verschillende' meningen... alles is relatief... :mrgreen: omdat er nog maar weinig mensen hebben gereageerd lijkt het zwaartepunt op mijn mening te liggen, wie weet gaat dat straks wel een andere wending krijgen als er meer mensen reageren.... :wink:


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik vind hem erg leuk. Doet me denken aan een illustratie. Ik vind de indeling leuk, en het feit dat er achter de fietser alleen maar lucht is. Ik heb zelf al heel lang het plan om zo'n soort foto te maken maar ik heb nog niet helemaal de plek gevonden om het te doen. Ik vind deze heel goed geslaagd.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Leuk hoor. Dank voor de toelichting!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ik vind het zeker een geslaagde poging.
Lekker anders, tegendraads. Dat pakt prima uit.
En de toelichtingdie je geeft maakt het plaatje compleet. En leuk!
Dus complimenten.

Weet niet of het aan de bewerking ligt, maar in de rechterbovenhoek zijn héél veel vuiltjes (stipjes) te zien?
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Leuke foto - zelfs zonder bewerking volgens mij.
Instagram actie bewerking kan mij wel bekoren ... Ik vind het beetje jammer dat de lucht zo rose kleurt, dat doet wat afbreuk aan het geheel voor mij.
all in all ... very nice :-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mooie foto, maar door de bewerking vind ik het niets. :wink:

Mijn persoonlijke mening is dat een foto voor zichzelf moet spreken en dus geen verhaal nodig heeft. Als de foto pas goed wordt door het verhaal is het dus eigelijk geen goede foto. Natuurlijk is hier discussie over mogelijk, zoals oa pers-fotografie. Maar bij deze foto zou een verhaal niet nodig moeten zijn. En zelfs bij de goede pers foto's zit het verhaal in de foto.

Dit is geen persoonlijke aanval overigens want ik vind het een mooie foto waar een verhaal in zit. Maar er zijn reacties en niet alleen bij deze foto dat mede door het verhaal de foto 'mooier' wordt of toch ineens goed is terwijl er eigelijk genoeg op aan te merken is. Een toelichting kan naar mijn mening wel een leuke toevoeging zijn, vaak vind ik het leuk om te lezen hoe een foto gemaakt is. Maar de foto zou voor zichzelf moeten spreken.

Nogmaals: ik wil niemand persoonlijk aanvallen hiermee (getypte woorden kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden) :wink:
Gr,
Remco.

Flickr
Anoniem 4

Geelduikbootje schreefCOLON... Weet niet of het aan de bewerking ligt, maar in de rechterbovenhoek zijn héél veel vuiltjes (stipjes) te zien?
Dat zit in de gebruikte texture. Ook links zijn ze te zien. Overal in de lichtere delen.
Het is geen sensor-verontreiniging. Op de originele foto is daar niets van te zien.

@Natuurfreak
Ik heb absoluut geen moeite met je afwijkende mening. Ik stel je eerlijkheid op prijs. Zelf kan ik ook niet iedere bewerking waarderen. Ben wel blij dat je het niet negatief benaderd.
wibo53 schreefCOLON... Ik vind het beetje jammer dat de lucht zo rose kleurt, dat doet wat afbreuk aan het geheel voor mij. ...
Bij nader inzien moet ik je wel gelijk geven, al is dit effect voor een deel een onbedoelde bijwerking van de omzetting van het kleurprofiel naar sRGB voor de Jpeg.
Dat vraagt misschien een beetje uitleg, ook van de gebruikte werkwijze.
Zoals eerder in het topic gezegd heb ik een goudkleurig licht toegevoegd om het centrum iets warmer te maken.
Goudkleur bestaat voor een groot deel uit rood. Om een mooie goudkleur te krijgen gebruik je in RGB-waarden uitgedrukt 203-166-00. Veel rood dus, maar ook relatief veel groen.
In Photoshop en Lightroom gebruik ik ProPhoto RGB als kleurprofiel, een heel uitgebreid kleurprofiel. Evenals voor Adobe RGB heb je met name veel meer groenvarianten.
Als je gaat omzetten naar sRGB zullen voornamelijk de groentinten worden beperkt door samenvoeging. Bij rood is dat wat minder en blauw zit niet in de goudkleur.
Hierdoor heeft de goudtint in sRGB wat meer accent op rood gekregen dan de bedoeling was.
Zo zie je maar weer dat kleurmanagement een lastig proces vormt in de fotografie.
Nog even de waarom-vraag voor het door mij gebruikte goud. Landschapsfoto’s hebben vaak veel kleuren groen en blauw, waardoor ze wat koel tonen. Dat kun je altijd wel een beetje aanpassen met het wijzigen van de kleurtemperatuur, maar ook dat werkt niet altijd even mooi.
In die gevallen (wat koele foto’s) gebruik ik de methode om met een achtergrond subtiel de foto iets warmer te maken.
Maak in Photoshop een nieuw canvas met de afmetingen van de foto die je wilt “verwarmen”.
Geef die achtergrond een kleur met de RGB-waarden 203-166-00.
Dat wordt een egaal vlak, mooi voor tekeningen of letters, maar minder als achter-/ondergrond. Je kunt dat doorbreken door iets ruis toe te voegen.
Ga in Photoshop naar het filter Ruis en daarin weer naar Ruis…
Kies een kleine hoeveelheid, om te beginnen 5%, stel de distributie in op Gaussiaans om een onregelmatige verdeling te krijgen en vink Monochromatisch aan om niet te kleurige ruis te krijgen. Klik OK.
Open nu ook je originele foto in Photoshop. Kies het Verplaats-gereedschap en sleep je foto naar de goudkleurige achtergrond. Het is nu een laag boven de goudkleurige achtergrond.
Ga naar het Lagen-panel en selecteer de laag met de foto als dat nog niet het geval is.
Verminder nu heel voorzichtig de dekking van die laag en zien dat de foto warmer wordt naarmate de dekking verminderd en meer goudkleur uit de onderlaag wordt toegelaten.
Voor delen van de foto kun je weer maskers gebruiken.
Het is één van de vele mogelijkheden die Photoshop biedt om een doel te bereiken.
Anoniem 4

@RDF
Dat je de bewerking niet mooi vindt, daar kan ik mee leven zoals ik hiervoor ook al heb gezegd.

Alleen het vervolg begrijp ik niet, althans niet in de context hier in dit topic.

Ik heb de foto geplaatst met alleen een titel en de toevoeging “Zomaar een zonnige zomerfoto”. Meer had de foto als beeld naar mijn idee niet nodig. Er hoefde geen verhaal bij.
Ook in het vervolg is er geen verhaal bij gekomen.
Door één van de kijkers is mij gevraagd welke bewerking ik heb toegepast.
Daarop heb ik geantwoord met een “making-of”. Niet als rechtvaardiging/verantwoording, maar gewoon illustratief. Immers, we zitten op een foto-forum waar we van elkaar kunnen leren.

Hiervoor heb ik dat zelfs nog uitgebreid naar aanleiding van enkele opmerkingen. Ook dat is geen verhaal om de foto te duiden.
De foto blijft zoals die is, voor zichzelf sprekend. De één vindt hem mooi de ander niet.
Ik vind rabarber niet lekker, maar anderen smullen ervan.
Het is niet te hopen dat het forum wordt gevuld met alleen foto’s die we allemaal mooi vinden, want dan wordt al gauw grijze eenheidsworst.
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

Mij bevalt de foto wel, ook de texture. (Alleen had ik de lucht iets 'natuurlijker' gehouden denk ik.)
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik vind de foto niet persé mooi, maar wel leuk. Doet me denken aan een ouwe ansichtkaart, zoals die wel eens uit boeken van mijn ouwe opa komen rollen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Hoe wist jij dat ík daar fietste? :wink:

Doet mij ook terugdenken aan verkleurde kleurenfoto's van weleer.
Mooi onderwerp. Lekker centraal, daar houd ik wel van.
Anoniem 4

Niet verder vertellen Gabriël, maar ik heb je er gewoon ingeplakt.
Ik had hem eigenlijk voor een WID willen gebruiken met de vraag: Wie kent deze Bossche bol en waar is hij verdwaald. :lol:
Ach, het was weer eens iets anders.
Sis'ray schreefCOLONMij bevalt de foto wel, ook de texture. (Alleen had ik de lucht iets 'natuurlijker' gehouden denk ik.)
Dank voor de waardering. V.w.b. de lucht zie mijn antwoord hierboven.
MarcoEOS550D schreefCOLON... Doet me denken aan een ouwe ansichtkaart, zoals die wel eens uit boeken van mijn ouwe opa komen rollen.
Inderdaad, nu je het zegt.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik vind het een mooie plaat, daarnaast houd ik wel van bewerkingen die een plaat recht doen en dat vind ik in dit geval.
Persoonlijk ben ik van mening dat te veel mensen altijd maar binnen de lijntjes willen kleuren als het gaat om fotografie maar ook in het beoordelen van foto's van anderen.
Ik vind dat een foto je gewoon persoonlijk moet aanspreken, of dat nu met of zonder bewerking is, op gevoel en persoonlijke smaak.
Bij deze foto had ik gelijk zoiets van "hee gaaf gedaan zeg, gave plaat !"

Maar dit is mijn mening en ook niet meer dan dat...

Groet.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

FotoIwan schreefCOLONPersoonlijk ben ik van mening dat te veel mensen altijd maar binnen de lijntjes willen kleuren als het gaat om fotografie maar ook in het beoordelen van foto's van anderen.
Ik vind dat een foto je gewoon persoonlijk moet aanspreken, of dat nu met of zonder bewerking is, op gevoel en persoonlijke smaak.
Verwoord precies zoals ik het voel :D
Groet, Marco

Flickr
Anoniem 4

Hartelijk dank voor jullie positieve benadering van een vaak omstreden vorm in de fotografie.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Marco van Eck schreefCOLON
FotoIwan schreefCOLONPersoonlijk ben ik van mening dat te veel mensen altijd maar binnen de lijntjes willen kleuren als het gaat om fotografie maar ook in het beoordelen van foto's van anderen.
Ik vind dat een foto je gewoon persoonlijk moet aanspreken, of dat nu met of zonder bewerking is, op gevoel en persoonlijke smaak.
Verwoord precies zoals ik het voel :D
+1
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar