systeemcamera de eos m?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik speel al een tijdje met de gedachte om mijn 50d te vervangen door een systeem camera. De reden hiervoor is dat ik graag een toestel wil die ik ook zo af toe en toe is bij me kan steken zonder meteen een tas vol mee te nemen.

Nou viel mijn oog op de eos m, ware het niet dat ik dacht een aantal keer gelezen te hebben dat de andere merken hierin betere toestellen hebben. Wat ik zoek in een dergelijk toestel is een goede beeldkwaliteit waardoor ik de slr af en toe thuis kan laten maar wel kwaliteit bij me heb. De mogelijkheid om lenzen te wisselen spreekt me hierbij wel enorm aan.

Ik ben van plan de camera te gebruiken voor niet foto georiënteerde wandelingen en als camera voor mijn vriendin. Hij zal ook als back-up dienen voor mijn 6d.

Wat denken jullie, is de eos m wat ik zoek of moet ik echt gaan kijken naar een ander merk?

alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De M is wat beeldkwaliteit betreft niet verkeerd.
En de 1e uitvoering is prima betaalbaar ook nog. EN je kunt met een adapter natuurlijk je lenzen gebruiken.
Wel moet je er rekening mee houden dat de snelheid van de AF niet bepaald een van de sterkste punten is.
Daar doen andere merken het echt beter.

Ik zou zelf bij een dergelijke aanschaf daarom denk ik toch naar een ander merk uitkijken, bijv. Sony
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Of bijvoorbeeld de canon G1X als je bij hetzelfde merk wenst te blijven.
Ik ben daar zeer tevreden over. Het is niet vergelijkbaar met wat je nu hebt, maar wel stukken handzamer. En het nieuwe type II heeft een flinke stap voorwaarts gemaakt.

Uiteraard zijn er veel meer alternatieven.
Het is een moeilijke zoektocht. Weet er alles van.
Succes!
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik heb zelf twee exemplaren die ik gebruik als camera voor reizen of wanneer ik geen zin heb mijn 5DIII mee te nemen. En ik kijk ook uit naar de besparing in gewicht als ik flink ga hiken in de VS deze zomer. In totaliteit ben ik er erg tevreden over. Natuurlijk wel een beetje in context van prijs/kwaliteit.

De sensor van de Eos-M is de variatie die Canon in de meeste APS-C modellen gebruikt, en dat is voor een mirrorless model toch wel erg fraai. Kwaliteit voor mij is prima, en een heel stuk beter dan wat ik krijg met een compact zoals de S110. Kwaliteit van de ef-m lenzen is ook verrassend goed.

De bediening is zoals met de meeste compacts. Ik heb weinig problemen met het ontbreken van een viewfinder, maar kan me voorstellen dat anderen dat wel hebben. Het maakt de camera natuurlijk wel lekker compact. De focus mogelijkheden door het scherm aan te raken zijn me ook positief bevallen, werkt stukken beter dan ik had gedacht. Verder is het erg prettig om andere ef lenzen te kunnen gebruiken met de adapter. Ik gebruik naast de ef-m 22 en 18-55 regelmatig mijn 10-22, 24-105. Favoriet is de combinatie met de 10-22, niet echt klein wel licht en hele goede kwaliteit. Maar ook de 70-200 is weleens gebruikt toen ik de extra lengte nodig had voor wat eekhoorns en de Eos-M bij me had als backup.

Beperkingen/nadelen zijn er helaas, zoals eigenlijk met alles, ook wel. De AF is niet echt snel (eerste firmware versie was erg langzaam, laatste versie is acceptabel) en de batterij is relatief snel leeg. Ook is de black-out van het scherm tussen opnames aan de lange kant. Geen actie camera dus, ondanks de redelijke burst modus. Voor gebruik als reiscamera of voor landschappen is de minder snelle AF geen enkel probleem.

Voor de prijs is het wat mij betreft echter één van de beste alternatieven, €299 i.c.m. de 18-55 is toch wel erg weinig. De 11-22 is helaas wel een stukje duurder. Met een beetje geluk komt er binnenkort nog wel een keer een cashback, scheelde een paar maanden geleden nog eens €50. Als alternatief kan je ook kijken naar de 100D, maar met lenzen is die toch een stuk groter/zwaarder.
Andere merken hebben dan wel betere mirrorless modellen, maar niet voor deze prijs. Bij lange na niet zelfs.

Maar zoals met alle modellen, voor aankoop eerst ergens bekijken is altijd verstandig.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

bedankt voor jullie zeer snelle maar vooral ook zeer uitgebreide reacties.

als ik het goed begrijp is de eos m dus qua beeldkwaliteit goed tot zeer goed (vergelijk met compacts).
nadeel zou dan zijn de slechte auto focus, geen vieuwfinder en korte accu duur.

welke modellen van bijvoorbeeld sony zou ik naar moeten kijken of kwalitatief beter materiaal te hebben zonder meteen het budget te verdubbelen?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Vergeet ook niet om even bij Fuji rond te kijken.
Komen over het algemeen goed uit testen.
Met wat de EOS-M momenteel kost zal het niet makkelijk zijn om een betere prijs/kwaliteitverhouding te vinden.
Uiteraard moet je de mindere AF dan wel accepteren.

m vr gr
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Fujifilm zou mijn eerste keus wezen. Die maken 1 van de betere systeemcamera's op de markt.
Bv de x-pro1 of de x-e2 zijn wel prijzig maar de kwaliteit is net zo goed soms zelfs beter dan een spiegelreflex.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

jichem schreefCOLONals ik het goed begrijp is de eos m dus qua beeldkwaliteit goed tot zeer goed (vergelijk met compacts).
nadeel zou dan zijn de slechte auto focus, geen vieuwfinder en korte accu duur.
Nee, niet helemaal in mijn optiek... kwaliteit is superieur aan de compacts. Het is gewoon de APS-C sensor die in de DSLR's (buiten de 6D, 5D en 1D) zit. Kwalitatief dus vergelijkbaar met de 50D (of eigenlijk meer de 60D). Slechte AF is ook niet waar, het is hooguit langzame AF. Werkt verder prima, denk aan druk op de knop, kleine vertraging en dan AF bevestiging. Dus alleen langzamer dan een DSLR en de gemiddelde mirrorless. Iets om rekening mee te houden maar voor veel soorten gebruik geen probleem (en voor sommige wel). En met AF via het aanraken van het scherm heb je redelijk ultieme controle over het punt van scherpstellen, dat is een functie die ik steeds meer waardeer in zo'n compacte camera.

En begrijp me ook niet verkeerd. De accu is prima voor normaal gebruik. Reken alleen niet op een hele dag fotograferen op één lading zoals je met een DSLR of de gemiddelde compact wel kan krijgen.

Vergelijken met camera's die 3x zo duur zijn voor alleen een body lijkt me allemaal niet zo zinvol als je nu een 50D hebt. Maar als je veel meer wilt besteden zijn er vele betere opties.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Okee bedankt voor alle reacties. Zoals ik het nu lees gaat mijn voorkeur nog wel uit naar de eos-m.
De prijs van deze camera spreekt mij aan, zeker als de beeldkwaliteit niet onder doet voor de 50d.
Een body van 1300,- is voor mij geen optie, met name omdat ik voor bewuste foto dagen gewoon de 6d mee neem.

Nogmaals bedankt voor de verstrekte info en gebruikerservaringen!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Misschien heb je nog wat aan m'n review die ikvorig jaar schreef. Kwaliteit viel me niet tegen. Ik heb 'm nog gebruikt met de oude firmware, maar het schijnt dat de nieuwe firmware voor met name de focussnelheid een zeer positief effect heeft. Zelf heb ik uiteindelijk een Fuji X100 gekocht voor erbij.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

dat is een mooi duidelijk stuk, bedankt! Ik denk dat ik maar eens ga rondkijken.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik weet niet wanneer hij komt, maar ik heb bij één van mijn updates voor het OS X systeem al een RAW update gekregen voor de EOS M2. Alleen geen idee wanneer hij uitkomt. Hij heeft bijvoorbeeld een hybride sensor.

http://www.dpreview.com/news/2013/12/03 ... 2-in-japan" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Hou verhoud deze camera zich ten opzichte van de samsung nx1100?
Ik vind dat samsung toch wel een stuk meer keuze in objectieven heeft, ook al krijg ik dan mijn ef lenzen hier niet op...
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik zou toch ook eens kijken naar de Olympus en Panasonic bodies plus lenzen, een Canon M en Sony Nex zijn goed en leuk, maar als je daar een forse lens op moet zetten dan is voor mij de lol van zo een camera eraf, de Olympus Pen serie is kwalitatief erg goed, erg snel in AF en voor mij het grootste voordeel ook met een lens erop blijft het een klein toestel, daar komt bij dat de lenzen, met name de prime lenzen erg goed zijn.
Dus ik zou ook de M4/3 serie meenemen in je zoektocht.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

En een enorme lijst van adapters voor de diverse types Ef en fd lenzen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Sinestra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 15:50

Ik heb naast mijn 1D mkII en mijn 50d een M met 22mm lens en hij bevalt prima. Ik gebruik een FD adapter om met mijn oudere 200mm lens video's te maken van een nestkastje in de tuin en dat gaat prima. Verder heb ik nog een stel FD lenzen van 35mm tot 135mm die ik binnenkort ga uitproberen. Gezien de prijs van € 210 voor de body kan ik met de laatste firmware deze camera alleen maar aanbevelen. Bovendien vind ik het ook leuk om gewoon nog een Canon erbij te hebben en op termijn koop ik vast nog wel de Ef adapter voor mijn moderne lenzen.
Succes met de keuze.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL schreefCOLONIk weet niet wanneer hij komt, maar ik heb bij één van mijn updates voor het OS X systeem al een RAW update gekregen voor de EOS M2. Alleen geen idee wanneer hij uitkomt. Hij heeft bijvoorbeeld een hybride sensor.

http://www.dpreview.com/news/2013/12/03 ... 2-in-japan" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het goed gelezen heb, komt de M2 alleen in Japan uit. Of in ieder geval niet naar Europa.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon May Be Planning U.S. Release of EOS M2
http://www.the-digital-picture.com/News ... ?News=9174" onclick="window.open(this.href);return false;

en mogelijk dan ook in Europa?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Wellicht als iemand nog een lichte back-up overweegt, nu de Eos M set met 18-55 voor een hele aardige prijs bij MediaMarkt. Helaas niet in de Canon cashback deze keer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar