Onscherpe foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Jij suggereert dat mijn lens dus frontfocus heeft?

Morgen naar London, zit nu te twijfelen welke lens ik moet meenemen. 18-55 of 17-40.. 17-40 is dus niet helemaal scherp maar de 18-55 is wel een erg grote stap terug in kwaliteit.. 70-200 zit ik over de twijfelen, heb maar 1 tas handbagage dus dan kan ik hem niet helemaal veilig vervoeren. Weet ook niet of ik in London wel zo veel aan mijn 70-200 heb.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
mdbphotography

Yes sir :) Daar kun je in-body niet veel aan doen met een 40D behalve door elke keer na het focussen handmatig even aan je scherpstel ring te draaien zodat hij wat verder naar achteren focust, maarja dan kun je net zo goed helemaal MF schieten natuurlijk. Zit niet veel anders op dan de lens en/of body te laten calibreren.

Je zegt wel dat de 18-55 een hele stap terug is in kwaliteit maar wel een stuk beter dan een onscherpe 17-40 natuurlijk ;)
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Ik heb een heerlijke paar dagen Londen gehad, prachtige stad en heb er ook nog redelijke foto's aan overgehouden. Mijn 17-40 heb ik alleen nog niet weggebracht: zit te twijfelen of ik hem naar Canon moet opsturen of Rofa. Bij Canon kost het 120 euro en worden m'n body en lens samen gekalibreerd, bij Rofa weet ik niet precies hoeveel het kost, daar wordt alleen m'n lens gekalibreerd.

Wat zouden jullie doen? Ik ben bang dat als ik hem naar canon stuur dat ik over 2 jaar weer terug kan gaan omdat ik dan hoogstwaarschijnlijk een nieuwe body heb. Aangezien m'n 17-40 wordt gekalibreerd aan m'n body zal die combinatie van nieuwe body + gekalibreerde lens op oude body niet zo scherp zijn zoals het zou moeten zijn .. Lijkt mij.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
mdbphotography

JaVaZee schreefCOLONIk heb een heerlijke paar dagen Londen gehad, prachtige stad en heb er ook nog redelijke foto's aan overgehouden. Mijn 17-40 heb ik alleen nog niet weggebracht: zit te twijfelen of ik hem naar Canon moet opsturen of Rofa. Bij Canon kost het 120 euro en worden m'n body en lens samen gekalibreerd, bij Rofa weet ik niet precies hoeveel het kost, daar wordt alleen m'n lens gekalibreerd.

Wat zouden jullie doen? Ik ben bang dat als ik hem naar canon stuur dat ik over 2 jaar weer terug kan gaan omdat ik dan hoogstwaarschijnlijk een nieuwe body heb. Aangezien m'n 17-40 wordt gekalibreerd aan m'n body zal die combinatie van nieuwe body + gekalibreerde lens op oude body niet zo scherp zijn zoals het zou moeten zijn .. Lijkt mij.
Zal niet uitmaken zolang je nieuwe body Micro AF adjustment heeft, dan pas je dat daar zo op aan en is er niks aan de hand. Is hij weer zo scherp als hij zou moeten zijn.

Het is alleen zonde geld als je er 100+ euro aan uit geeft en een maand later een nieuwe body koopt, steek dan die 100 euro in een nieuwere body met micro AF adjustment. Zijn al je lenzen weer zo scherp als ze moeten zijn!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Rofarepair beschikt over een "nul-body" en een "nul-objectief".
Bodies worden gecalibreerd met het "nul-objectief" en objectieven met de "nul-body".

Volledige calibratie betekent dus insturen body èn objectief.
Met alleen opsturen van de body of het objectief ben je er dus niet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Ik ben niet van plan om over een maand een nieuwe body te kopen, maar dat zal toch wel binnen 2 jaar gaan gebeuren verwacht ik. Misschien ook wel niet, ik probeer alleen met alles rekening te houden.

Ik moet dus ook bij Rofa mijn body en lens opsturen, omdat mijn lens frontfocus heeft? Eigenlijk hetzelfde als bij Canon dus? Daar was ik niet van op de hoogte.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij de camera gaat het om de afstand tussen de EF-flens en het oppervlak van de sensor (44,0mm).
Bij het objectief gaat het de plaats van het brandpunt t.o.v de EF-flens; op oneindig zou dat ook 44,0mm moeten zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Beste mensen,

Na een tijdje getobd te hebben, heb ik besloten mijn lens af te leveren bij Kamera-express (daar heb ik hem ook gekocht), die zouden mijn lens opsturen naar Canon. Ik dacht echt zeker te weten dat een beetje front-focus het probleem was.. De medewerker van Kamera-Express dacht dat ik rond de 150 euro wel klaar was, ik kreeg net de prijsopgave van Canon via de mail en daar werd ik niet vrolijk van..

Reparatieomschrijving:
Dit is een prijsopgave.
Onderstaand een omschrijving van de uit te voeren
werkzaamheden.
- Zoom /Helicod Ass'y vervangen
- Lens systeem justeren
- Lens Optics vervangen
- Focus Unit justeren
- Lens controleren en afregelen
Maak SVP een keuze voor de EF 17 -40mm F/4.0 L
USM (3630157):
- Ik ga akkoord met de reparatiekosten,
verzendkosten en administratiekosten voor dit
apparaat
- Ik wil dit apparaat ongerepareerd retour tegen de
onderzoekskosten (75,00 EUR Inclusief BTW)
- Ik doe afstand van dit apparaat (25,00 EUR
Inclusief BTW)
Wij verzoeken u vriendelijk binnen 2 weken, met 1
van de bovenstaande keuzes, op deze prijsopgave
te reageren.
Garantie termijn:
Geen garantie
Kosten:
484,68
Verzend en Administratiekosten:
Totaal af te rekenen:
484,68

Ik heb mijn lens gekocht op 16-10-2011. Ben altijd zuinig omgegaan met mijn lens, er heeft altijd een filter opgezeten tegen bescherming, nooit laten vallen of ergens tegen gestoten etc. Heb ik geen keus en moet ik 485 euro betalen of valt er nog iets tegen te doen omdat deze reparaties niet zouden mogen na niet eens 3 jaar na aanschaf van zo'n kwaliteitsproduct? Heb al geprobeerd een beetje te zoeken op internet, maar daar werd ik niet veel wijzer..

Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bel eens met http://www.rofarepair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Wat zouden zij voor mij kunnen betekenen? Ik neem aan dat deze punten die Canon genoemd heeft ook echt gerepareerd moeten worden. Veel goedkoper zal 't ook niet zijn, 75 euro onderzoekskosten heb ik namelijk al te pakken..

Bedankt voor je reactie in ieder geval,

Nils
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Je kunt in ieder geval de Consumentenbond bellen. Normaliter moet een L objectief m.i. langer meegaan dan 3 jaar. Zij kunnen je hierover advies geven. Ook wel wanneer je geen lid bent.

Overigens je moet dan de winkel waar je het objectief kocht aansprakelijk stellen. En niet Canon de fabrikant.



Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Rofarepair, consumentenbond, aansprakelijk stellen... :?:
Ik zou eerst in overleg gaan met Kamera-Express.
Geef ze eerst de gelegenheid om met een voorstel te komen.

Hans
Laatst gewijzigd door 1 op hdb, in totaal 1 keer gewijzigd.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

hdb schreefCOLONRofarepair, consumentenbond, aansprakelijk stellen... :?:
Ik zou eerst in overleg gaan met Kamera-Express.
Geen ze eerst de gelegenheid om met een voorstel te komen.

Hans
Prima wanneer jij dat zou doen! Ik heb daar een andere mening over! Ik, maar dat is zeer persoonlijk, zou eerst professioneel advies willen hebben voordat er enige actie ondernomen gaat worden. Daarom ben ik lid van de consumenten en bond en heb ik ook een rechtsbijstand verzekering! Want ik ben een gepensioneerde commercieel account manager en geen jurist. Tegenwoordig is er een goede wettelijke bescherming voor de consument. Voor je gaat praten met een leverancier lijkt het mij niet verkeerd, dat je eerst gaat kijken wat je rechten en plichten zijn en welke procedure gevolgd moet worden .Wat is daar nu mis mee? Goed beslagen ten ijs komen heeft mij nooit windeieren gelegd!

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Iedere jurist zal als eerste de vraag stellen "en ben je al bij de leverancier wezen praten?". Dat is namelijk altijd de eerste stap alvorens je verdere stappen zet. Jezelf laten informeren kan geen kwaad, maar gewoon open het gesprek ingaan met de leverancier kan nog minder kwaad - zolang je je maar nergens op vast laat leggen. Gewoon bij de bron beginnen is meestal het beste.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Bedankt voor de reactie's, heren.

Ik heb mijzelf eerst even goed ingelezen, na dit artikel te hebben gelezen wist ik genoeg om te weten wat mijn rechten zijn. Ik ben net even langs de Kamera Express geweest. Canon wilt niet aangeven hoe deze lens stuk is gegaan, vrij lastige kwestie dus. Ze waren het met mij eens dat mijn lens als total loss beschouwd kan worden. Ook waren ze het met mij eens dat deze lens langer dan 2,5 jaar mee moet gaan. Vrijdag stuurt de Kamera Express mij een mail met een voorstel wat we nu kunnen gaan doen.

Wordt vervolgd..

Nils
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar