mijn 1ste model

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Heb hier mijn 1ste model op de foto gezet.
Dus alle tips zijn welkom.


Afbeelding
IMG_7558 by canfotografie, on Flickr
Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Beste Psych (weet je echte naam niet)

Ik ben niet zo heel goed in verwoorden hoe ik het precies bedoel, maar beschouw wat ik type allemaal absoluut als opbouwende krietiek.
Persoonlijk houd ik niet zo veel van een te aanwezige vignette (wit of donker) is mindere mate is het wel hoor mooi
de te scherpe slagschaduw achter haar been en die van de spijlen zijn in dit geval een beetje storend, dit is op te lossen met een flitser van de camra af, een grotere lichtborn van je flitser maken (met een paraplu of bouncen via een muur/ander oppervlak of door niet te flitsen
Ook zou ik de rommeltjes even weg vegen

heel tof dat je fotos hier post, ik vind het (persoonlijk) jammer dat er steeds minder portret fotos verschijnen hier op het forum

groet Jorik
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Hallo Jorik,

Bedankt voor je reactie.Mijn naam is Mehmet.
Ik vind vignette juist wel zeer mooi :mrgreen:
Betreft je shaduw ben ik het met je eens.Daar ben ik nog voor aan het rondkijken hoe of wat.(was me nog niet is opgevallen)

De blaadjes heb ik express laten liggen.Ik vind "gemaakte" foto's niet mooi.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Jorik schreefCOLONIk vind het (persoonlijk) jammer dat er steeds minder portret fotos verschijnen hier op het forum
Ik doe mijn best, ik grossier alleen niet in tijd :D

Betreft de foto. Ik vind het de plank een beetje mis.
Het heeft wel potentieel, maar je haalt het er niet uit. Sorry, klinkt bot. Maar ik vind wel dat men meestal het beste kan leren als je het gewoon recht voor zijn raap zegt. Natuurlijk wel altijd met respect, en toelichting!!

Waarom sla je hier de plank een beetje mis?
Op zich is het het allemaal net niet. Zoals Jorik zegt, de vignetering. je lichtbron en de daaruit voortkomende lichtval, de pose van het model, de manier waarop je haar in de locatie plaatst. Het is het allemaal net niet.

Wanneer je de foto gaat verdelen, dan is de trap eigenlijk te overheersend. Het is dat het model een been uitsteekt waardoor je foto ruimer wordt, maar de trap blijft een kolossaal ding. Dat had je misschien beter kunnen verhullen als je het model meer rechtop had laten zitten in plaats van wat achterover laten leunen.

De flits zat zo te zien nog gewoon op de camera. Dit is vaak wel ok, maar als je echt wilt gaan creëren, dan is het toch wel aan te raden om te zorgen dat de flitser van de camera komt. Dan kun je al veel meer sturen met je licht. Je kunt veel meer gaan bepalen waar je licht moet komen en daaruit ook bepalen hoe de schaduw zal gaan lopen. Fotograferen stamt van de omschrijving "met licht schrijven" af. En dat is wat je misschien ook een beetje in je achterhoofd moet houden.

Een model fotograferen bestaat, simpel gezegd, eigenlijk uit twee dingen;
1) wat doet mijn model in de foto? In dit geval op de trap zitten. Maar probeer een houding te krijgen waarbij ze zo goed mogelijk op jouw foto naar voren komt
2) hoe jij het als fotograaf in beeld brengt. Je brandpunt is bijvoorbeeld een keuze, maar hoe je haar verlicht ook
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Bedankt Jeroen,

Ik hou van harde neutrale meningen,Dus geen punt!

Ja was 1ste keer dat ik een "model" had.Was op dat moment eigenlijk meer bezig met mijn flitser dan met de model.

Ben zelf aan het kijken voor een softbox op een statief.Punt is echter dat ik fotografie steeds leuker vind waardoor ik meer dingen tegelijkertijd wil aanschaffen.
Dus zal keuzes moeten maken.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Mehmet,

Dit gaat wel wat worden met wat oefenen denk ik zo.
Ook ik geef je graag mijn mening:

- Misschien was het mooier als het model op de trap zat met haar mobieltje te whatsappen ofzo, dan had ze een "reden" om daar even te zitten en ziet het er wat natuurlijker uit
- De vignetten zou ik weghalen of drastisch verminderen. Zijn niet natuurlijk en zo groot storen ze het kijkplezier. Misschien wel een leuk foto effect, maar die zijn er nog 1000+
- De blaadjes had ik ook weg gehaald, het is daar toch veel beton dus die blaadjes horen er niet thuis en trekken de aandacht dus weg van je model

Verder vind ik de keuze voor zw/w heel goed en is de foto prima scherp.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Ik wil er dit nog aan toevoegen: Een pracht van een model! Hier moet meer mee te doen zijn!
Succes!

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Dank voor u reacties,

Ik ga inderdaad meer oefenen met deze model:)
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Hoi Mehmet,

Ik denk dat er al een boel is gezegd en je pakt de opmerkingen goed op. Wel viel me op dat jij jezelf een beetje tegensprak in de eerste reactie: de vignette vind je mooi maar blaadjes weghalen is te gemaakt. Ik denk dat je bij een lokatie gerust wat storende elementen kan verplaatsen. Immers, 1 windvlaag en die blaadjes hadden er niet meer gelegen. Nu gaan je ogen toch richting die blaadjes en ben je een beetje aan het zoeken naar het aandachtspunt in de foto. Het zelfde eigenlijk met de vignette, die is duidelijk aanwezig en daar gaat je blik ook heen. Dit soort vignette wordt juist meer gebruikt bij zachte en lichte foto's om wat accent af te halen van de buitenkant en je blik naar binnen te dirigeren. Door hem te gebruiken in een donkere foto ga je er juist met je blik naar toe.

Als keuze van jouw positie voor deze foto ben ik benieuwd hoe het was geweest als je iets meer van de voorkant had gefotografeerd. Nu kijk je behoorlijk tegen de zijkant aan. Een liggend formaat van de foto was misschien ook een optie. Dan kan je al wat bijsnijden zodat in verhouding iets meer model in beeld is. Ik heb nu namelijk 6 dingen in de foto waar ik bewust/onbewust naar ga kijken: grote betonnen muur, rolluik er achter, flinke deel van de trap, blaadjes op de grond, vignette en je model.

Vaker doen en ben erg benieuwd.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar