Image viewer voor Mac

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Op mijn windows computer kon je gewoon een foto openen in de windows viewer, vervolgens met de pijltjestoets door de foto's lopen (en gelijk een eerste selectie maken) en via het rechtermuisknopmenu de eigenschappen (inclusief alle exif) per foto bekijken. Bij de mac gaat dat iets minder vanzelfsprekend en er zijn dus wel verschillende programma's voor te downloaden.

Welk programma gebruiken jullie (mac-gebruikers) daarvoor of kunnen jullie mij aanbevelen?
Anoniem 4

Op mijn Windows PC’s heb ik goede ervaringen met IrfanView, FastStone en XnView. Uiteindelijk heb ik een definitieve keus gemaakt voor FastStone, vanwege het grote aantal formaten die het kent, de bewerkingsmogelijkheden en de inzichtelijkheid.
Helaas is er geen MAC-versie van FastStone, ook niet van IrfanView trouwens.
XnView heeft wel een MAC-versie in de multiplatform variant, de XnViewMP
http://www.xnview.com/en/xnviewmp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik geen MAC, dus ook geen MAC-ervaring ermee.
Wel weet ik dat Pieterr (niet of nauwelijks meer op het forum) als MAC-gebruiker er erg enthousiast over was.
Misschien eens proberen?
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Begrijp ik hieruit dat je over bent gestapt vanuit windows? Dan mag je een aantal dingen even anders benaderen idd. Het selecteren van afbeeldingen en ze dan bekijken kun je gewoon vanuit de finder.

Open finder en ga naar de map die je wil bekijken. Je kan nu selecteren welke foto's je wil zien. cmd + A dan selecteer je alles anders sleep je een kader of je houd cmd ingedrukt en selecteert los wat foto's. Dan klik je met 2 vingers iets uitklaar op je trackpad of je drukt ctrl in terwijl je op een foto klikt. Nu krijg je een menu waarbij je allerlei keuzes hebt alsof je de rechtermuisknop indrukt bij windows.
In dit menu kies je voorvertoning. Nu kun je met de pijltjes door je foto's scrollen. cmd+ctrl+f geeft je volledige scherm weergave je kan ook op de pijltjes rechtsboven in het venster klikken.
Als je meer info over een foto wil druk je cmd + i je krijgt nu een info venster. Ook kun je via extra's een foto heel snel eenvoudig bijsnijden een tekst toevoegen of iets dergelijks gewoon wat basisfuncties waar mensen met windows vaak paint voor gebruiken.
Via Archief kun je een bewerking ongedaan maken door de functie vorige versies te gebruiken.


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ga eens wat rond snuffelen en wat dingen proberen dan word je er vanzelf handig in.

Groet Leon.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

De mac heeft standaard 'voorvertoning' zoals hiervoor is gezegd door Leon. Geen programma kopen hiervoor dus. Rechts klikken ( of cmd klik) en file info bekijken geeft ook al veel informatie.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Leon, dat heb ik inmiddels allemaal gevonden en geprobeerd, maar ik vind t niet handig werken, juist omdat je eerst die selectie moet maken en je kan niet per foto de info bekijken; hij opent dan van alle foto's de info tegelijk :(

Wibo ik was niet van plan om iets te kopen hoor :) er is genoeg gratis software te vinden.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Xee.
Gratis en met best veel mogelijkheden.
Inclusief de door jou gewenste (EXIF)info per foto.
Ben er heel tevreden over.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

In finder kan je er doorheen lopen, zonder te selecteren. Dan zie je ze niet helemaal full screen, maar best groot (als je de scheidingsbalk naar beneden trekt).
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Inmiddels heb ik van Leon uitgebreide uitleg ontvangen, waarvoor mijn hartelijke dank!!!
De viewer -preview of voorvertoning (ik heb alles op engels staan)- werkt dus super als je weet waar je moet zoeken :)

Ik kon t me ook al bijna niet voorstellen dat deze functionaliteit er niet in zou zitten!
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Haha had het met de taalbarriere te maken. Ook dat kun je wijzigen. Het is niet zoals bij windows dat je besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd moet worden voor een andere taal. Dus mocht je willen wisselen dan hoor ik het wel weer.

Iemand iets uitleggen mbv screenshots is toch makkelijker dan in tekst. En dat gaat makkelijker via email

Grt Leon.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Is die heldere uitleg dan ook hier te plaatsen misschien?
Dan hebben anderen er ook wat aan?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Als Leon dat goed vindt wil ik t wel hier zetten?
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Graag...ik ben ook geïnteresseerd
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Marfique schreefCOLONAls Leon dat goed vindt wil ik t wel hier zetten?
Daar kan hij toch niet tegen zijn, desnoods komt er twee keer te staan? Elkaar helpen kan toch niet een issue zijn.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Er vanuit gaan dat iemand iets wel goed vind en het dus gewoon plaatsen kan niet wibo.
Ik heb afbeeldingen doorgestuurd en als daar iets van info in had gestaan wat ik om privacy redenen niet online wil hebben dan gebeurd dat dus niet. Zoals jij het stelt zou je elke mail die binnenkomt gewoon maar online moeten kunnen zetten.

Nu is het zo dat de afbeeldingen in het mailtje prima zijn om informatief te gebruiken. En daarom zal Ans ze voor me online zetten. De omslachtige manier van afbeeldingen plaatsen op dit forum zorgt ervoor dat ik er steeds weer tegenaan hik als ik iets wil posten.

Ik hoop dat er veel mensen geholpen zijn met de info over deze basishandelingen binnen OSX maveric

Groet Leon
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Fijn dat het samen geregeld gaat worden.
En daar worden zeker weten vast ook andere mensen mee verder geholpen
Thx voor het delen van de kennis
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Vanwege de afbeeldingen vond ik dat dat inderdaad zomaar niet kon :)
Maar hierbij het heldere verhaal van Leon; mét de afbeeldingen.

1. Open je finder:

Afbeelding

2. Selecteer de afbeeldingen zoals je wilt (Je kan meerdere kaders trekken zolang je de cmd knop ingedrukt houdt)

Afbeelding

3. Klik met 2 vingers op de trackpad of houd ctrl ingedrukt terwijl je gewoon klikt en kies voorvertoning (engels: preview)

Afbeelding

4. Nu zie je je afbeeldingen links in de balk en kunnen we erdoorheen lopen (pijltjes naar boven/beneden)

Afbeelding

5. Als je nu toon info venster aanklinkt krijg je een overzicht van de info van de geselcteerde afbeelding (engels: menu > tools > show inspector)

Afbeelding

6. Als volgt voor afbeelding: kyra 002 copy.jpg

Afbeelding

7. Als je door de afbeeldingen loopt loopt de info per afbeelding mee zoals je ziet.

Afbeelding

De voorvertoning is veel uitgebreider dan windows image viewer, paint en een eenvoudig bewerkingsprogramma ineen.
Alles is mogelijk verscherpen saturatie hoog en laag lichten croppen en verkleinen. Maar als je je een beetje verdiept kom je daar wel achter. En bepaal je dus zelf wat je wel of niet gebruikt.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Googempie schreefCOLONEr vanuit gaan dat iemand iets wel goed vind en het dus gewoon plaatsen kan niet wibo.
Ik heb afbeeldingen doorgestuurd en als daar iets van info in had gestaan wat ik om privacy redenen niet online wil hebben dan gebeurd dat dus niet. Zoals jij het stelt zou je elke mail die binnenkomt gewoon maar online moeten kunnen zetten.
Groet Leon
Had me niet gerealiseerd dat het om jouw fotos ging, dacht dat ze zelf iets zou kiezen....
Eens mbt gebruiken van andermans spullen... Dat kan zo maar niet!
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ik ben iig erg blij met de uitleg van Leon en begin langzamerhand een heel klein beetje thuis te raken in m'n mac pro :)
(Overigens is mijn zoon vanwege het gamen van deze mac pro teruggegaan naar een windows machine)
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ook weer wat geleerd (sinds januari pas mac gebruiker). Bedankt voor die info Leon, en het plaatsen Ans!
MarkD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2014 22:15

Volgens mij heb ik nog niemand gehoord over Quick Look. In de Finder kan je, na een foto te hebben geselecteerd, op de spatiebalk te drukken, de foto in het groot te zien krijgen. Handig is om hiervoor in de list view te zitten (lijst weergave, CMD - 2). Dan kan je door pijltjes naar beneden/omhoog snel de foto's zien. Handig om snel te kijken.

Verder zal het nooit precies hetzelfde werken als op windows maar er is gelukkig veel anders handig op een Mac.

Zelf importeer ik mijn foto's altijd snel in Lightroom. Daar kan je via Library > Previews de beelden 'geforceerd' laten renderen zodat je ze snel op je scherm hebt wanneer je ze wilt zien.

Succes ermee...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar