Canon 50mm 1.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Is het raadzaam om een Canon 50mm 1.8 nieuw te kopen of kan tweedehands ook prima?

En waar kan ik bij een tweedehands op letten? Uiteraard op krassen e.d. maar zijn er verder nog tips.

Alvast bedankt.

Groetjes Anita
Gebruikers-avatar
MxM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:45
CONTACTCOLON

Hoi Anita,

1.) Je kan het loopwerk (autofocus motor) controleren door de lensdop op de lens te laten en dan de ontspanknop half in te houden. De lens zal dan de gehele focus-range afgaan en weer terug. Je kan dan luisteren en zien of alles loopt zonder te knarsen/kraken of schokjes.

2.) Een zaklamp (liefst een gekleurde) tegen de onderkant van de lens zetten dan kan je vanaf de voorkant vuil en/of kassen vinden.

3.) En niet te vergeten een foto te maken van f1.8 t/m f11 om te controleren of je diafragma goed werkt. (of je DoF preview knop gebruiken op je body)

4.) Je gevoel zegt ook al veel wanneer je de verkoper ziet. Bij twijfel niet doen.

succes!

Maxim
Laatst gewijzigd door 1 op MxM, in totaal 2 keer gewijzigd.
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Kijk daar heb ik wat aan, dank je wel Maxim.

Dit zou ik zelf niet bedenken. Goede tips.

Groetjes Anita
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

2e hands inderdaad goed kijken naar de gebruikssporen van de lens.
en wat de prijs natuurlijk is.
Maar wil je die risico wel lopen voor een lens met een nieuw waarde ronde €100,-
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Misschien heb je hier nog iets aan.
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Daar zit me twijfel ook Mark. Nieuw zijn ze ook absoluut niet duur. Vandaar ook even de vraag hier gesteld.
Maar als er hier in de buurt een wordt aangeboden kan ik altijd een kijkje gaan nemen.
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Heel duidelijk filmpje! Thanks
Ik denk dat ik toch voor nieuw ga kijken. Bedankt
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Voor dat geld nieuw, zou ik het zeker niet laten om 'gewoon' nieuw te kopen.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Voor dat geld zou ik juist die paar tientjes uitsparen een een tweedehandsje nemen.... En wat de bouwkwaliteit, die is bagger, zowel nieuw als tweedehands.

De mijne (nieuw gekocht) brak in tweeën:
Afbeelding

Maar ik heb er weer een gekocht, tweedehands, voor, als ik mij goed herinner 70 of 80 euro. Op dat bedrag een groot verschil.

Heb je ook gedacht aan een 50/1.4? Is toch een betere lens....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
mdbphotography

Het is de goedkoopste lens die Canon aanbied (< 100 euro), iedereen koopt hem en als ze hem niet meer gebruiken of er is wat mee dan zetten ze hem op marktplaats. Grote kans naar mijn idee dat er toch vaak wat mis is en je héél goed op moet letten wat je koopt.

De 50mm f/1.4 is beter gebouwd maar optisch niet veel beter en de AF motor geeft bij veel mensen al snel de geest. Ook een reden waarom veel mensen dan toch voor de veel goedkopere f/1.8 versie gaan.

@addy101, psst die body heeft hem gewoon stuk gemaakt. Daar hoort een 50L f/1.2 op, geen f/1.8!
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Ik ga toch voor een nieuwe. Je hebt ze al vanaf €90,- zag ik dus om het geld hoeft het niet.

ik maak voornamelijk portretfoto's dus dan ga ik toch voor de 1.8 ipv 1.4
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Lijkt me een goede keuze, alhoewel ik je tweede argument niet helemaal kan plaatsen ;)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Anita87 schreefCOLONIk ga toch voor een nieuwe. Je hebt ze al vanaf €90,- zag ik dus om het geld hoeft het niet.

ik maak voornamelijk portretfoto's dus dan ga ik toch voor de 1.8 ipv 1.4
Al vond ik de f/1.8 wijd open niet zo goed presteren. Moest al gauw 2 stops afstoppen, maar dit is persoonlijk. Wijd open zal de helaas duurdere Canon het iets beter doen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

mdbphotography schreefCOLONHet is de goedkoopste lens die Canon aanbied (< 100 euro), iedereen koopt hem en als ze hem niet meer gebruiken of er is wat mee dan zetten ze hem op marktplaats. Grote kans naar mijn idee dat er toch vaak wat mis is en je héél goed op moet letten wat je koopt.

De 50mm f/1.4 is beter gebouwd maar optisch niet veel beter en de AF motor geeft bij veel mensen al snel de geest. Ook een reden waarom veel mensen dan toch voor de veel goedkopere f/1.8 versie gaan.

@addy101, psst die body heeft hem gewoon stuk gemaakt. Daar hoort een 50L f/1.2 op, geen f/1.8!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Gewoon de f/1.8 kopen. De f/1.4 versie is een verschrikkelijke lens...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar