Fun met potloden

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Vanmiddag was ik niet alleen met bloemetjes bezig, maar ook met potloden. Hieronder een paar resultaten:

foto 1: cirkel:
Afbeelding

foto 2: diagonaal:
Afbeelding

foto 3: horizontaal:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, commentaar is welkom!

grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Het idee is leuk.
De uitvoering vind ik minder.
Áls je de potloden rangschikt, zorg dan dat het perfect gebeurt.
#1: De punten raken elkaar óf wel, óf niet, maar niet willekeurig. Het scherpteverloop kijkt niet lekker weg.
Misschien dat je de foto beter had kunnen stacken, dan had je een van voor naar achter scherpe plaat gehad.
#2: Andere opstelling, betere scherpte, maar die schaduw...
#3: Dezelfde opmerking als bij #1: ik zou 'm gestackt hebben.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

leuk idee maar zou het denk ik inderdaad mooi zijn als alles scherp is.
bij foto 1 in ieder geval de afgeslepen punten.
qua neerleggen van de potloden is foto 1 ook het mooiste
foto 2 komt bij mij saai over
foto 3 is ook leuk maar het beeld stop na de eerste rij potloden.
Ik denk dat ook hier een grotere scherpte diepte mooier zou zijn.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik vind 't juist mooi dat het niet geheel scherp is..
over de opmerking van Gabriël kan ik me wel vinden, de punten liggen beetje te rommelig op deze manier..
het is lastig om er op dat moment aan te denken (dat heb ik toen althans gemerkt.. haha)

de laatste foto had ik bovenin wel IETSJES bijgesneden nu zie je alsnog een klein beetje wit van de tafel.. (liefste nog een extra potlood.. maar goed dat gaat niet meer helaas)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bedankt voor de reacties! Jullie hebben gelijk: de cirkel van potloden is niet perfect. Ik zou bijna zeggen: probeer het zelf maar eens ;) Een volgende keer zal ik daar meer op letten.

@ Gabriel: bedankt voor je tip mbt stacken. Ik heb dat nog nooit gedaan, dus mooie gelegenheid om eens te gaan oefenen.

@ Mark: zoiets? ;) Had 'm zelf niet gepost, omdat ik de versie met minder scherpte mooier vond.

Afbeelding
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Marco, vooropgesteld dat ik hier nog nooit iets mee heb gedaan, een paar puntjes die mij opvielen (dus, wie ben ik dan wel :lol)
ik vind het idee trouwens erg leuk en toch redelijk goed uitgevoerd, voor de puntjes op de i, zou ik zeggen:

foto 1: inderdaad de punten exact naar het midden laten wijzen, dat versterkt de cirkel. erg mooi om het middelpunt uit het midden te houden ! Onscherpte hier vind ik mooi
foto 2: niks meer aan doen
foto 3: ik mis hier rechtsboven nog een potlood, jammer van het 'witte vlak', ik zou het ook opvullen, dat maakt het beeld compleet. Qua scherptediepte zou ik het ergens in het midden houden, maar dat is smaakgevoelig.
just my 2 cents :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Ik denk naar beide foto's met elkaar vergeleken te hebben dat het mooiste een variant er tussen in zit is.
de eerste foto houdt de scherpte op naar de eerste 2 potloden en de laatste is alles scherp, waardoor er geen einde in de kijkrichting komt waardoor je bij het witte vlak bovenin uit komt. een combinatie van deze twee zou dan ook het mooiste zijn denk ik waarbij de potloden naar ongeveer de 4e potlood wazig wordt.
Wel een leuke opdracht om zelf ook eens een keer te proberen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Het meeste is al gezegd.
Ik vind het een leuke en frisse serie. Vooral door de kleuren maar ook de afwisseling in compositie/beeldhoek.

Foto 1 in de midden van punten tijdelijk iets klein en ronds als hulpmiddel plaatsen en daar de punten tegenaan geeft je een perfect ronde cirkel.
Wat me opvalt bij foto 2 is dat niet alle punten volledig zichtbaar zijn. Het eerste potlood rechts laat dat goed zien: je ziet niet alleen de gekleurde punt maar vooral ook hout aan de zijkant van de punt. En dat valt vooral op bij potlood 2 aan de linkse kant (blauw?), daarvan is de punt niet zichtbaar maar alleen "het hout".

K'weet het, is mierenn.... op de vierkante millimeter. Maar het zijn wel de kleine aandachtspuntjes die je compo perfecter kunnen maken.

Je tweede versie van foto 3 kijkt stukken fijner weg. Maar ook hier mis je - logisch overigens - dat zelfde potloodpuntje :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Haha, volgende keer maar een duur(der) setje potloden kopen ;) Dan voorkom je onzichtbare punten en is het maken van een perfecte cirkel ook makkelijker. Wordt vast vervolgd ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar