welke lens op de canon 70d voor fotoshoots?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
fotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2014 00:12

welke lens op de canon 70d voor fotoshoots?

Ik maak fotoshoots ik heb nu 2 lenzen gezien de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM en de Tamron Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD [IF] welke zouden jullie kiezen?
of een ander optie?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

In welke setting? Buiten, studio? Beide zijn goede lenzen, lijkt me meer dat je moet kiezen welke beeldhoek je nodig hebt.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
fotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2014 00:12

Het gaat vooral om fotoshoots buiten.
Anoniem 3

Dat bepaal je toch zelf op de set?

O ja, welkom hier.
fotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2014 00:12

maar ga een nieuwe lens kopen . Daarom vraag ik welke lens jullie voor buiten shoots beter vinden
.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Beide zijn prima geschikt.

Is vooral een kwestie van smaak en gewicht.
Hou je van isoleren van je onderwerp / beperkte scherptediepte en maakt het gewicht je niet uit is de 70-200 een prima optie. Nadeel is dat je voor full body shots al redelijk ver weg moet staan.
En een dergelijke "toeter" voor de neus wordt niet altijd als prettig ervaren, maar dat terzijde.
Voordeel is dat deze natuurlijk ook voor een dierentuin bezoek en andere dingen gebruikt kan worden.

De 24-105 heeft echter ook een prima bereik op cropcamera, is veelzijdiger in gebruik (als je ook een stuk omgeving mee wilt nemen), afstand tot model is kleiner en het gewicht is stuk minder uiteraard.
Zelf kan ik kiezen, maar 90% van de tijd zit toch echt de 24-105 op de camera.
En op telebereik en F4 krijg je desgewenst ook nog best een mooie dof hoor

Bovendien, stel je wilt ook eens binnen shooten, dan wordt het met een 70-200 erg lastig
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
fotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2014 00:12

bedankt voor jullie antwoorden, of raad u mij toch een andere lens aan?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zoals gezegd, de 24-105 zit er voor shoots bij mij zowat standaard op.
Zowel binnen als buiten.

Als ik nu moest kiezen zou ik ook eens kijken naar de nieuwe 24-105 ART van Sigma.
Die is volgens de tests zeker vergelijkbaar met de 24-105 van canon, mogelijk zelfs ietsje scherper en een mooiere bokeh.

Hier een vergelijk; http://www.camerastuffreview.com/nl/sig ... 24-105-art" onclick="window.open(this.href);return false;
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

http://www.camerastuffreview.com/nl/sig ... 24-105-art" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Frank64 schreefCOLON Als ik nu moest kiezen zou ik ook eens kijken naar de nieuwe 24-105 ART van Sigma.
Die is volgens de tests zeker vergelijkbaar met de 24-105 van canon, mogelijk zelfs ietsje scherper en een mooiere bokeh.

Hier een vergelijk; http://www.camerastuffreview.com/nl/sig ... 24-105-art" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kan ik mij wel in vinden.
Bedenk echter wel dat de verschillen tussen beide objectieven bijna nihil zijn. (zie ook de test bij the digital picture)
Omdat je het objectief vooral voor buiten wil gebruiken is het misschien wel zo handig dat de Canon versie een weather-sealing heeft.
Op dit moment is de Sigma nog duurder als de Canon.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... -Lens.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met je keuze.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Als je dan toch iets wilt aanschaffen... Een mooie 85mm F/1.8 voor portretten!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Een 85 mm heeft wat mij betreft alleen een voordeel als je per definitie heel vaak met heel grote diafragma.s wilt werken.
En dat is voor fotoshoots maar heel zelden.
Voor de rest doe mij toch echt maar de veelzijdigheid, gemak en degelijkheid van de 24-105.
Ook weer rekening houdend met als je eens binnen wat wilt doen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Frank64 schreefCOLONEen 85 mm heeft wat mij betreft alleen een voordeel als je per definitie heel vaak met heel grote diafragma.s wilt werken.
En dat is voor fotoshoots maar heel zelden
.
Voor de rest doe mij toch echt maar de veelzijdigheid, gemak en degelijkheid van de 24-105.
Ook weer rekening houdend met als je eens binnen wat wilt doen.
Fotoshoots binnen misschien maar buiten worden er wel vaker met kleinere diafragma's gewerkt.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Vind het niet erg dat je mijn reactie quote, maar je haalt volgens mij de reactie wel een beetje door elkaar.

Ik heb het enerzijds over de (veel) meer beperkte inzetbaarheid van een vaste 85 mm op Crop als je eens binnen wilt shooten. En ook buiten is dat brandpunt op crop niet altijd even handig.

ik zeg ook niet dat er buiten (of binnen) helemaal niet met echt grote (geen kleinere) diafragma,s wordt geshoot, maar in verhouding minder vaak dan met wat kleinere diafragma,s.

Vandaar mijn advies voor de meer veelzijdig inzetbare 24-105 boven een 85 mm prime.
Bovendien heeft TS het zelf over deze lens of een 70-200 2.&
Vind TS het gebruik van zeer beperkte scherptediepte wel echt belangrijk voor zijn keuze zou ik op crop vanwege de inzetbaarheid overigens eerder de 50 mm 1.4 aanbevelen dan de 85.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Een ding snap ik niet...
fotos schreefCOLONIk maak fotoshoots ik heb nu 2 lenzen gezien de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM en de Tamron Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD [IF] welke zouden jullie kiezen?
Deze twee lenzen heb je dus al in je bezit.
fotos schreefCOLONmaar ga een nieuwe lens kopen . Daarom vraag ik welke lens jullie voor buiten shoots beter vinden
.
Of toch nog niet?

Mijn advies (85mm) was bedoelt wanneer de eerste gedachte klopt. Anders zou ik idd voor de 24-105 gaan. Maar dan zou ik eigenlijk willen weten welke lenzen je wel al hebt.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

TS heeft ze "gezien" in zijn oriëntatie en vraagt vanwege voorgenomen aankoop welke ons beter geschikt lijk. En heeft ze dus nog niet. Althans, dat is zoals ik het lees.

Maar de vraag wat hij nu dan daarvoor gebruikt aangezien hij al fotoshoots maakt is wel een goede natuurlijk... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
fotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2014 00:12

ik denk dat ik vooor de 24-105 maar ik vraag me af of de f/4L genoeg licht hier voor heeft.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Of die genoeg licht heeft? En wat is hiervoor?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

F/4 is maar één stop verschil met F/2.8. Dat kan soms veel schelen maar de iS van de 24-105 vind ik toch redelijk briljant. T/m 1/15 sec op 105mm scherpe platen uit de hand. Met Portretten ed bewegen je onderwerpen ook niet echt veel. Laat ik het zo zeggen. In een donkere situatie pak ik eerder de 24-105 dan mijn 50mm F/1.4 of tamron 17-50 F/2.8. Waarom? De 24-105 focust erg snel en accuraat en gaat niet snel hunten.
Je vraagt ook of de tamron F/2.8 goed is. Die is ook prima. Ik denk dat je heel goed moet kijken naar de brandpunten die je wilt gaan gebruiken.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar