Baby Essa

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Getrokken met de 50mm f 1/4

mvg

Afbeelding

Afbeelding
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Heerlijk!

Wellicht wel even naar de witbalans kijken? Lijkt zo geel...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

DavevdrH schreefCOLONHeerlijk!

Wellicht wel even naar de witbalans kijken? Lijkt zo geel...
Goede avond,

Dank voor uw bericht.
Welke witbalans raadt u aan?
Ik heb telkens gele foto's en zit hier eigenlijk nooit mee te spelen.
Met mijn andere lenzen heb ik dit probleem niet dat ze zo rood/geel/oranje zien. Maar met de 50mm telkens opnieuw. Stond met deze foto's op AWB. Trek altijd op "M".
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Welk programma gebruikt u voor de nabewerking?
(Vaak zijn daar verschillende mogelijkheden voor WB te kiezen en e.v.t. handmatig in te stellen dmv een pipetje)

Wellicht dat het ook in te stellen is op de camera voor die lens, maar daar kan ik helaas niet in adviseren omdat ik uw camera daar niet goed genoeg voor ken.
Maar misschien iemand anders hier wel...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Misschien zie ik het helemaal verkeer hoor, maar ik snap niet dat iemand op Facebook als profiel z'n naam gebruikt, met de toevoeging 'Photography', gaat vragen welke witbalans hij moet kiezen. De toevoeging Photography impliceert in mijn perceptie dat je meer verstand van fotografie hebt dan je hierboven doet vermoeden.
Leer nou eerst eens hoe de meest basale zaken - zoals iso, sluitertijd, diafragma én witbalans - binnen de fotografie werken, voordat je jezelf de toevoeging Photography toedeelt.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONMisschien zie ik het helemaal verkeer hoor, maar ik snap niet dat iemand op Facebook als profiel z'n naam gebruikt, met de toevoeging 'Photography', gaat vragen welke witbalans hij moet kiezen. De toevoeging Photography impliceert in mijn perceptie dat je meer verstand van fotografie hebt dan je hierboven doet vermoeden.
Leer nou eerst eens hoe de meest basale zaken - zoals iso, sluitertijd, diafragma én witbalans - binnen de fotografie werken, voordat je jezelf de toevoeging Photography toedeelt.

Groet!
Dward
Volgens mij versta je me verkeerd...
Ik heb met mijn andere lenzen geen probleem met de witbalans. Deze stel ik naargelang de omstandigheden verschillend in om zo een bepaalde sfeer te creeren. Maar met de 50mm...blijf ik vaak een bepaalde rode sfeer behouden. Op zich niet lelijk, maar ik zou hier toch verandering in willen brengen. Anyway...met deze lens blijf ik oefenen. En, ik zie niet in waarom ik achter mijn pagina niet "Photography" mag zetten. Ik heb nog een andere Facebook pagina waarop ik nog zit en geen foto's op zet...
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Je hoort mij niet zeggen dat je geen Photography achter je naam mag zetten.
Als je doet voorkomen alsof je weet waar je mee bezig bent dan zou je ook in staat moeten zijn om te achterhalen of de 'gele foto's' duiden op een probleem met het objectief, of dat het te maken heeft met een instelling. Ik ben wel benieuwd hoe geel de foto's zijn die je buiten maakt met het betreffende objectief.

Wil je weten of de gele tint wel of niet hoort bij de foto's die je maakt (en/of hier toont) dan is het misschien een idee om eens wat testjes te doen met een handmatige witbalans instelling. Je kan de witbalans per situatie handmatig instellen door een wit vel te fotograferen (of een grijskaart) en de foto die daar uitkomt als basis gebruiken. Je hebt meerdere objectieven die je op 50 mm kunt gebruiken. Test bijvoorbeeld je 50 mm prime en 18-55 op 50 mm onder dezelfde omstandigheden met hetzelfde diafragma en je weet waar je aan toe bent. De handleiding van je camera verteld je ook hoe je de witbalans handmatig instelt.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONJe hoort mij niet zeggen dat je geen Photography achter je naam mag zetten.
Als je doet voorkomen alsof je weet waar je mee bezig bent dan zou je ook in staat moeten zijn om te achterhalen of de 'gele foto's' duiden op een probleem met het objectief, of dat het te maken heeft met een instelling. Ik ben wel benieuwd hoe geel de foto's zijn die je buiten maakt met het betreffende objectief.

Wil je weten of de gele tint wel of niet hoort bij de foto's die je maakt (en/of hier toont) dan is het misschien een idee om eens wat testjes te doen met een handmatige witbalans instelling. Je kan de witbalans per situatie handmatig instellen door een wit vel te fotograferen (of een grijskaart) en de foto die daar uitkomt als basis gebruiken. Je hebt meerdere objectieven die je op 50 mm kunt gebruiken. Test bijvoorbeeld je 50 mm prime en 18-55 op 50 mm onder dezelfde omstandigheden met hetzelfde diafragma en je weet waar je aan toe bent. De handleiding van je camera verteld je ook hoe je de witbalans handmatig instelt.

Groet!
Dward
Dit is mijn zoontje, buiten getrokken met de 50mm Prime:

Afbeelding

Dus buiten is de Witbalans perfect in orde :d
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Het spijt me, maar als je werkelijk denkt dat de witbalans afhankelijk is van je lens.....

Binnen is de verlichting vaak geler, warmer dan buiten. Nogal logisch dat je denkt dat buiten dan 'vanzelf' de witbalans oke is met je 50mm..

Zo werkt het helaas niet. Witbalans is afhankelijk van het soort licht dat er gebruikt wordt/ is een in een ruimte of buiten.

Ik zou me, als ik jou was, eens in het onderwerp witbalans verdiepen...

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

De witbalans op de foto van je zoontje ziet er prima uit. Ik denk niet dat er iets mis is met je objectief. Zoals Gaab al schrijft is binnenverlichting zelden te vergelijken met het licht buiten. Wil je voorkomen dat je binnenfoto's geel tonen (wat overigens niet persé lelijk of storend hoeft te zijn) dan zal je dus je witbalans handmatig anders moeten instellen óf achteraf de witbalans in je raw bestand moeten aanpassen in bij Lightroom, Aperture of de software die je bij je camera ontving.
Dus nogmaals de tip om je te verdiepen in de theorie. Kost niets en je fotografie wordt er alleen maar beter van. ;-)

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

In de nabewerking kun je bij witbalans vaak kiezen voor "Kunstlicht", "Daglicht", "Bewolkt", "Automatisch" etc.
Daar zul je al direct merken wat het verschil is.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONDe witbalans op de foto van je zoontje ziet er prima uit. Ik denk niet dat er iets mis is met je objectief. Zoals Gaab al schrijft is binnenverlichting zelden te vergelijken met het licht buiten. Wil je voorkomen dat je binnenfoto's geel tonen (wat overigens niet persé lelijk of storend hoeft te zijn) dan zal je dus je witbalans handmatig anders moeten instellen óf achteraf de witbalans in je raw bestand moeten aanpassen in bij Lightroom, Aperture of de software die je bij je camera ontving.
Dus nogmaals de tip om je te verdiepen in de theorie. Kost niets en je fotografie wordt er alleen maar beter van. ;-)

Groet!
Dward
Dank u Dward.
Inderdaad...heb me nog niet verdiept in de witbalans theorie omdat de fotos er altijd in men ogen goed uitzagen. Maar nu blijkt het inderdaad dat ze soms te warm zijn...
Al doende leert men zeker...
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Zo werkt Photography.

Groet!
Dward
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

http://lmgtfy.com/?q=witbalans" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

erg... :lol:
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

vind de beide opnamen te klein.
kleur niet mooi.
en zeker niet scherp.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Heerlijk foto's van je eigen kids. Maar wees er voorzichtig mee om deze te plaatsen wanneer je nog niet helemaal zeker van je zaak bent. Mensen leveren kritiek op de foto die jij waarschijnlijk anders beoordeeld omdat jow oogappeltje er op staat. ;) Dat heb ik iig...

Maar idd scherpte is niet goed aanwezig. Of dit komt door het verkleinen of iets anders is niet goed te zien. Ik kan ook geen exif in de laatste foto zien. Zou je die er nog bij kunnen zetten.

Wanneer je problemen ondervind met witbalans, dan kan je beter gewoon met auto witbalans werken. Bijna altijd zit die wel goed. Wanneer je in Raw format fotografeert dan kan je de witbalans altijd later nog aanpassen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONHeerlijk foto's van je eigen kids. Maar wees er voorzichtig mee om deze te plaatsen wanneer je nog niet helemaal zeker van je zaak bent. Mensen leveren kritiek op de foto die jij waarschijnlijk anders beoordeeld omdat jow oogappeltje er op staat. ;) Dat heb ik iig...

Maar idd scherpte is niet goed aanwezig. Of dit komt door het verkleinen of iets anders is niet goed te zien. Ik kan ook geen exif in de laatste foto zien. Zou je die er nog bij kunnen zetten.

Wanneer je problemen ondervind met witbalans, dan kan je beter gewoon met auto witbalans werken. Bijna altijd zit die wel goed. Wanneer je in Raw format fotografeert dan kan je de witbalans altijd later nog aanpassen.
Dank u voor de motivatie Beasar.
Eerst kindje in dit topic is niet van mij...witbalans is inderdaad verkeerrd. Geef ik ook toe. Bedoeling was zo dicht mogelijk te trekken zonder flash en echt focus op de ogen. Het kindje met de muts is de mijne. Vind zelf de foto niet echt verkeerd want hoor hier dat die niet scherp is...we blijven regelmatig oefenen...
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar