Hoogte

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Elke foto heeft een andere hoogte. De een fotografeert van de top van een berg, de ander vanaf de begaande grond. De een fotografeert van zijn eigen ooghoogte, de ander gaat tot een niveau dat het dier/kind in de camera direct kijkt met zijn ogen. Maar de vraag blijft, wat is voor diverse omstandigheden nu de beste hoogte? Wat spreekt mensen het meeste aan en waarmee kan je een foto tot zijn recht laten komen? In deze topic wil ik dat graag gaan bespreken met jullie allen.

Voor mij gaat het om specifieke voorwerpen. Maar als anderen ook willen vragen, gaat uw gang. Kan geen gerelateerde topic vinden, dus daarom maak ik deze topic aan. Excuses mocht dit onjuist zijn, deze topic toch al bestaan of als deze topic te onduidelijk/algemeen is om juiste antwoorden op te kunnen geven. Verwijder m dan maar.

De onderwerpen die ik vaak fotografeer zijn vooral natuur, huisdieren, voertuigen en incidenten (branden/ongevallen, vooral hulpdiensten). Mijn vraag is dus voor deze onderwerpen. Wat is de ideale hoogte die ik t beste kan nemen voor de foto's?
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Tsja... Verschilt per situatie natuurlijk maar:
Huisdieren bij voorkeur op dezelfde hoogte als dat het dier zich bevind. Bij een paard blijf je staan, bij een slang beland je al snel op je buik of in de boom...
Branden met hulpdiensten zou ik persoonlijk vanaf een hoger punt dan ooghoogte punt nemen voor het overzicht of juist een stuk lager (kniehoogte) als een totaaltje met hulpdiensten en brandhaard erbij mogelijk is, om zodoende meer dynamiek in de foto te krijgen.
Maar zoals al eerder; veel hangt van de situatie af.

Groet!
Dward
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Het is volledig afhankelijk van de situatie. Soms is de foto het beste genomen vanaf de grond, soms van boven.... Belangrijk is de totale compositie.

Natuur: dat kan van alles zijn, fotografeer je dieren, landschappen, planten? Maakt wel een verschil. Desondanks een voorbeeldje:
Afbeelding

Huisdieren: over het algemeen op ooghoogte van het dier (net als bij kinderen dus). Voorbeeldje:
Afbeelding
Ik had nog ietsje verder door de knieën gemoeten....

Voertuigen: zorg dat je ongeveer in het midden uitkomt, zeker bij kleinere voertuigen is het een vervelend beeld als je van bovenaf er naar kijkt. Een minder geslaagd voorbeeld:
Afbeelding
Ik had nog iets verder door de knieën en iets naar rechts gemoeten voor een betere foto.

Incidenten/hulpdiensten: maakt niet uit, zolang je maar als eerste er bent en de meest interessante foto's maakt. Net even anders dan een ander is altijd goed, dus de lage positie waar Dward over spreekt is wel aardig. Voor de volledigheid ook hiervan een voorbeeld:
Afbeelding

Maar soms moet je afwijken van de standaard:
Afbeelding
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Wat betreft mensen en dieren: Op ooghoogte is ideaal. Sta je boven het onderwerp dan is deze nietig. Kijk je van onder naar boven dan is het onderwerp dominant of krachtig.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

veel generaliserende regels zijn al genoemd, echter dit zijn geen wetten. Als fotograaf ben je zelf de regisseur van de afbeelding en kun je, door met de standpunthoogte te variëren iets anders uitdrukken. Bijvoorbeeld de foto van de brandweermannen hierboven: als je een extreem laag standpunt inneemt, en twee tellen wacht tot de brandweermannen dichterbij zijn, dan krijg je hun zware laarzen en kledij beter in beeld en benadruk je dus iets anders dan als je een veel hoger standpunt inneemt en je dus meer overzicht in beeld brengt.

De fotograaf bepaald hoe de foto eruit komt te zien.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar