Spaghetti Arrabbiata

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Met de fotoclub een avond de fotostudio om gegooid naar ene kook studio.
Er is niet veel gegeten maar wel gefotografeerd.
Een ding was wel die avond, we hebben veel geleerd want het is nog niet zo eenvoudig om een foto te maken waarbij het heel lekker overkomt.
Hieronder mijn 5 foto's van het gerecht Spaghetti Arrabbiata.
Ben aan het spelen geweest met positie en compositie.
Ik twijfel nog welke nou het beste is, elke foto heeft iets goed en iets waarbij je zegt het is het nog niet.
Maar ik heb een voorkeur voor #3
Wat vinden jullie?

#1

43230

#2

43231

#3

43232

#4

43233

#5

43234

gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Grappig!!

Overal heb je een betrekkelijk groot diafragma gebruikt, behalve bij foto 1 => klein diafragma en daarmee grote scherptediepte. En juist omdat het hele plaatje scherp is, gaat mijn voorkeur naar die plaat. Als je een lekkere maaltijd met een plaatje wilt aanprijzen (even er vanuit gaand, dat dit de bedoeling is van deze foto's), dan moet die maaltijd er scherp opstaan; geen fotografische hoogstandjes met beperkte scherptediepte. Daarnaast is het misschien fotografisch minder interessant, maar vanaf een simpel hoog standpunt fotograferen, doet het voor mij prima!

Kortom, mijn winnaar is 1!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Dat was ook een van mijn punten die ik niet goed vind aan een aantal foto's is dat de scherpte diepte niet mooi uitkomt.
Heb het diafragma opengegooid om meer licht in de foto te krijgen, eigenlijk had ik de professionele flits opstelling meer licht moeten laten produceren.
Maar ja dat laatste is juist iets wat nog niet in mijn vingers heb.

#1 is inderdaad mooi scherp maar persoonlijk saai in de compositie.
bij de overige is de scherpte diepte te klein en ligt het scherp stel punt te veel voor/onder in de foto.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

mark.beniers schreefCOLON.......

#1 is inderdaad mooi scherp maar persoonlijk saai in de compositie.
bij de overige is de scherpte diepte te klein en ligt het scherp stel punt te veel voor/onder in de foto.
Dan blijft toch de (hoofd)vraag: wat was de doelstelling van deze sessie =>
a. foto's maken waarmee je een product kunt "verkopen"
b. fotografisch interessante dingen doen, waarbij een bord met een maaltijd dan als voertuig wordt gebruikt

Afhankelijk van gezichtspunt a of b, zullen de foto's heel verschillend gewaardeerd worden....
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Belangrijkste doelstelling van de avond / sessie
a) Plezier hebben in het uit oefenen van je hobby.
b) Verder veel leren van fotograferen in een studio met verschillende flitsers in verschillende opstellingen.
c) en we wilde een foto maken die niet zou mis staan in een kookboek / tijdschrift over eten.

Dus
A Gelukt
B Gelukt
C niet helemaal gelukt naar mijn mening.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

:D :!:
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik heb gekeken met in mijn achterhoofd "bij het zien van welke foto krijg ik het meeste zin om het op te eten".

En dat is voor mij foto 1
Inderdaad ivm overal scherp, maar ook niet te ver gecropt waardoor de spaghetti er dik uit ziet.

Wel zou ik denk ik de twee pepers eraf hebben gelaten, want dat zal wel heel heet worden, maar aan de andere kant kleuren die weer wel mooi...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Zoals Jaap al aangeeft is het belangrijk om te weten wat het doel van de fotosessie is. Ga je voor een sfeerfoto of ga je voor een productfoto. Dit kan nl. bepalend zijn voor de wijze waarop je je fotografische talenten benut.
In het algemeen valt op dat de belichting vrij hard is. Het lijkt ingeflitst waardoor er heftige glimmertjes zijn ontstaan. Dit kan je voorkomen door een bouncer op de flitser te gebruiken (of een stukje kalkpapier) of indirect te flitsen/reflectieschermpje te gebruiken.
Daarnaast was het mooi geweest om de sla en de tomaatjes te besprenkelen met een beetje olie. Hierdoor gaat het er iets lekkerder en minder droog uitzien.

Groet!
Dward
Laatst gewijzigd door 2 op Dward, in totaal 30 keer gewijzigd.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Dat was een moeilijke opdracht op de club :D

1&3 vind ik qua compositie en scherpteverloop het lekkerst kijken.

Wat ik in alle foto's jammer vind is het gebruikte licht, ik zie de vorm en structuur van met name de peper, de tomaten en de tomatensaus niet echt meer terug. Let ook op de overbelichte pitten in de peper en de saus.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Dat is inderdaad een ander puntje wat ik niet goed vindt aan de foto's is het uitgebeten wit bv op het Spaans pepertje.
en de witte vlekken in de saus.

Het is meer een product foto geworden dan een sfeer foto, maar ook weer niet helemaal een product foto zonder sfeer.

Oh ja de saus is al heet genoeg van zicht zelf en heeft eigenlijk de pepers niet nodig maar ja de saus proef je niet op de foto
en het moet wel duidelijk zijn dat het een pittige saus is.

Het fotograferen met drie professionele flits opstellingen. (hoofdlicht links, 2e licht diffuus boven, 3e licht spot rechts) is dan veel trail and error.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Op zich mooie foto's, ik vind alleen het licht te hard voor voedselfotografie.
Het oogt daardoor naar mijn mening niet zoals de foto's in bijvoorbeeld kookboeken of tijdschriften.

Voorkeur voor nr 5. Nr 1 vind ik iets te scherp en te veel schuin van boven en daarmee iets te 'gewoontjes'.
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Ik ga ook voor foto 1.
Die ziet er wel lekker uit zo.

Ik heb nog wel wat te mierenneuken over het bord eten.
Naar mijn idee liggen niet alle tomaten even goed op het bord.
Ze liggen niet allemaal recht of schuin. de meesten liggen schuin anderen weer recht.
Het ziet er goed uit verder misschien nog net even een glas rode wijn (doet voor mij Italiaans aan, net als spaghetti)

Klaar met mierenneuken hor ;)
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar